والستروم: باید مبارزات بزرگ کردها را قبول نماییم

مارگارت والستروم وزیر امور خارجه سوئد در نشستی که در شهر استوکهولم برگزار شد اعلام کرد که با خودگردانی روژاوا ارتباط دارند و افزود،" پیش از هر چیزی بایستی قبول نماییم که کردها چه مبارزه‌ی بزرگی را علیه دولت اسلامی انجام دادند."

  مارگارت والستروم وزیر امور خارجه‌ی سوئد در نشستی با کارمندان رسانه‌های خارجی که در سوئد قرار دارند، سوالات آن‌ها را درباره‌ی سیاست‌های خارجی سوئد پاسخ گفت.

  درباره‌ی سیاستمدار کرد صلاح الدین دمیرتاش نماینده‌ی پارلمان که در زندان بسر می‌برد و قتل‌عام ارمنی‌ها در سال ۱۹۱۵ سوالاتی مطرح نمودیم.

  والستروم اعلام کرد، با کشور ترکیه روابط دیپلماتیک دارند و برای آزاد کردن مخالفان از زندان‌های این کشور از راه اتحادیه‌ی اروپا ترکیه را تحت فشار قرار داده‌اند.

  والستروم اظهار داشت که بارها درخواست کرده‌اند که بایستی فشار بر مخالفین، روزنامه‌نگاران و سازمان‌های مدنی پایان یابند و افزود، آن‌ها از مخالفان زندانی حمایت می‌کنند و نمایندگان خویش را به نشست دادگاه آن‌ها فرستاده‌اند. والستروم گفت،‌" بسیار مهم است که بحث‌‌های درباره‌ی این مسئله ادامه داشته باشند."

  حکومت نمی‌خواهد قتل‌عام ارمنیان را قبول کند

  از وی سوال کردیم که علی رغم اینکه استفان لوفون نخست وزیر سوئد پیش از انتخابات سال ۲۰۱۴ قول داده بود هنگامیکه حکومت را تشکیل دهد قتل‌عام سوریانی و ارمنیان را قبول می‌کند، اما تاکنون به قول خویش عمل نکرده است.

  والستروم اعلام کرد، " تاکنون تقریبا هیچ کشوری این مسئله را قبول نکرده است. چون تصمیم گیری درباره‌ی وقایع تاریخی بدین شکل دشوار است. در آن زمان درخواست می‌شود که عدالت اعمال گردد."

  می‌توان دادگاه بین‌المللی را در شمال سوریه برگزار کرد

  بشیر کاواک کارمند رادیو دولتی سوئد، نظر ایشان را درباره‌ی برگزاری دادگاهی بین‌لمللی در شمال سوریه برای محاکمه تبهکاران داعش پرسید.

  والستروم اعلام کرد، کشور سوئد برای تشکیل دادگاهی بین‌المللی ابتکار عمل را به دست گرفته و به تکاپو افتاده است. وی افزود، علی رغم موضع مثبت بسیاری از کشورهای اروپایی اما به دلایل حقوقی و سیاسی تشکیل این دادگاه مدتی طول خواهد کشید.

  وی اظهار داشت، به دلیل آن‌ که در عراق حکم اعدام وجود دارد آن‌ها مخالفند که این دادگاه در عراق تشکیل شود و گفت، مذاکرات با دیگر کشورها برای مکان و همکاری‌های مالی درباره‌ی دادگاه بین المللی ادامه دارند.

  واستروم درباره‌ی برگزاری دادگاه در شمال و شرق سوریه اعلام کرد، " بایستی تحقیق کنیم. در مناطق تحت کنترل کردها می‌توان این دادگاه را برگزار کرد. درباره‌ی تمامی امکانات تحقیق خواهیم کرد. "

  والستروم اظهار داشت، آن‌ها با مسئولین خودگردانی روژاوا در ارتباط هستند و افزود، " پیش از هر چیزی باید قبول نماییم که کردها چه مبارزه‌ی بزرگی را علیه دولت اسلامی انجام دادند."