گزارش حزب دمکراتیک خلق‌ها در رابطه با «دشمنی دولت ترکیه با ملت کورد»

حزب دمکراتیک خلق‌ها (ه.د.پ) در مورد "دشمنی با کوردها" توسط دولت ترکیه، گزارشی آماده کرد و درون مایه‌ی آن را به افکار عمومی اعلام کرد.

"گزارش دشمنی با ملت کورد" که منظور دشمنی دولت ترکیه است، طی یک کنفرانس مطبوعاتی در آنکارا، توسط امید دده جانشین رئیس مشترک ه.د.پ در امور قانون حقوق بشر و همچنین فیلیز کرستجی‌اغلو پارلمانتار ه.د.پ شهر آنکارا برای افکار عمومی اعلام شد.

در این گزارش در مورد سیاست دشمنانه‌ی دولت علیه خلق کورد طی سه ماه گذشته بحث می‌شود. تعدادی از این نقض حقوق که توسط دولت ترک انجام شده است به شرح زیر می‌باشد:

- کوردها و اعضای اپوزیسیون هدف قرار می‌گیرند.

- حکومت آ.ک.پ به جای مقابله با ویروس کرونا، با افرادی که مانند آنها فکر نمی‌کند، دشمنی می‌کند.

 - ۱۴ شهرداری ه.د.پ غصب شده است و قیم به جای آنها گماشته شده است.

- کمپین پشتیبانی‌ها و همکاری‌های ه.د.پ با موانعی روبرو شد.

- ۸۴ تن شکنجه شدند.

- ۳۸۷ تن دستگیر و ۹۳ تن به حبس محکوم شدند.

- ۱۳ آرامستان تخریب شدند و ۲۸۲ پیکر در کنار جاده‌ها به خاک سپرده شدند.

- دست کم ۷۰ زن توسط مردها به قتل رسیدند.

- از ۹۳ ادعانامه که آماده شده بودند، ٨۴ تا علیه پارلمانتاران ه.د.پ بودند.

- کمپ‌های غیرنظامیان بمباران شدند و فقط طی ۱۰ روز، ۹ غیر نظامی کشته شدند.

امید دده در این کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد، در مدت شیوع ویروس کروتا، شکنجه و جنایات افزایش یافته است و منع رفت و آمد برای اعمال خشونت توسط پلیس به بهانه تبدیل شده است.

دده همچنین اعلام کرد، در این مدت علی‌رغم آنکه دولت از مردم می‌خواست در خانه‌هایشان بمانند، اما عملیاتها و دستگیری‌های خود را متوقف نکرد.

همچنین اعلام شد، ۳٨۷ تن در این مدت به شیوه‌ی غیر قانونی دستگیر شدند و ۹۴ تن نیز به حبس محکوم شدند.

در مورد اوضاع داخل زندان نیز، امید دده اعلام کرد آ.ک.پ زندگی را برای زندانیان دشوار کرده و تماس با خارج، دیدار با بستگان و وکلا را به طور کامل متوقف کرده است.

گزارش سپس به تحمیل جنگ از سوی دولت ترکیه بر مناطق کوردنشین اشاره کرده و می‌افزاید:"سیاست جنگ‌افروزی در منطقه از سوی حاکمیت به قوت خود باقیست. منع رفت و آمد، اعلام مناطق نظامی و امنیتی، به آتش کشیدن جنگل‌ها، قتل شهروندان و کشتار احشام روستائیان، جلوگیری از دامپروری، هجوم به منازل مردم و شکنجه آنان در مناطق کوردنشین اثبات می‌کنند که رژیم کنونی اعمال دهه ١٩٩٠ را تکرار می‌کند."

گزارش در ادامه به حملات دولت به باشور کوردستان پرداخته است:"از سوی دیگر اقدام به آغاز عملیات نظامی در داخل خاک باشور کوردستان کرد و مناطق مدنی را بمباران می‌کند. بنابر اطلاعات منتشر شده در رسانه‌ها تنها در فاصله روزهای ١٧ تا ٢٧ ژوئن، حداقل ٩ غیرنظامی جان خود را در این حملات از دست داده‌اند."

فیلیز کرستجی اُغلو نماینده آنکاری حزب دمکراتیک خلق‌ها در مجلس ترک انتشار این گزارش از سوی ه.د.پ را واجد اهمیت خوانده و افزود:"ما آرزومند داشتن کشوری دمکراتیک و برابر و صلح‌جو و آزاد هستیم."