نزاع در پارلمان ترکیه و هجوم به نمایندگان ه.د.پ

ه.د.پ با طرح مسئله کورد اجازه نمی‌دهد که نمایندگان احزاب نژادپرست پارلمان، چهرەای روشنکر و امروزی از خود به جهان نشان دهند. کاری که ه.د.پ انجام می‌دهد بزرگ است. نظرها به ترکیه در غرب و دنیای بیرون به شدت منفی شده است.

طی روزهای گذشته پارلمان ترکیه صحنه جدال و تنش میان نمایندگان پنج حزب حاضر در پارلمان بوده است.

حزب آ.ک.پ که حزب اردوغان است و حزب حرکت ملی، متعلق به دَولت باغچلی مؤتلف اردوغان، در کنار همدیگر بیشترین کرسی‌های پارلمان را در دست دارند و هر قانونی که را که بخواهند با مجموع آرای دو حزب به تصویب می‌رسانند.

با توجه به این، مخالفت یا همراهی هر یک از احزاب دیگر، تأثیری در تصویب قوانین ندارد و هرآنچه اردوغان و باغچلی بخواهند در مجلس عینا تصویب می‌شود. با این وجود شاهد جلسات داغی در پارلمان ترکیه هستیم. این جلسات در اكثر مواقع با زد و خورد یا مشاجره‌های لفظی نمایندگان همراه است. حزب جمهوری‌خواه خلق و حزب خوب "ایی پارتی"، اغلب کاخ اردوغان را بخاطر بحران اقتصادی و شکست در دیپلماسی و سیاست داخلی و خارجی مورد انتقاد قرار می‌دهند اما آنچه بیش از همه اردوغان و سخنگویان پارلمانی او را برآشفته می‌کند، طرح مسئله کوردها در پارلمان ترکیه توسط نمایندگان حزب دمکراتیک خلق‌هاست که آنرا به صورت صریح و شفاف بیان می‌کنند.

ه.د.پ که در زمان گفتگوهای صلح و دیدارهای امرالی با پیشنهادهای اوجالان تأسیس شد و در اولین انتخابات سیزده درصد آرای مردم را به دست آورد، خواستار قبول خودمدیریتی‌های بومی در یک جمهوری دمکراتیك و به رسمیت شناختن زبان کوردی است.

صلاح‌الدین دمیرتاش و فیگن یوکسکداغ روسای مشترک قبلی این حزب از سال ۲۰۱۶ تاکنون در زندان هستند و حق نمایندگی بسیاری از اعضای مهم حزب در پارلمان به دستور اردوغان لغو شده است. دهها شهردار عضو ه.د.پ نیز از کار برکنار شده و به همراه هزاران تن دیگر از اعضا و هواداران حزب و جنبش زنان آن به اسارت گرفته شده‌اند.

ه.د.پ اما هنوز ده‌ها نماینده در پارلمان دارد که هریک در مقاطعی امپراتوری ترس حکومت اردوغان را به چالش کشیده‌اند. آنها خطوط قرمز را زیر پا می‌گذارند و به این ترتیب کنترل فضای پارلمان را در دست می‌گیرند.

آنها با این کار رسانه‌ها را تحت فشار قرار می‌دهند که به مواضع ه.د.پ واکنش نشان دهند و آمدن نام حزب دموکراتیک خلق‌ها در رسانه‌ها دقیقا همان چیزی که اردوغان و باغچلی را آزار می‌دهد.

نمایندگان ه.د.پ به مواضع صریح و بی‌پروایی معروفند. آن‌ها براحتی سیاست کوردستیزی، زن ستیزی و دیگرستیزی و فضای امنیتی و هجوم نظامی برون مرزی ترکیه را محکوم می کنند. در حالیکه "ج.ه.پ" و "ایی پارتی"، چنین جسارت و شاید چنین باورهایی ندارند.

در یکی از آخرین جلسات پارلمان، حسین کاچماز از نمایندگان ه.د.پ با نشان دادن تصاویری از قربانیان هجوم هوایی اخیر ارتش ترکیه به منطقه شارباژیر استان سلیمانیه در باشور (جنوب) کوردستان، به هدف قرار دادن غیرنظامیان در یک مکان تفریحی توسط هواپیماهای جنگی ترکیه اشاره کرد.

او که به نقص عضو مادر خانواده و جراحت دائمی کودکان بخاطر ترکش‌های بمب پرداخت، وقتی با هیاهوی سخنگویان اردوغان-باغچلی در پارلمان مواجه شد گفت: "ما هر چه از چارەای برای مسئله صحبت کنیم شما بیشتر خون می‌خواهید. دشمنی شما با کوردها دیگر از حد خارج است. در روژاوا، باشور و باکور و همه جا با کوردها دشمنی می‌کنید. اما پایان حکومت شما رسیده و حساب پس خواهید داد."

صحبت‌های او، یکی از موضوعات اصلی رسانه‌های ترکیه در آن شب بود. گرچه او مورد حمله تحلیلگران نژادپرست قرار می‌گرفت چون ارتش ترکیه را متهم به کشتار غیرنظامیان کرده بود، اما بهرحال مجبور بودند بار دیگر در مورد مسئله کوردها صحبت کنند. گرچه آنرا به دروغ انکار کنند.

واقعیت این قضیه را اکنون پس از دهه‌ها جنگ میان کوردها و حکومت مرکزی، هر کودکی در ترکیه یا هر سیاستمداری در جهان می‌داند. بنابراین انکارکنندگان آن اعتبار خود را از دست می‌دهند ولو نماینده مجلس باشند.

سربازان و سپاهی که این نمایندگان با دیدگاههای ارتجاعی از آنها دفاع می‌کنند به دستور سلطان جدید عثمانی که کلیسای ایاصوفیه را دوباره فتح کرده است، در حال پاکسازی نژادی و کشتار بی‌رحمانه کوردها هستند و برای دنیای مسیحیان خط و نشان می‌کشند.

ه.د.پ با طرح مسئله کورد اجازه نمی‌دهد که نمایندگان احزاب نژادپرست پارلمان، چهرەای روشنکر و امروزی از خود به جهان نشان دهند. کاری که ه.د.پ انجام می‌دهد بزرگ است. نظرها به ترکیه در غرب و دنیای بیرون به شدت منفی شده است.

در ادامه مشاجرات اخیر که با هتاکی و هجوم به نمایندگان ه.د.پ همراه بود، ساروهان اولوچ از اعضای پارلمان و سخنگوی ه.د.پ اعلام کرد از این به بعد هر توهینی با واکنش مشابه آنها مواجه خواهد شد.

او گفت: "ما نمی‌پذیریم که نمایندگان دولت به دیگران فحاشی کنند چون اکثریت آراء را دارند. هیچکس نباید بپذیرد چون به یک راه بدل خواهد شد. این اقدام به تضاد اجتماعی دامن می‌زند. از این به بعد به هیچ از رفقایمان نمی‌گذاریم که توهین کنید، چنانچه در گذشته اجازه ندادیم."

او که گفت هر توهینی که انجام دهید را عینا به خود شما بر می‌گردانیم، وقتی که با فریادهای بلند نمایندگان احزاب حاکم مواجه شد، دست خود را روی میز کوبید و گفت: بله به شما هشدار می‌دهم.