۲۰ هزار نفر در چابهار در خطر سیلاب قرار دارند

رئیس اداره‌ی منابع آب چابهار اعلام کرد، ۲۰ هزار نفر در چابهار به دلیل سکونت و ساخت و ساز در مسیر و بستر روخانه‌ها، آبراهها و مسیلها در خطر سیلاب و آبگرفتگی قرار دارند و ممکن است سیل آصیبهای جانی و مالی به این افراد وارد کند.

میربلوچ ‌زهی رئیس اداره‌ی منابع آب چابهار گفت، هزاران تن به صورت غیر قانونی در مسیر رودخانه های تیس، کمب، زیباشهر، مرادآباد، طیس کوپان، عثمان آباد و هوت آباد به ساخت و ساز پرداخته و ساکن شده‌اند و با تغییر کاربری این اراضی که مسیر و حریم رودخانه ها و مسیلها هستند اکنون با خطر سیلاب مواجه هستند و شهرداری و شوراها و دهیاری نتوانسته‌اند در پیشگیری از این ساخت و سازها و تغییر کاربری اراضی کاری بکنند.

 

وی با اشاره به مسدود شدن مسیرهای اصلی عبور آب و سیلاب گفت، متاسفانه به دلیل جذابیتهای تجاری و گردشگری منطقه کسی به خطر بروزسیل توجه نکرده و بسیاری از مکانها و مسیرهای اصلی عبور آب مسدود شده است که باید همه ی این مسیرها باز شود در غیر اینصورت خطر نفوذ آب به سایر مناطق شهر نیز وجود دارد.

 

وی تصریح کرد این ساخت و سازها و تصرف حریم رودخانه ها در ۲۰ سال اخیر روی داده و با توجه به خشکسالی کسی خطر سیل را جدی نگرفته است. او هشدار داد باید شهرداری و شورای شهر این خطرات را جدی گرفته و در جهت باز کردن مسیلها اقدامات لازم را انجام داده و ازساخت و ساز در حریم رودخانه ها و مسیلها جلوگیری کنند.

 

در همین راستا مدیر عمران و طرح های زیربنایی منطقه آزاد چابهار گفت: دادستان چابهار به ساکنان ٩٩ واحد مسکونی که با ساخت و سازهای غیرمجاز در مسیل رودخانه تیس ساکن بودند هشدار داد تا ظرف ٢۴ ساعت نسبت به تخلیه این مکان ها اقدام تا از خطر سیل و هرگونه آسیب جانی ومالی در امان بمانند.

 

همچنین رحمدل بامری سرپرست فرمانداری و رئیس ستاد مدیریت بحران شهرستان چابهار گفت: مدارس تمامی مقاطع تحصیلی این شهرستان به دلیل احتمال بارندگی و آبگرفتگی معابر، جاری شدن سیلاب و طغیان رودخانه‌های فصلی و در جهت حفظ جان دانش آموزان از خطر احتمالی امروز تعطیل می‌باشد.