درخواست ۳۲ نماینده مجلس اقلیم کوردستان برای تشکیل جلسه در مورد توافق ۵۰ ساله با ترکیه

۳۲ پارلمانتار، حکومت اقلیم کوردستان را به دلیل توافق ۵۰ ساله با رژیم ترکیه بر سر نفت اقلیم کوردستان، به پارلمان کوردستان فراخواندند و خواهان شفاف‌سازی در این زمینه شدند.

نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کوردستان روز ۱۵ نوامبر در کنفرانسی مطبوعاتی، تاکید کرد که حکومت اقلیم کوردستان توافقی ۵۰ ساله برای فروش نفت و انتقال آن امضا کرده است.

در این باره ۳۲ پارلمانتار اقلیم کوردستان، در یادداشتی که آنرا برای شورای رهبری اقلیم کوردستان فرستاده‌اند، خواستار نشست ویژه‌ی پارلمان اقلیم کوردستان شده‌اند تا این توافقنامه و جزئیات آن به طور کامل مشخص شود.

در بخشی از این یادداشت آمده است:

درخواست می‌کنیم گروههای زیربط اقلیم کوردستان فرا خوانده شوند، تا جزئیات دقیق این توافق آشکار شود و برای مردم کوردستان و پارلمان شفاف‌سازی شود.

در یادداشت اعضای پارلمان همچنین آمده است: درخواست می‌کنیم که قبل از برگزاری نشست پارلمان متن توافق در اختیار پارلمانتاران قرار گیرد تا جزئیات این توافق و همچنین سود و زیان آن و تاثیر آن بر توافق میان اقلیم و بغداد بررسی و ارزیابی شود.

پیش از این نمایندگان کورد در مجلس اقلیم و همچنین نمایندگان کورد مجلس عراق اعلام کرده بودند که نفت اقلیم کوردستان از طریق این توافقنامه -میان بارزانی‌ها و اردوغان- پیش فروش شده و اقلیم کوردستان نخواهد توانست در قبال دریافت بودجه از دولت مرکزی عراق نفت خود را به بغداد واگذار کند.