کوبیلای: باید راه رفتن به امرالی گشوده شود

گونای کوبیلای سخنگوی حزب دمکراتیک خلق‌ها: باید بدون هیچگونه محدودیت قانونی وکلا به امرالی اعزام شوند

گونای کوبیلای سخنگوی حزب دمکراتیک خلق‌ها با اشاره به اعتصاب غذای زندانیان سیاسی و دیگر فعالان سیاسی به منظور خاتمه داده به انزوای رهبر خلق کرد، اظهار داشت: ریاست مشترک ک.ج.د و نمایندهی مجلس، لیلا گوون ۱۹۲ روز است که همراه با هزاران زندانی سیاسی در اعتصاب غذا به سر برده و مدت ۱۹ روز است که ۳۰ زندانی کرد روزه مرگ را آغاز کرده‌اند.

 

کوبیلای دراین باره اظهار داشت: ملاقات وکلا با رهبر خلق کرد عبدالله اوجالان در مورخ ۲ ماه مه را به عنوان تحولی مثبت ارزیابی می‌کنند و در ارتباط با بیانیه رئیس م.ه.پ دولت باخچلی نیز آنها روز گذشته این بیانیه را نیز مثبت ارزیابی کرده‌اند.

 

کوبیلای خاطرنشان ساخت که وزیر دادگستری ترکیه اعلام نموده است که طی چند روز گذشته هیاتی از کمیته منع شکنجه حقوق بشر اتحادیه اروپا، از بسیاری از زندانها بازدید کرده و اعلام نموده است که در ارتباط با ملاقات با امرالی هیچگونه مانع قانونی وجود نداشته و این نکته را که در مقابل رفع حصر و انزوای امرالی هیچگونه مانع حقوقی و قانونی وجود ندارد را مهم ارزیابی می‌کنیم.

 

کوبیلای اظهار داشت از هم اکنون اقدامی که باید صورت گیرد کاملا معلوم است. از آنجا که هیچگونه محدودیت قانونی و حقوقی وجود ندارد، لازم است که وکلا قادر باشند به امرالی عزیمت کرده و راه برای دیدار با آقای اوجالان گشوده شود.

 

مقاومت مادران

کوبیلای در ارتباط با مقاومت مادران نیز اظهار داشت: تمامی نگاهها رو به سوی مادران داشته و لازم است فشار و دستگیری علیه مادران سریعا از میان برداشته شود. لازم است که بیعدالتی، نقض حقوق و تبعیضهایی که تا کنون صورت گرفته‌اند، خاتمه پذیرند. کوبیلای در این رابطه با خاطرنشان ساختن سخن یکی از مادران صلح که قبل از دیدن فرزندم در خاک، کینه‌هایمان را در زیر سنگها مدفون می‌کنیم، گفت: هیچ بیانیه‌ای از این گفته عمیقتر و آگاهانه‌تر نخواهد بود. کوبیلای در ارتباط با اصطلاح 'جاهل' که طی روزهای گذشته از سوی رسانه‌های فاشیست ترک به مادران کرد اطلاق شده بود اظهار داشت: بزرگترین جاهلی آنست که مادران بی‌سواد را جاهل بخوانند، احتمال دارد یکی از مادران سواد خواندن و نوشتن نداشته باشد، اما این مادران فراتر از سواد خواندن و نوشتن تربیت کنندگان فرزندان هستند.

 

وکلا باید عازم امرالی شوند

کوبیلای در پایان سخنان خود اظهار داشت که همانگونه که در مقابل انزوا و حصر تحمیلی بر امرالی اکنون هیچگونه محدودیت قانونی و حقوق وجود ندرد، لازم است که وکلا سریعا بتوانند عازم امرالی شوند. در غیر اینصورت وضعیت گذشته تداوم یافته و می‌توان گفت که وضعیتی سیاسی بوده و از ارزش سخنان مقام وزیر دادگستری چیزی نمی‌کاهد.