گسترش کمپین "استعفای خامنه‌ای" و مخالفت با "کلیت نظام" در داخل و خارج از ایران

١۴ فعال زن در خارج از ایران با انتشار نامه‌ای مشترک حمایت خود را از بیانیه ١۴ فعال حوزه زنان در داخل برای استعفای علی خامنه‌ای اعلام کردند. همچنین ١۴ آهنگساز با حمایت از بیانیه ١۴ فعال سیاسی و مدنی مخالفت خویش را با "کلیت" نظام جمهوری اسلامی بیان کردند

   استعفای خامنه‌ای و گذار از کلیت نظام جمهوری اسلامی این روزها به مبحث آزادیخواهان و فعالان در داخل و خارج از ایران مبدل شده است. پس از نامه ١۴ فعال سیاسی و مدنی در مخالفت با کلیت نظام و در پی آن نامه ١۴ کنشگر زن برای کناره‌گیری علی خامنه‌ای از قدرت، اکنون ١۴ فعال حوزه زنان و ١۴ آهنگساز خارج از ایران در نامه‌هایی جداگانه خواهان استعفای رهبر جمهوری اسلامی و گذار کامل از حکومت جمهوری اسلامی شده‌‌اند.

   ۱۴ تن از چهره‌ها و فعالان زن در خارج از ایران با اعلام همبستگی با بیانیه اخیر ۱۴ کشنگر مدنی حوزه زنان در داخل نوشته‌اند: "خواهران صبور ما در داخل ایران، ما در مبارزه‌مان علیه تبعیض جنسیتی نظام زن‌ستیز و سرکوبگر جمهوری اسلامی با هم هستیم و کنار هم ایستاده‌ایم."

   فعالان حوزه زنان سپس افزوده‌اند: "ما، چهارده هموطن شما در خارج از کشور، از خلال نامه‌ی دلیرانه‌تان، صدای دغدغه‌مندتان را شنیدیم. می‌دانیم در امنیتی‌ترین و پرخفقان‌ترین برهه‌ از دوران معاصر، تنها باوری عظیم می‌تواند اینگونه بی‌پروا، علیه حکومت زن‌ستیز جمهوری اسلامی و تبعیض جنسیتی سراسر ظالمانه‌اش بشورد."

   امضا کنندگان نامه یادآور شده‌اند:"ما زنان ایرانی خارج از کشور، امتداد رنج شما زنان داخل ایران در هجرت و تبعید هستیم. می‌دانیم که نظام‌های تمامیت‌خواه، چگونه با جدا کردن اقشار مختلف جامعه و فعالان داخل و خارج، تداوم خود را تضمین می‌کنند. پس همه‌ی ما باید تا آنجا که می‌توانیم میان بخش‌های مختلف و اقشار گوناگون پل بزنیم. برای عبور از نظام فقاهتی و شکست جمهوری اسلامی و برقراری یک حکومت سکولار دموکراتیک، باید گفت‌وگو کنیم تا به فهم مشترک دست یابیم."

​​​​​​​   فعالان زن خارج از ایران همبستگی خویش را با زنان مبارز در داخل ابراز نموده و می‌افزایند:"بدانید که زنانه حمایت‌تان می‌کنیم. بدانید که کنارتان هستیم. قول می‌دهیم که تمام تجربه کنشگری و توان رسانه‌ای‌مان را بکار بگیریم و از هیچ تلاشی در انعکاس صدای شما فروگذار نخواهیم کرد."

​​​​​​​   این نامه از سوی نازنین افشین‌جم، رویا برومند، لادن برومند، نازنین بنیادی، اعظم بهرامی، رویا حکاکیان، نعیمه دوستدار، مسیح علی‌نژاد، ناهید فرهاد، مهرانگیز کار، شیما کلباسی، مریم معمارصادقی، آذر نفیسی و لیلی نیکونظر امضا شده است.

​​​​​​​   شایان ذکر است که ١۴ تن از فعالان حوزه زنان در داخل ایران روز ۱۴ مرداد/ ۵ آگوست با انتشار بیانیه‌ای خواستار "استعفای خامنه‌ای" و "گذار از جمهوری اسلامی" شده و اعلام کردند که مصمم هستند تا "با شیوه‌ای مدنی و بدون خشونت" مبارزه خود در راستای "نه به جمهوری اسلامی" را ادامه دهند.

​​​​​​​   از سوی دیگر ١۴ موسیقی‌دان و آهنگساز مقیم خارج در نامه‌ای مشترک حمایت خود را از خواسته‌های ١۴ کنشگر سیاسی و مدنی ایران برای "استعفای خامنه‌ای" و "تغییر بنیادین قانون اساسی" اعلام کرده‌اند. ١۴ کنشگر سیاسی و مدنی ایران روز ٢٢ خرداد سال جاری با انتشار بیانیه‌ای "استبداد سیستماتیک و غیرمسئول" را عامل نابسامانی‌ها و عدم اصلاح امور ایران عنوان کرده و خواهان کناره‌گیری خامنه‌ای از قدرت شده بودند.

​​​​​​​   امضاکننده سپس در بیانیه تکمیلی اعلام کرده بودند؛ "ما ۱۴ تن، بی هیچ واهمه و پروایی، جمهوری اسلامی را نظامی برآمده از قوانین استبدادی می‌دانیم و با نشانه رفتن دقیق مبانی و مظهر مفاسد این نظام که همانا "قانون اساسی" و جایگاه ولی فقیه و "رهبری" است، خواستار مطالبات بر حق خود و بخش وسیعی از مردم خویشیم!

​​​​​​​   به بیانی واضحتر، ما با کلیت این حکومت و حاکمیت و همه نهادها و قوای آن مخالفیم و معتقدیم هیچ راهی برای بازسازی و نوسازی این رژیم وجود ندارد."

​​​​​​​   بیانیه مذکور به امضای محمد نوری‌زاد، محمد ملکی، هاشم خواستار، گوهر عشقی، عباس واحدیان شاهرودی، حوریه فرج‌زاده، کمال جعفری یزدی، محمد مهدوی‌فر، جواد لعل محمدی، رضا مهرگان، محمدرضا بیات، محمد کریم بیگی، زرتشت احمدی راغب و محمدحسین سپهری رسیده است، کسانی که اکثر آنها یا خود سابقه زندان و بازداشت را در سال‌های گذشته داشته‌اند یا اعضای خانواده‌شان از قربانیان نقض حقوق بشر در ایران بوده‌اند.

​​​​​​​   ١۴ آهنگساز در نامه‌ی همبستگی با کنشگران سیاسی و مدنی داخل ایران اعلام کرده‌اند:"حمایت از خواست‌های مطرح‌شده در این بیانیه را از وظایف و مسئولیت‌های ملی، سیاسی و اجتماعی خود و همه آزادیخواهان ایران" می‌دانند.

​​​​​​​   جهانبخش پازوکی، حسن شماعی‌زاده، شاهین نجفی، شاهین یوسف زمانی، شوبرت آواکیان، شهرام آذر (سندی)، صادق نوجوکی، فرید زلاند، کاظم رزآزآن، کاظم عالمی، مجید کاظمی، محسن نامجو، مهرداد بران و اسفندیار منفردزاده موسیقیدانان و آهنگسازان امضا کننده نامه است.