تاشدمیر: با مطرح کردن "تخلف انضباطی" می‌خواهند به منزوی‌سازی در امرالی مشروعیت ببخشند

از دو سال پیش تاکنون کلیه ملاقات‌ها با رهبر خلق کُرد، عبدالله اوجالان در جزیره امرالی ممنوع بوده و هیچ خبری از سرنوشت وی به دست نیامده است. سه زندانی دیگر در این زندان فوق امنیتی نیز به همین خاطر از حق دیدار با خانواده های خود محروم بوده‌اند

به دنبال آنکه مقامات ترکیه اعلام کردند ملاقات‌های هفتگی اوجالان در زندان امرالی ترکیه به دلیل تخلف انضباطی به مدت شش ماه متوقف شده است، یک نماینده پارلمان از تلاش حزب حاکم برای مشروعیت بخشی به منزوی‌سازی در امرالی خبر داد و آنرا تصمیمی سیاسی خواند.

 

از دو سال پیش تاکنون کلیه ملاقات‌ها با رهبر خلق کُرد، عبدالله اوجالان در جزیره امرالی ممنوع بوده و هیچ خبری از سرنوشت وی به دست نیامده است. سه زندانی دیگر در این زندان فوق امنیتی نیز به همین خاطر از حق دیدار با خانواده های خود محروم بوده‌اند.

 

دولت ترکیه سعی کرده برای این اقدام، توجیه قانونی بیاورد و اخیرا تخلف انضباطی از سوی اوجالان را بهانه لغو دیدارها بیان کرده است.

 

در همین رابطه، دیلان دیرایت تاشدمیر نماینده حزب دمکراتیك خلق‌ها در پارلمان ترکیه در گفت‌وگو با خبرگزاری فرات می‌گوید؛ ادعای تخلف انضباطی اوجالان در ادامه بهانه‌هایی چون نامساعد بودن اوضاع جوی و نقص فنی کشتی امرالی بوده و هدفش مشروعیت‌بخشی به ایجاد حصر فشرده علیه اوجالان ا‌ست.

 

او نتیجه این سیاست را تشدید جنگ و بحران در ترکیه خوانده و می‌گوید دولت این کشور از بیست سال پیش تاکنون کلیه قوانین داخلی و بین‌المللی را در رابطه با اوجالان نقض کرده است.

 

تاشدمیر می‌افزاید: اجازه نمی‌دهند که اوجالان با وکلا و یا خانواده خود هیچ تماسی برقرار کند. کسی نمی‌داند که در امرالی چه خبر است. آنچه که دولت ترکیه انجام می‌‌دهد منزوی‌سازی با اهداف سیاسی و اقدامی غیر‌قانونی است که نمی‌توان آنرا پذیرفت.

 

این نماینده پارلمان ترکیه با ابراز نگرانی از وضعیت اوجالان تصریح می کند که آنچه در امرالی در حال وقوع است یک طرح بین‌المللی بوده و برای همین است که سی.پی.تی، سازمان منع شکنجه اروپا سکوت اختیار کرده است. 

 

تاشدمیر تصریح کرد که اعمال مجازات انضباطی علیه رهبری که میلیون‌ها انسان وی را نماینده خود می‌دانند در واقع حملەای به اراده و خواست یک جامعه است.

 

دیلان دیرایت تاشدمیر با اشاره به نظریات اوجالان درباره چارەیابی دمکراتیك بحران خاورمیانه، به جنگ‌های جاری در منطقه پرداخته و می‌گوید قدرت‌های خارجی، جنبشی که اوجالان سازمان داده است را تهدیدی برای اهداف خود تلقی می‌کنند و این در حالی است که وی در طول ٢٠ سال اسارت، مدام از صلح و دمکراسی برای همه خلق‌های منطقه سخن گفته است.