همزمانی عضویت در داعش و آ.ک.پ

دنیز بویک‌چلبی از اعضای داعشی ترکیه است که از سوی سازمان میت ترکیه ایجاد شده است و از طراحان حمله به حزب دمکراتیک خلق‌ها به شمار می‌رود. اکنون آشکار شده است که همسر وی، شنگول بویوم‌چلبی نیز از اعضای بخش زنان آ.ک.پ است.

شنگول بویوک‌چلبی یکی از حمله کنندگان بسیاری از قتلعام‌های ترکیه و کوردستان است، زمانی طولانی را در سوریه سپری کرده است. اکنون فاش شده است که وی یکی از اعضای بخش زنان آ.ک.پ است و هم اکنون نیز یکی از اعضای فعال این حزب به شمار می‌رود.

شنگول بویوک‌چلبی همراه با همسرش، دنیز بویوک‌چلبی در سال ٢٠١۴ وارد سوریه شده و بعد از آنکه داعش در بعد نظامی شکست خود، به ترکیه بازگشت. بویوک‌چلبی از طرق غیر قانونی به ترکیه بازگشته و در اول ژوئن سال ٢٠١٨ به سازمان اطلاعات منطقه نزیپ رفته و طی بازجویی خواستار استفاده از بخشش قانونی شد.

متن بازجویی و پشیمانی بویوک اکنون به دست خبرگزاری فرات نیوز رسیده است. وی در متن بازجویی خود در رابطه با سازمان داعش اطلاعات خود را درمیان گذاشته و اطلاعات و جزئیات مهمی را فاش می‌کند. بویوک‌چلبی در این بازجویی‌ها اظهار می‌دارد که وی عضو یکی از بخش‌های سازمان زنان آ.ک.پ بوده و پیش از اینکه به داعش بپیوندد به مرکز جوانان اسلامی در دیلوک رفت و آمد داشته است. این مرکز با مجوز فرمانداری تاسیس شده بود. بعد از مدتی اموزش دینی در این مرکز، همراه با همسرش به سوریه رفته است.

بویوک چلبی در متن اعترافات خود اظهار داشته است که پیش از انکه عازم سوریه شوند، اعضای سازمان داعش از کشورهای خارجی را در منزل خود پناه داده و بعد از مدتی از طریق همسر خود آنها را به سوریه می‌فرستاده‌اند. بویوک چلبی همچنین اظهار داشته است که آنها با الهام بالب، نصرت ییلماز و یونس دورماز و احمد گونش، پیش از آنکه وارد سوریه شوند، همدیگر را می‌شناخته‌اند، این افراد حملات داعش در ترکیه و شمال کوردستان را سازماندهی کرده بودند. بویوک چلبی همچنین اظهار داشت که آنها پیش از خروج از مرز اقدامات بسیاری را انجام داده و با بالی همکاری داشته بودند.

 آزادی

بویوک چلبی بعد از تکمیل فرم‌های بازجویی به دادگاه فرستاده شد و به این دلیل که در هنگام دادگاهی اظهار داشته بود که می‌خواهد از قانونی پشیمانی به شرط کنترل قضایی استفاده کند، آزاد شد و بدون زندانی شدن محاکمه شد. در خاتمه فرایند دادرسی نیز ذکر شد که به دلیل برخورداری از قانون پشیمانی نیازی به زندان و مجازات ندارد.