پنجاه سال از شهادت سلیمان معینی بدست مزدوران قیاده موقت-پ.د.ک گذشت

امروز ۵۰امین سالگرد به شهادت رساندن فرمانده و شخصیت انقلابی شرق کردستان "سلیمان معینی" است. سلیمان معینی در روز ۱۵ مه سال ۱۹۶٨ بنابه درخواست شاه ایران (محمدرضا شاه) و با دستور سران حزب دمکرات کردستان عراق ـ پارتی و شخص ملامصطفی بارزانی ...

امروز ۵۰امین سالگرد به شهادت رساندن فرمانده و شخصیت انقلابی شرق کردستان "سلیمان معینی" است. سلیمان معینی در روز ۱۵ مه سال ۱۹۶٨ بنابه درخواست شاه ایران (محمدرضا شاه) و با دستور سران حزب دمکرات کردستان عراق ـ پارتی و شخص ملامصطفی بارزانی به شهادت رسید و پیکر ایشان را نیز بە حکومت وقت ایران تحویل دادند.

 

این جریان پس از اختلافات داخلی‌ که حزب دمکرات کردستان عراق در سال ۱۹۶۴ به آن دچار شده بود، بوقوع پیوست و این اختلافات بحران‌های زیادی را درون حزب دمکرات کردستان ایران نیز بوجود آورده بود. به همین دلیل شماری از شخصیت‌های انقلابی و روشنفکر حزب دمکرات کردستان ایران تلاش کردند تا حزب خود را که به کلی زیر سلطه‌ی پارتی و شخص ملامصطفی بارزانی قرار گرفته بود، نجات دهند.

 

این افراد انقلابی و آگاه تحت نام کمیته‌ی انقلابی حزب دمکرات کردستان ایران مبارزات خود را آغاز کردند و سلیمان معینی را نیز به عنوان دبیرکل کمیته‌ی انقلابی حزب برگزیدند.

 

کمیته‌ی مذکور در مدتی کوتاه توانست که شور انقلابی را در میان خلق شرق کردستان زنده کرده و توده‌ی مردم را در این بخش کردستان به جنبش وادارد و این مسئله هراس رژیم شاهنشاهی ایران را برانگیخته بود. رژیم شاه از طریق دستگاه جاسوسی خود موسوم به ساواک از مصطفی بارزانی درخواست کرد تا برای مبارزات و فعالیت‌های کمیته‌ی انقلابی حزب دمکرات کردستان ایران محدودیت‌های تعیین کند و برای تضعیف این کمیته تمام تلاش خود را به کار بگیرد و الاخصوص در مقابل سلیمان معینی راهکار به کار ببندند.

 

بارزانی نیز برای به اجرا درآوردن درخواست ساواک، به تبلیغات دروغ و سیاه‌نمایی علیه این گروه انقلابی پرداخت و آنها را به ارتباط با ابراهیم احمد و جلال طالبانی متهم کرد.

سرانجام در یک توطئه‌ی برنامه‌ریزی شده، مزدوران ملا مصطفی در راه سلیمانیه ـ سیتَک دو شخصیت انقلابی مبارز یعنی "سلیمان معینی" و "خلیل شَوباش" را به گروگان می‌گیرند. خلیل شَوباش را در همان مکان ترور می‌کنند و سلیمان معینی را نیز به پایگاه ملامصطفی می‌برند. در آنجا پس از آزار و تحقیرهای فراوانی از وی می‌خواهند که خود را به شاه ایران تسلیم نماید و به خدمت ساواک و رژیم پهلوی ایران درآید.

 

اما سلیمان معینی در جواب به آنها می‌گوید:"زمانی که انقلاب ما در نهایت فقر  بسر می‌بُرد، ما خود را به رژیمی که جمهوری کردستان را نابود کرده و قازی محمد را به شهادت رسانده بود، تسلیم نکردیم. بنابراین محال است در مقابل رژیمی تسلیمیت را قبول کنیم که کردستان را اشغال کرده و به خون خلق کُرد تشنه است. "

 

 سلیمان معینی به دلیل در پیش گرفتن چنین موضعی، در روز ۱۵ مه سال ۱۹٨۶ توسط عناصر وابسته به ملامصطفی وحشیانه به شهادت رسید و پس از آن نیز پیکر وی را به ساواک ایران تحویل می‌دهند.

 

مسعود بارزانی، رهبر کنونی حزب دمکرات کردستان عراق-که پس از خیمه شب‌بازی همه‌پرسی و تحمیل شکست بر کردهای جنوب کردستان کم‌پیداست- در صفحه‌ی ۳۶۲ کتاب "بارزانی و جنبش انقلابی کُردی"  ضمن اعتراف به جنایت پدر خود در به شهادت رساندن سلیمان معینی، برای لاپوشانی فضاحت مذکور از رابطه سلیمان معینی با حزب بعث سخن به میان آورده است. مسعود بارزانی در این رابطه هر کردی را با دیدگاه و تاریخ مختص به خود بارزانی‌ها مورد سنجش قرار می‌دهد. زیرا بر اساس مدارک و شواهد غیرقابل انکار حزب متعلق به بارزانی‌ها در راستای انجام فرامین رژیم‌های غاصبگر بر کردستان از هیچ عمل خلاف اخلاق در برابر انقلابیون کردستان چشم‌پوشی نکرده‌اند.

 

سلیمان معینی سال ۱۹۳۳ در مهاباد به دنیا آمده است. سال ۱۹۵۳ نیز در جنبش ترقی‌خواه دکتر مصدق نقش سازماندهی جوانان را برعهده داشته است و سازمان جوانان حزب دمکرات را پایه‌گذاری می‌کند. سال ۱۹۵۶ از سوی رژیم ایران برای مدت یک سال زندانی می‌شود و سپس با وثیقه‌ی ۱۰ هزار تومانی آن زمان از زندان آزاد می‌شود. در زمان شهادتش نیز، دبیرکل کمیته‌ی انقلابی حزب دمکرات کردستان ایران بوده است.