پ.د.ک و ضمیمه‌هایش چرا گریلاهای زن و سیستم ریاست مشترک را هدف قرار می‌دهند؟

انجمن میهنی کورد سوریه و پارت دمکرات کوردستان مدتی است در نشست‌ها، رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعیشان دستاوردها و مبارزات زنان کورد را هدف قرار می‌دهند، زنان جنوب کوردستان هدف جریان بارزانی را ضربه‌زدن به دستاوردهای زنان می‌دانند.

پس از انتقال نیرو به سمت گاره، مسئولین پارت دمکرات کوردستان (پ.د.ک) توسط رسانه‌هایشان، زنان پیشاهنگ و گریلاهای زن را هدف قرار می‌دهند، انجمن میهنی کورد سوریه (ENKS) نیز در روژاوای کوردستان، درخواست نمود که سیستم ریاست مشترک لغو شده و تحصیل به زبان مادری (کوردی) نیز پایان یابد. این اقدامات سبب اعتراض زنان جنوب کوردستان شد چون آنها "ارتش زنان" را یک دستاورد بزرگ زنان کورد می‌دانند و از آن صیانت می‌کنند.

پ.د.ک چه می‌گوید؟

نخستین بار شبکه تلویزیونی وابسته به مسرور مسعود بارزانی در سال ۲۰۱۹ بسی خوزات ریاست مشترک ک.ج.ک را مورد بی‌احترامی قرار داد. این اقدام ضداخلاقی تلویزیون رئیس سازمان بدنام پاراستن سبب اعتراضات بسیاری میان افکار عمومی کوردها شد و بسیاری این کانال تلویزیونی را بایکوت کردند. سازمان‌های زنان نیز در هر چهار بخش کوردستان با بیانیه‌های رسمی بی‌احترامی به بسی خوزات را بی‌احترامی به همه‌ی زنان دانسته و آنرا محکوم کردند.

روز ۲۵ اکتبر، به درخواست دولت ترکیه، برخی نیروها از جمله نیروهای موسوم به 'گُلان' و مزدوران 'پیشمرگ روژ' را به منطقه‌ی گاره منتقل کرد که سبب نا آرامی‌هایی شد، هم زمان، فردی با نام 'رِبین سلام' که کادر ارشد پ.د.ک است، با زبانی جنسیت‌گرایانه به زنان گریلای 'پاژک' حمله کرد و گفت:"پ.ک.ک چیست؟ چند هزار تن هستند که نصف آنها زن هستند، آنها نمی‌توانند با پیشمرگه بجنگند."

پس از این بی‌احترامی، پ.د.ک در وبسایت رسمی خود با ادبیات مختص خانواده بارزانی پاسخ گفته‌های بسی خوزات رئیس مشترک ک.ج.ک در مورد اقدامات اخلالگرانه‌ی پ.د.ک برای برافروختن جنگ داخلی را، در بیانیه‌ای با عنوان 'برای جفت ریاست بسی خوزات' داد، همچنین در شبکه‌های اجتماعی بوسیله‌ی عوامل خود، اطلاعات کذب در مورد جنبش زنان کورد منتشر کرده و تلاش می‌نمایند تا مبارزات زنان کورد را تحت تأثیر قرار دهند، این اقدامات بوسیله‌ی کاربران شبکه‌های اجتماعی و زنان با اعتراضات گسترده مواجه شد.

دشمنی پ.د.ک با سیستم ریاست مشترک

عبدالله اوجالان، رهبر خلق کورد در سال ۲۰۱۳ از مسعود بارزانی درخواست نمود که نقش پیشاهنگ را ایفا کرده و خلق کورد را در زیر پرچم کنگره‌ی ملی کوردستان جمع کند و پیشنهاد کرده بود، مسعود بارزانی و لیلا زانا، ریاست مشترک کنگره ملی کوردستان شوند، اما بارزانی سیستم ریاست مشترک را رد کرد. بارزنی به درخواست رژیم ترکیه مرحله‌ی مذاکرات را متوقف کرد.

بسیار جالب توجه است که ENKS نیز با تکرار موضع زن‌ستیزانه بارزانی‌ها در روژاوای کوردستان در مذاکرات برای اتحاد شرط لغو سیستم ریاست مشترک را مطرح کرده است. ENKS نمی‌خواهد یکسانی در سیستم خودمدیریتی روژاوا وجود داشته باشد، پس از آنکه مسئولین روژاوا این موضوع را آشکار کردند، ENKS سکوت کرد.

این موضع‌گیری ENKS و پ.د.ک علیه سیستم ریاست مشترک که در چهارچوب یک نقشه و طرح قرار دارد و برای بی‌احترامی به جنبش زنان کوردستان است، سبب اعتراض و نارضایتی زنان کورد شد که بخشی از این اعتراضات به شرح زیر می‌باشد :

جوامع زنان کوردستان (ک.ژ.ک): چنین بیانیه‌ای که به دور از اخلاق، احترام و معیارهای تربیتی است، ذهنیت عقب‌مانده و جنسیت‌گرا و مردسالار پ.د.ک را نشان می‌دهد، بر اساس این تفکر زن باید مانند موجودی بی‌اراده دیده شود، در حدی که مرد برای آن تصمیم بگیرد که آیا در سیاست شرکت کند یا نه. پ.د.ک که اکنون در مقابل خط آزادی زن و پیشاهنگی، زبان درازی می‌کند، تلاش می‌کند با سیاست فشار جامعه را ساکت کند، جنگی هم که اکنون می‌خواهد بر جنبش آزادی کورد تحمیل کند، نتیجه‌ی این ذهنیت و تفکر است. جنگ محافظ خشونت و مردسالاری است.

