گونای: عملیات علیه گنگره جامعه دمکراتیک دشمنی با کورد است

ابرو گونای سخنگوی ه.د.پ در رابطه با ترکتازی پلیس و نیروهای ترک به دفتر ک.ج.د و دستگیری کوردها گفت؛ با این حمله برآیند سیاست علیه کورد است. زیرا آ.ک.پ با کورد دشمنی کرده و در چند سال اخیر تلاش می‌شود که کنگره جامعه دمکراتیک را به ارتکاب جرم متهم کنند.

ابرو گونای سخنگوی حزب دمکراتیک خلق‌ها در خصوص تحولات اخیر در دفتر مرکزی حزب دمکراتیک خلق‌ها نشستی رسانه‌ای را برگزار کرد. گونای در آغاز این نشست خبری، ترکتازی و یورش به دفتر کنگره جامعه دمکراتیک را محکوم کرده و اظهار داشت: با این عملیات، حاکمیت بار دیگر دشمنی خود را با کوردها نشان داد و آشکار کرد. کنگره جامعه دمکراتیک، کنگره منطقه‌ای حزب ما است. کنگره جامعه دمکراتیک نفسی تازه برای اتحاد در منطقه بوده است. کنگره جامعه دمکراتیک در فرایند حل مشکلات به شیوه‌ای رسمی از سوی مجلس نیز مورد پذیرش واقع شده است و به عنوان نماینده اراده سیاسی خلق منطقه شناخته شده است. اما در سال‌های اخیر به دلیل دشمنی آ.ک.پ با خلق کورد، تلاش شده است که کنگره جامعه دمکراتیک را متهم به ارتکاب جرم کنند، به همین دلیل اعمال فشار و خشونت علیه ک.ج.د و نهادهای کوردی افزایش یافته است.

گونای با اشاره به دلایل جرم عملیات ک.ج.د افزود: لوگوی کنگره جامعه دمکراتیک و کتاب‌های را به عنوان شواهد جرم نشان می‌دهند. این اقدامات دشمنی آنها با کورد را نشان می‌دهد. ما یورش و دستگیری به این مراکز را محکوم می‌کنیم و از مسئولان می‌خواهیم که به این حملات سیاسی پایان دهند.

راهپیمایی امید آفرین

ابرو گونای سخنگوی حزب دمکراتیک خلق‌ها با اشاره به راهپیمایی این حزب نیز اظهار داشت: راهپیمایی ما علیه کودتاهای پی در پی، راهپیمایی برای دمکراسی، در میان جامعه جوش و خروشی جدید ایجاد کرد. خلقی که در مواجهه با حاکمیت روز افزون آ.ک.پ قرار دارد، علیه استبداد به خیابانها آمد. ما امید و خروش خلق را به خیابانها کشاندیم. حزب دمکراتیک خلق‌ها از زمان تاسیس تا کنون برای دمکراسی ترکیه ایجاد شده است. راهپیمایی ما در ۱۵ ژوئن بخشی از این مسیر دشوار برای آزادی و دمکراسی است. راهپیمایی ما از جولمرگ و ادرنه به سوی آنکارا  بار دیگر استبداد آ.ک.پ را نشان داد.

درخواست نهادهای مردمی خواست و مطالبه ما است

گونای با اشاره به درخواست‌ها و مطالبات سازمانهای مردم نهاد ادامه داد: حال و روز کسانی که به قصر حاکمیت اتکا دارند باید برای همه مایه عبرت باشد. ما بار دیگر تکرار می‌کنیم که درخواستها و مطالبات سازمانهای مردم نهاد بخشی از مطالبات ما است. دادگاه مستقل بی‌طرف جزو درخواستها و مطالبات ما است. دادگاههای مستقل بی‌طرف جزو الزامات اساسی ترکیه هستند. اردوغان که دستگاه قضایی را به قصر وابسته کرده است، اکنون تلاش دارد تا  سازمانهای مردم نهاد حقوقی را نیز به قصر وابسته کند. اردوغان تلاش می‌کند جامعه را بدون دفاع کند. تلاش می‌کند تا دستگاه قضایی تحت کنترل وی باشد. تلاش می‌کند تا تمامی حیطه‌ها و اقدامات را تحت تسلط خود داشته باشد.

راه‌حل، دست‌یابی به راه حلی برای مسئله کورد است

ابرو گونای در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که جنگ و عملیات راه حل نبوده و ما همواره گفته‌ایم که مسئله کورد با جنگ و عملیات نظامی به راه حل منجر نمی‌شود. دست‌یابی به راه حل در دیالوگ و گفتگو قرار دارد. ما اعلام می‌کنیم که می‌توانیم با هم برای دستیابی به این مسئله تلاش کنیم. در ترکیه مسئله کورد و رسمی بودن زبان، فرهنگ و هویت آن وجود دارد. کورد باید زبان و هویت آزادانه خود را داشته باشد. در ترکیه مشکل دمکراسی و عدالت وجود دارد. راه حل تمامی مشکلات و دست‌یابی به راه حلی بنیادی نیازمند حل مسئله کورد است.

دیروز سه زن کورد در پاریس و امروز نیز سه زن دیگر کورد را در کوبانی به قتل رساندند

ابرو گونای در بخش دیگری از سخنان خود قتل سه زن کورد در کوبانی را از طریق هواپیماهای بدون سرنشین محکوم کرده و ادامه داد: در ۹ ژانویه ۲۰۱۳ بعد از دیدارهای امرالی در پاریس، سە زن کورد ترور شدند و بدین طریق مذاکرات صلح را به بن‌بست کشاندند. اکنون نیز با به قتل رساندن سه زن دیگر کورد در روستای حلنج از توابع کوبانی دست به قتلعام دیگری زده‌اند. دو روز قبل نیز در شارباژیر سلیمانیه به بمباران دست زده و ابعاد این حمله را در رسانه‌های خبری شاهد بودیم. این حملات در دشمنی و ضدیت با خلق قرار دارند. ما اعلان می‌کنیم که باید این موضع و این سیاستهای خود را تغییر دهند. به حملات خاتمه دهند. اقتدار در راستای منافع خود دست به انتصاب گماشتگان خود بر شهرداری‌ها می‌زند. منازل بکر پولاد و جانان داغتکین از شهرداران مشترک ما را مورد حمله قرار داده و آنها را دستگیر می‌کند. تاکنون نیز دادگاه تصمیم نگرفته است که شهرداران دیگری به جای این افراد گماشته شود، اما حاکمیت راسا دست به این اقدام زده است. این مسئله بی‌عدالتی است. مجموعه عملیاتهایی علیه نهادها و سازمان‌های مردم نهاد در جریان هستند و این بالعینه نشان‌دهنده دشمنی حاکمیت با خلق کورد است.