علی آتالان: توافق شنگال زمینه حمله به موقعیت سیاسی ایجاد شده است

علی اتالان از جمله سیاستمدارانی که بیانیه ایزدیان علیه توافقنامه شنگال را امضا کرده است، در رابطه با توافق بعمل آمده میان حکومت مرکزی بغداد و هولیر اظهار داشت: با این توافق زمینه حمله به موقعیت سیاسی ایجاد می‌شود.

حکومت مرکزی عراق و حکومت اقلیم جنوب کوردسنان در ۹ اکتبر، با نظارت ژانین هانیس پلاسچارد نماینده ویژه سازمان ملل متحد در عراق توافق شنگال را امضا نمودند. در این توافق خواسته می‌شود که یگانهای مدافع محلی شنگال که بعد از قتلعام ۳ اگوست شنگال، تاسیس شده بودند، از این مناطق اخراج شوند. بعد از امضای این توافق، بسیاری از گروه‌ها و خلق شنگال نسبت به این امضای این توافق با چنین خواسته‌ای واکنش نشان دادند. هنرمندان ایزدی، سیاستمداران، دانشگاهیان، شخصیتهای مستقل، روزنامه‌نگاران و نمایندگان سازمانهای ایزدی در ۲۵ اکتبر بیانیه‌ای را در این خصوص منتشر کردند. ۵۱۱ شخص و شخصیت امضا کننده این بیانیه اعلام نمودند که در این توافق ایزدیان نیز به عنوان طرف سوم این بیانیه حضور داشته باشند. یکی از امضا کنندگان این بیانیه، عضو پییشین پارلمان ترکیه از حزب دمکراتیک خلق‌ها، علی آتالان، از کوردهای ایزدی است. خبرگزاری مزوپوتامیان در رابطه با این توافقنامه گفتگویی را با وی انجام داده است.

آتالان در این گفتکو اظهار داشته است که در این تواق بدون انکه خلق ایزدی به عنوان طرف سوم این توافق ملاحظه شوند، چنین توافقی به امضا رسیده است. از آنجا که اراده خلق ایزدی مبنا قرار نگرفته است و به درخواست‌های آنان توجهی نشده است، در مقابل این توافق واکنش نشان می‌دهند. با حمله داعش به ایزدیان که از ان به عنوان فرمان ۷۴ نام برده می‌شود، حکومت مرکزی عراق و مدیرییت حکوت اقلیم جنوب کوردستان در مقابل این حمله ایستادگی نکرده و شاهد رویدادهایی بودیم که همه از ان اطلاع دارند. در مقابل انظار جهانیان ایزدیان قتلعام شدند.

اتالان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: به دلیل این اقدام حکومت مرکزی عراق و جنوب کوردستان باید از خلق ایزدی عذرخواهی کنند. لازم بود که موقعیتی سیاسی و ویژه را برای ایزدیان در نظر بگیرند، اما در مقابل اراده و خواست ایزدیان، به درخواست‌های آنان توجهی نشده است و بر اساس تمرکزگرایی در عراق عمل می‌کنند.

تلاش برای استقرار عوامل وابسته به پارت دمکرات کوردستان در منطقه شنگال

اتالان با اشاره به پیامهای پشت پرده این توافق اظهار داشت: هدف اصلی اینست که در شنگال نیروهای دفاعی این منطقه از میان برداشته شوند و از طرف دیگر پارت دمکرات کوردستان تلاش می‌کند افراد وابسته به خود را در منطقه بکار گیرد. در این رابطه آتالان اظهار داشت که در این رابطه سوداگری و بده بستانهای سیاسی را نیز باید مورد توجه قرار داد. اما باید توجه داشت که پ.ک.ک در این منطقه حضور فیزیکی ندارد. نیروهای پ.ک.ک در این منطقه حضور ندارند، اما در زمان حمله داعش به این منطقه، تنها پ.ک.ک بود که از خلق این منطقه پشتیبانی و حمایت به عمل آورد. به همین دلیل است که خلق در این منطقه به گونه‌ای از پ.ک.ک طرفداری می‌کنند. تا جایی که سیستم، فلسفه و سیاستهای پ.ک.ک را مورد حمایت قرار داده و امور خود را بر این اساس رتق و فتق می‌کنند، مکانیزمهای دفاعی خود را نیز بر این اساس سازماندهی کرده‌اند مگر چنین چیزی باید ممنوع شود؟

زمینه سازی برای حمله به موقعیت سیاسی شنگال

آتالان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که حکومت مرکزی عراق و حکومت اقلیم جنوب کوردستان به دلیل نزدیک شدن زمان انتخابات به همدیگر نزدیک شده و درصدد تقسیم قدرت در منطقه برآمده‌اند و توافق منعقد شده بین خود را در رابطه با شنگال بدون توجه به اراده خلق در شنگال امضا کرده‌اند. در این توافق آشکارا منویات و مقاصد اردوغان نیز مشاهده می‌شود.

در بخش دیگری از این گفتگو اتالان اظهار داشت که ترکیه با اهداف استراتژیک وارد عمل شده و تلاش می‌کند به سوی موصل گام بردارد. می‌خواهند ایزدیانی را که خواهان دست‌یابی به آزادی براساس اراده آزاد هستند را به حاشیه برانند. خواست آزادی برای ایزدیان گسترش پیدا کرده است و نمی‌خواهند چنین موضوعی گسترش پیدا کند. این توافقنامه اساسا زمینه را برای عملیاتی علیه ایزدیان که دفاع از خود را مبنای عمل سیاسی قرار داده‌اند، برای حمله به موقعیت سیاسی آنها مهیا می‌کند.

اتالان در خاتمه این گفتگو اظهار داشت که با بیانیه منتشر شده تلاش می‌کنند ابتکار عمل را در دست بگیرند. آتالان در همین رابطه از حکومت مرکزی عراق و رهبری حکومت اقلیم جنوب کوردستان خواست که با برخورداری از حداقل وجدان انسانی، انصاف و عقلانیت با این مسئله برخورد کنند. از نظر آتالان اجرای این توافقنامه غیر ممکن بوده و جامعه ایزدی این توافق را نخواهد پذیرفت. این توافق بر مبنای هیچیک از معیارهای سیاسی و انسانی مشروعیت نداشته و قبول نخواهد شد.