پیکرهای دزدیده شده گریلاهای کوردستان در زیر پیاده‌روهای استانبول پیدا شدند

دولت ترکیه در دسامبر ٢٠١٧ به آرامستان شهدای گارزان حمله کرد و بقایای اجساد گریلاهای کورد را دزدید. با گذشت دو سال و نیم پرده از جنایت دیگری که رژیم ترک به آن دست زده است برداشته می‌شود.

رژیم اشغالگر ترک در اواخر سال ٢٠١٧ دستور تخریب آرامستان شهیدان گارزان را صادر کرد و بقایای صدها گریلای راه آزادی کوردستان را به استانبول منتقل کرد. اکنون پس از دو سال و نیم معلوم شد که دولت ترکیه بقایای اجساد شهیدان را در زیر پیاده‌روهای شهر استانبول مخفی کرده است.

دولت اشغالگر ترکیه در دسامبر سال ۲۰۱۷، دستور تخریب آرامستان شهدای گارزان در استان بتلیس در باکور کوردستان را صادر کرد. این آرامستان در نزدیکی دهکده «الکه ژور» واقع شده است که اجساد صدها تن از گریلاهای ه.پ.گ، یژاستار و مبارزان ی.پ.گ و ی.پ.س در آن دفن شده‌اند. اجساد گریلاها و مبارزان پس از تخریب این آرامستان  به دستور دادستانی عمومی ترک به پزشکی قانونی به کلانشهر استانبول منتقل شد. پیکر شهیدان راه آزادی کوردستان سپس از سوی رژیم ضد بشری ترکیه در گورستان یهودی‌ها موسوم به کیلوس در سواحل دریای بسفر دفن شدند. رژیم ترک به همین مقدار جنایت بسنده نکرد بلکه بقایای مبارزان دیگر کورد را صدها کیلومتر دورتر از خاک کوردستان در بخش "بی‌نام و نشان‌ها" دفن کرد.

تاکنون گفته می‌شد که بقایای اجساد ۲۶۷ گریلا و مبارز دفن شده در آرامستان گارزان توسط نیروهای امنیتی ترکیه دزدیده و به استانبول منتقل شده‌اند. طبق تحقیقات آژانس خبری مزوپوتامیا معلوم شد که بقایای ۲۸۲ گریلا و مبارز شهید از سوی دولت ترک دزدیده شده‌اند. تنها ۲۱ جسد متعاقباً به بستگان تحویل داده شدند. اجساد ۲۶۱ شهید هنوز در گورستان یهودی‌ کیلوس دفن شده‌اند. با این حال، نه در گورهای منظم، بلکه در جعبه‌های پلاستیکی و در زیر یک پیاده‌رو و روی هم گذاشته شده‌اند.

احترام به بقایای جسد انسان یکی از ارزشهای اساسی بشریت است. عزت انسان فراتر از مرگ است. دولت فاشیست ترک که از بقایای اجساد گریلاهای کورد نیز هراس دارد دزدیدن و مخفی‌کردن اجساد جانباختگان راه آزادی را همچون یکی از روش‌های حمله به ارزشهای بشری ادامه می‌دهد. تصاویر منتشر شده از سوی خبرگزاری مزوپوتامیا نشان می‌دهد که دولت ترک بقایای جسد چندین گریلا را با هم در یک جعبه پلاستیکی در زیر پیاده‌رو مخفی کرد‌ه‌اند.

اردال آوجی، رئیس مشترک حزب دمکراتیک خلق‌ها در استانبول روز گذشته (پنجشنبه) در نشستی خبری این اقدام دولت ترکیه را «بی‌احترامی به تمامی ارزش‌های بشری» و «بی‌شرمانه» عنوان کرد.