کاهش ۳۶ درصدی صادرات غیر نفتی ایران

بر اساس گزارش اتاق بازرگانی تهران ارزش صادرات غیر نفتی ایران از دو میلیارد و ۵۹۵ میلیون دلار در فروردین سال گذشته به یک میلیارد و ۶۵۲ میلیون دلار در فروردین امسال کاهش یافته است. از نظر وزنی نیز صادرات غیر نفتی ایران در این مدت ۳۹ درصد کاهش داشته است.

واردات ایران نیز در همین مدت ۱۷ درصد کاهش یافته است و از دو میلیارد و ۳۳۵ میلیون دلار ب یک میلیارد و ۹۳۱ میلیون دلار رسیده است. اما واردات از نظر وزنی ۲۱ درصد افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش چین با ۳۱ درصد، امارات متحد عربی با ۲۱.۵ درصد، عراق با ۱۵.۷ درصد، افغانستان با ۷.۶ درصد و ترکیه با ۴.۴ درصد مقاصد اصلی صادرات ایران بوده اند.بیشترین کاهش صادرات به ترکیه بوده است که ۴۸.۶ درصد صادرات ایران به ترکیه کاهش نشان می‌دهد.

اتاق بازرگانی تهران پیشتر از کاهش ۷۰ درصد مبادلات تجاری بین ایران و ترکیه در سه ماهه ی نخست سال ۲۰۲۰ خبر داده بود. علت این کاهش شدید توقف واردات نفت و محصولات نفتی ایران توسط ترکیه است که به دلیل تحریمهای آمریکا از ماه مه سال گذشته ترکیه این واردات را متوقف کرده است.

بیشترین واردات کالای ایران در فروردین‌ماه امسال نیز به‌ترتیب از چین، امارات، ترکیه، هند و هلند بوده‌ است.

بیشترین مبادلات تجاری با ایران توسط دولت چین انجام می‌شود اما به دلیل تحریمهای آمریکا تجار چینی نیز در تجارت با ایران مردد هستند و مبادلات با چین نیز در حال کاهش است.همچنین با شیوع ویروس کرونا و کاهش قیمت نفت واردات نفت ایران توسط چین نیز کاهش یافته است.

به‌گفته مجیدرضا حریری رئیس اتاق بازرگانی ایران، مجموع مبادلات ایران با چین در سال ۲۰۱۹، ۲۳ میلیارد دلار بوده است که از این میزان ۱۲ میلیارد دلار مربوط به صادرات و ۱۱ میلیارد دلارِ دیگر نیز به واردات از چین اختصاص داشت. بخشی از این ۱۲ میلیارد دلار صادرات مربوط به نفت است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: "پیشتر اگر در روز ۱۰۰ بشکه نفت از سوی ایران فروخته می‌شد چیزی نزدیک به ۸۰ بشکه نفت آن را چینی‌ها خریداری می‌کردند."