گَرگو: سوئد باید نام پ.ک.ک را از «لیست ترور» خارج کند

کمال گرگو بازیگر تئاتر و دومین رئیس شورای صلح سوئد اعلام کرد، کشور سوئد به دلیل حادثه‌ی کشتن پالمه باید از خلق کورد عذرخواهی کند و همچنین پ.ک.ک را از لیست ترور خارج کند.

۱۰ ژوئن دادستانی کل سوئد طی یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد، اولف پالمه نخست وزیر پیشین سوئد توسط استیگ انگسترون کشته شده است. سازمان‌های جامعه‌ی مدنی و روشنفکران کورد در سوئد پس از این رخداد اعلام کردند که دولت سوئد باید از خلق کورد عذرخواهی کند و پ.ک.ک را نیز از لیست ترور خارج کند.

بازیگر تئاتر کمال گرگو که از سال ۱۸۷۶ در استکهلم پایتخت سوئد زندگی می‌کند نیز در این زمینه سخن گفت.

-شما چه ارتباطی با اولف پالمه داشتید و کشته شدن او چه تاثیری بر شما گذاشت؟

چند بار به همراه محمد باکسی به دیدار او رفتیم. در سال‌های ۱۹۸۰ علیه کودتای ترکیه ما در میدان سرگلسترگ دست به اعتصاب غذا زدیم. او به دیدار ما آمد و تلاش می‌کرد اوضاع را به خوبی درک کند و از ما سوال می‌کرد. پالمه در سوئد از حقوق کوردها برای آموزش به زبان مادری آگاه بود. آن زمان سوئد بهترین حکومت در زمینه‌ی حقوق کوردها بود.

زمانی که شنیدم پالمه کشته شده است بسیار تعجب کردم. چون می‌دانستم ذهنیتش در مورد کوردها چگونه است، به همین دلیل اتهاماتی که به کوردها وارد شد برایم قابل قبول نبود. هیچ دلیلی نداشت که کوردها پالمه را بکشند. بسیار نگران و خشمگین بودم. کوردها را متهم کردند و در حق کورد ظلم شد. تعدادی کورد دستگیر شدند و فشار زیادی بر آنها تحمیل شد. فاجعه‌ی بزرگی بر کوردها تحمیل شد. بسیاری کوردها برای آنکه متهم نشوند کورد بودنشان را پنهان می‌کردند. آنهایی هم که کورد بودنشان را پنهان نمی‌کردند می‌گفتند که ما پ.ک.ک نیستیم. با کشتن پالمه تلاش کردند اختلافات میان کوردها را دامن بزنند.

-کشتن پالمه چه تاثیری بر کوردها و پ.ک.ک گذاشت؟

پس از این رخداد در سایر کشورها هم پ.ک.ک وارد لیست ترور شد. اروپا و سوئد حق ندارند یک خلق را تروریست اعلام کنند. اما چون هیچ مکانیسمی برای دفاع از کوردها وجود ندارد، این اقدام را به آسانی انجام دادند.

-آشکار کردن کشته شدن پالمه توسط استیگ انگسترون برای کورد چه نتایجی به دنبال دارد؟

باید کشور سوئد به شیوه‌ای آشکار اعلام می‌کرد که کوردها در کشته شدن پالمه دست نداشته‌اند. تا این مسئله به طور گسترده در افکار عمومی و رسانه‌ها مطرح نشود، مشکل حل نخواهد شد. باید ما کوردها علیه سوئد شکایتی تنظیم کنیم. پس از آنکه سوئد ما را به عنوان تروریست اعلام کرد ما متحمل زیان بزرگی شدیم. حقوق ما پایمال شد و به خلق کورد و شهدایمان بی‌احترامی شد.

تا زمانی که پ.ک.ک در لیست ترور باشد اردوغان می‌تواند با خیال راحت باشور کوردستان را بمباران کند. به اروپا می‌گوید شما پ.ک.ک را به عنوان تروریست اعلام کرده‌اید و ما هم علیه ترور می‌جنگیم. متهم کردن پ.ک.ک به ترور نه تنها برای کورد بلکه برای شخصیتهای برجسته و انقلابیون ترکیه هم مشکل بزرگی است. درخواست‌های مشروع با متهم کردن به تروریسم رد شدند. به همین دلیل باید قبل از هرچیزی عنوان تروریست از پ.ک.ک برداشته شود.

-مدت طولانی است که شما در شورای صلح سوئد عضو هستید برای خارج کردن پ.ک.ک از لیست ترور چه تلاش‌هایی کرده‌اید؟

این مسئله را در شورای صلح مطرح کرده‌ایم. نامه‌ای برای حکومت سوئد فرستاده می‌شود و از حکومت می‌خواهیم از کوردها عذرخواهی کند. در شورای رهبریمان مسئله را ارزیابی می‌کنیم. من طرفدار این هستم که روشنفکران در سوئد برای آنکه کورد و پ.ک.ک از لیست ترور خارج شوند، تلاش کنند. به ویژه سازمانهای کوردی همه باید گرد هم آییم. شخصیتهای اروپا و مدافعان حقوق بشر و افراد دمکراتیک باید برای خارج کردن پ.ک.ک از لیست ترور با هم کار کنند.

    | بیشتر بخوانید ....
    ♦ زولکوف پالو: کوردها باید به دادستانی سوئد مراجعه کنند
    ♦ کالکان: با قتل پالمه توطئه علیه کوردها را کلید زدند | یادداشت 
    ♦ پلیس سوئد تلاش کرد قتل پالمه را به پ.ک.ک نسبت دهد