ممنوعیت فعالیت‌های پ.ک.ک مورد گفت‌وگو قرار می‌گیرد

​​​​​​​ممنوعیت‌های اعمالی بر فعالیت‌های پ.ک.ک در آلمان، نوامبر سال جاری ٢۵ ساله خواهد شد. اعلام شد که در این رابطه کنفرانسی برگزار می‌شود. روز ٢٠ اکتبر سال جاری با شرکت دهها حقوقدان و وکلای حقوق بشر در این چهارچوب گردهم می‌آیند.

٢۶ نوامبر ١٩٩٣ حکومت فدرال آلمان فعالیت‌های حزب کارگران کردستان را در این کشور ممنوع اعلام کرد. ٢۵ سال از این تصمیم گذشته است و همچنان رژیم آلمان به سیاست‌های ضد دمکراتیک خود علیه کردها ادامه می‌دهد. دولت آلمان در خلال ٢۵ سال گذشته صدها کُردستانی را بازداشت و به زندان محکوم کرده و سعی در ضربه زدن به جنبش آزادیخواهی کردها نمود. به باور روشنفکران آلمان و نمایندگان برخی احزاب این ممنوعیت به دمکراسی در آلمان خدشه وارد کرده است.

 

هفته آینده صدها حقوقدان و وکیل دادگستری طی کنفرانسی در مورد ممنوعیت‌های اعمالی دولت آلمان علیه پ.ک.ک به گفتگو خواهند نشست. آنان زیان‌های این تصمیم بر خلق کُرد و دمکراسی آلمان را مورد بحث قرار می‌دهند. کنفرانس با شعار "٢۵ سال ممنوعیت علیه پ.ک.ک- ٢۵ سال قربانی کردن دمکراسی برای منافع سیاست خارجی آلمان" برگزار می‌شود. این کنفرانس روز شنبه (٢٠ اکتبر/ ٢٨ مهرماه) برگزار خواهد شد.

 

کنفرانس مذکور از سوی جمعیت آزادی که برای فعالیت سیاستمداران کُرد در آلمان فعالیت می‌کند برگزار می‌شود. همچنین جمعیت بین‌المللی حقوق بشر و دمکراسی موسوم به "ماف-داد"، جمعیت حقوقدانان دمکراسی و حقوق بشر و مدیریت فدرال روتن هیلف در برگزاری کنفرانس مشارکت خواهند داشت.

 

صاحب‌نظران در مورد زیان‌های ممنوعیت به بحث می‌نشینند

در این کنفرانس صاحب‌نظران در رابطه با آثار زیانبار ممنوعیت به گفتگو می‌پردازند. کنفرانس با سخنرانی ادیلت لونباخ، یکی از وکلای سیاستمداران کردستانی که در ١٩٨٨ در دوسلدورف محاکمه شده بود و همچنین مهمت دمیر سیاستمدار کردستانی و مونیکا یکی از فعالان جمعیت آزادی آغاز می‌شود.

 

کنفرانس به بررسی ممنوعیت فعالیت پ.ک.ک در چهارچوب مبارزه حقوقی در سطح اتحادیه اروپا و کشورهای دیگر می‌پردازد و صاحب‌نظران سیاست‌های اعمالی بر مبارزه آزادیخواهی خلق کُرد را در سطح بین‌المللی به بحث خواهند گذاشت.

 

اسامی تعدادی از سخنرانان به این شرح است:

ژان فرمن وکیل بلژیکی که لایحه "پ.ک.ک سازمانی تروریستی نیست" را به پارلمان این كشور ارائه کرده بود، تامارا بوروما وکیل دادگستری پرونده " پ.ک.ک را از لیست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا خارج کنیم"، لوکاس تون وکیل سیاستمداران کُرد در آلمان، دکتر پهر ستول رییس نهاد مدافعان جمهوری‌خواه، ژورگن هوپه صاحب امتیاز رسانه ودر، جانسو اُزدمیر نماینده ایالت هامبورگ در مجلس فدرال، هینر بوسک مسئول کمیته دمکراسی و حقوق اولیه.

 

کنفرانس مذكور در ساختمان "کارل لیبکنست هاوس" برگزار خواهد شد.