کنگره‌ی زنان ستار: به عنوان کنگره‌ی ستار حمله به بسی خوزات رئیس مشترک ک.ج.ک را حمله‌ای علیه همه‌ی زنان آزادیخواه و انقلابی می‌دانیم و این بی‌احترامی و بی‌اخلاقی نسبت به زنان شرافتمند را ترس و وحشت درون دشمن و ذهنیت عقب مانده‌اش می‌دانیم، این اقدام حمله به سیستم دمکراتیک و آزادیخواهی است.

انجمن عشتار مخمور: مشخص است که بارزانی‌ها برای منافع خانواده‌ی خود، همه‌ی دستاوردهای خلق کورد و به خصوص جنوب کوردستان را پیشکش دولت ترکیه کرده‌اند. امروز دولت ترکیه به دست خانواده‌ی بارزانی خود را به کوردستان رسانده و با زبان بارزانی‌ها به زنان کورد شرافتمند حمله می‌کنند. عهد می‌بندیم که از همکاران اشغالگران و کسانی که در مقابل زنان انقلابی وپیشاهنگ زبان درازی می‌کنند، حسابخواهی کنیم.

 زنان جنوب کوردستان این حملات هم زمان را چگونه می‌بینند؟

شلیر رئوف ژاژله‌ای عضو شورای رهبری ی.ن.ک، مبارزات زنان روژاوای کوردستان را مانند نمونه‌ی پیشرفته‌ی دمکراسی در سطح جهان می‌بیند و اینگونه پاسخ حمله به سیستم ریاست مشترکی را می‌دهد: زنان روژاوای کوردستان در سرتاسر جهان، چهره‌ی زیبایی به زن بخشیدند. مبارزات آنها علیه تبهکاران داعش به مضمون فیلمهای سینمایی و رمان‌ها در سطح جهان تبدیل شده است، به همین دلیل می‌گویم در مورد این دستاوردها نمی‌شود صحبت‌ کرد.

ژاژله‌ای در ادامه‌ی سخنانش با اشاره به موضع‌گیری پ.د.ک می‌گوید: در پشت این دشمنی دلایل اخلاقی کهنه‌پرستانه وجود دارد. علل دیگر آن نیز سیاسی می‌باشد، یا اینکه نمی‌توانند زمان را در مبارزات شریک کنند یا به نیروی زنان باور ندارند.

وی در پایان سخنانش گفت: زنان روژاوا برای زنان جهان و زنان کورد شناسه‌ای نو خلق کردند، به ویژه ایجاد ارتش زنان علیه دشمن نقش بزرگی داشته و تجربه‌ای موفق بود، در خودمدیریتی و سیستم ریاست مشترک نیز نتیجه‌ی بسیار خوبی کسب کردند. علیرغم آنکه تجربه‌ی روژاوا جوان‌تر از جنوب است، اما بسیار متفاوت است، این هم از فکر و فلسفه‌ای سرچشمه می‌گیرد که به نیروی زنان باور دارد، تجربه‌ی روژاوا از جنوب موفق‌تر است، در  جنوب شرایط برای حضور زنان تا حدی آماده است اما به حد نیاز نیست و می‌توانست بهتر باشد.

فائزه فوئاد عضو ک.ن.ک و نماینده‌ی زرتشتی‌ها در شبکه‌ی همپیمانی اقلیت‌ها می‌گوید: ENKS در شرایطی نیست که خواهان برچیده شدن سیستم ریاست مشترکی شود، ی.پ.گ هزاران شهید داده است، وقتی که جوانان کورد از سوی داعش سر بریده می‌شدند، ENKS در استانبول در حال جلسه برگزار کردن بود، زمانی که به مذاکرات با خودمدیریتی بازگشت، باید قبل از هر چیزی از خلقمان درخواست پوزش می‌کرد نه اینکه شرط بگذارد.

فائزه فوئاد در ادامه می‌گوید: سیستم ریاست مشترک یکی از دمکراتیک‌ترین سیستم‌ها است، برای فعال نمودن زنان، در آن برابری وجود دارد، در سرتاسر جهان بی‌مانند است، به همین دلیل ENKS حق ندارد برایش شرط بگذارد، می‌خواهد از این راه این سیستم را از ریشه برکند.

فائزه فوئاد در پایان سخنانش گفت: ما به زنان روژاوا افتخار می‌کنیم که در سطح بین‌المللی نمایندگی ما را به عهده گرفته‌اند و در نشست‌های مختلف در سایر کشورها شرکت می‌کنند، ما در اینجا کمتر دیده‌ایم که زنان در هیئت‌هایی که در نشست‌ها شرکت می‌کنند، حضور داشته باشند، اما در روژاوا اینگونه نیست، به همین دلیل به آنها افتخار کرده و آنرا دستاورد مهمی می‌دانیم.

ذهنیت مردسالاری و زن‌ستیز بارزانی‌ها و پ.د.ک تاریخ دور و درازی دارد. همان طور که در داخل این حزب تعداد بسیار کمی از زنان در سطوح بالا حضور دارند، می‌خواهد همان ذهنیت را بر کل کوردستان تحمیل کند، اما مبارزات زنان در مقابل این ذهنیت می‌ایستد و توهمات عقب‌افتاده خودفروشان را خنثی می‌کند.

منبع: rojnews