۲۰ سازمان خواهان آزادی هر چه سریعتر زندانیان در ترکیه شدند

۲۰ سازمان دمکراتیک در اروپا درخواست کردند ترکیه هر چه سریعتر زندانیان سیاسی را آزاد کند.

۲۰ سازمان دمکراتیک در اروپا طی بیانیه‌ای مشترک درخواست نمودند دولت ترکیه هر چه سریعتر زندانیان سیاسی را آزاد کند.

در این بیانیه آمده است؛"زندان‌ها یکی از آن مکان‌های اصلی است که به دلیل ویروس کرونا به شدت تهدید می‌شود. زندانیان حتی در حالت عادی فرصت کافی برای رعایت مسائل بهداشتی را ندارند و در حال حاضر نیز به دلیل شیوع کرونا خطری بزرگ آنها را تهدید می‌کند. تعدادی از زندانیان خود با مشکلات جسمانی مواجه هستند و شیوع این ویروس زندگی آنها را تهدید می‌کند.

کارشناسان پیشنهاد می‌کنند، باید علیه ویروس کرونا از اجتماعات دوری کرد و افراد در مکان‌های شلوغ با هم نباشند، باید بهداشت را به شدت رعایت نمود و مواظب خوراک و نوشیدنی‌ها بود. همچنین حکومت‌ها اجتماعات را ممنوع می‌کنند، اما در زندان‌ها صدها هزار تن با هم و در کنار هم نگهداری می‌شوند. این امر سبب شیوع هر چه بیشتر ویروس و جان باختن تعداد زیادی از زندانیان می‌شود.

در ترکیه و کوردستان و بسیاری از کشورهای دنیا خطر زندانیان را تهدید می‌کند. زندان‌ها بیشتر از حد مجاز افراد را در خود جای داده‌اند. زندان‌های ترکیه گنجایش ۳۰۰ هزار تن را دارند اما تعداد زندانیان در ترکیه بسیار بیشتر از اینهاست. زندانی‌ها در کنار هم می‌خوابند و تعدادی هم روی زمین می‌خوابند، چون جای خواب برای همه‌ی زندانیان وجود ندارد و همین امر زندگی آنها را تهدید می‌کند.

در زندانهای ترکیه ۱۳۴۳ زندانی به شدت بیمار هستند و حال ۳۴۴ تن از آنها وخیم است.خطر زندانیان بیمار را ده‌ها بار بیشتر از زندانیان عادی تهدید می‌کند. زندانی‌هایی که بیمار هستند و درمان نشده‌اند، وضعیت جسمانی بسیار ناگواری دارند اما با این حال در سلولهای انفرادی نگهداری می‌شوند، خطر کرونا زندگی این افراد را به شدت تهدید میکند."

در این بیانیه‌ی مشترک همچنین آمده است، "زندان‌ها خطرناکترین مکان برای شیوع ویروس کرونا هستند و همچنین آمده است؛"در زمانی که مدارس تعطیل شده‌اند، راهپیمایی‌ها، تجمعات، جلسات، کنسرت‌ها، سینماها و تئاترها تعطیل شده‌اند و خیابانها خالی از مردم شده‌اند، اگر در زندانها وضعیتی اضطراری پیش ‌بیاید حکومت مسئول آن خواهد بود. باید خطر ویروس کرونا علیه بشریت را دید و برای آنکه سبب قربانی شدن زندانیان نشود، ابتدا باید زندانیان سیاسی و سپس سایر زندانیان آزاد شوند".

اسامی سازمان‌ها:

کنفدراسیون پناهندگان سرکوب شده در اروپا

اتحاد زنان سوسیالیست- SKB

پلاتفرم صدای زندانیان در اروپا- TSP

جوانان مبارز- YS

کنفدراسیون کارگران ترکیه در اروپا- ATIK

کمیته‌ی بین‌المللی پشتیبانی از زندانیان سیاسی- UPOTUDAK

کنفدراسیون حقوق دمکراتیک در اروپا- ADHK

جنبش زنان دمکراتیک در اروپا- ADKH

جنبش جوانان سوسیالیست- SYM

فدراسیون اتحادیه‌ی درسیمی‌ها در اروپا- ADEF

جهانی مناسب برای زندگی- Alinterí-Ewropa

اتحادیه‌ی پناهجویان زحمتکش اروپا- AGEB

ابتکار عمل جوانان پارتیزان مارکسیست- لنینیست- مائویست

کنگره‌ی جامعه‌ی دمکراتیک کورد در اروپا (ک.ج.د.ک اروپا)

جنبش زنان کورد در اروپا (ت.ژ.ک اروپا)

حزب انقلابی اروپا

ابتکارِ عمل کُمون دمکراتیک انقلابی در اروپا

انجمن تبعیدی‌ها در اروپا