سلجوق مزراکلی: حاکمیت اجازه نمی‌دهد که کوردها خود را مدیریت کنند

سلجوق مزراکلی شهردار پیشین کلانشهر آمد در شمال کوردستان که مدت یکسال است در زندان به سر می‌برد، ضمن رد تمامی اتهامات خود، تلاشه‌ای حاکمیت برای انتصاب گماشتگان در مناصب شهرداری کوردستان را محکوم نمود.

وزارت کشور ترکیه در ۱۹ اگوست سال ۲۰۱۹، سلجوق مزراکلی شهردار مشترک کلانشهر آمَد در شمال کوردستان را که ۶۲/٩٣ درصد کل آرا را کسب کرده بود، از مقام خود عزل کرده و گماشتگان خود را به جای دکتر مزراکلی در شهردای آمد منصوب نمود. بعد از این اقدام، سلجوق مزراکلی بازداشت و در ۲۲ اکتبر سال ۲۰۱۹ به ادعای واهی عضویت در سازمان، بازداشت و دستگیر شد. در نهایت؛ سلجوق مزراکلی در چند مرحله با مجازات حبس ۵ ماهه، ۹ ساله، ۴ ماه و ۱۵ روز محکوم شد. سلجوق مزراکلی که در زندان آمد زندانی شده بود، بعد از مدتی به زندان گروه T، شماره ۲ در قیصریه انتقال یافت. مزراکلی که مدت یکسال است در زندان به سر می‌برد؛ از طریق وکلای خود به پرسش‌های آژانس خبری مزوپوتامیا پاسخ داده است.

دمکراسی از میان رفته است

مزراکلی در پاسخ‌های خود خاطرنشان ساخته است که بدون در نظر گرفتن قوانین و حقوق دستگیر شده است و در این رابطه گفت: سال گذشته در ۲۲ اکتبر ۲۰۱۹ به شیوه‌ای غیر حقوقی بازداشت شدم. در واقع هیچ بهانه‌ای برای دستگیری من وجود نداشته است. اما اساسا در این کشور کورد بودن و قرار گرفتن در اپوزیسیون دلیل بازداشت و دستگیری من بوده است. با ادعانامه‌ای که با فشار آماده شده بود؛ من دستگیر شدم. اکنون مدت یکسال است که در زندان بنیان در شهر قیصریه دستگیر و زندانی هستم. شرایط موجود در این زندان مانند شرایط زندان در تمامی کشور است. در کشوری که دمکراتیک نباشد، انسان می‌تواند از زندان چه انتظاری داشته باشد؟ با شیوع پاندمی کرونا، شرایط در زندان‌ها چند برابر دشوارتر شده است. با حداقل امکانات خود  تلاش می‌کنیم که در مقابل پاندمی از خودمان محافظت کنیم. حاکمیت همانگونه در خارج از زندان عمل می‌کند، تلاش میهکند در زندان‌ها نیز شرایط پاندمی را به بهانه‌ای برای نابودی کامل دمکراسی تبدیل کند. تمامی حقوق ما برای دیدارهایمان محدود شده‌اند. حاکمیت از این طریق می‌خواهد اقدامات خود در مقابله دمکراسی را دائمی نماید.

تخلیه شهرداری

مزراکلی در گفتگوی کتبی خود با خبرگزاری مزوپوتامیا اظهار داشته است که حاکمیت پیش از برگزاری انتخابات ۳۱ مارس، عملیات بزرگی را برای سرکوب و دستگیری فعالان آغاز نمود. رئیس جمهوری و وزیر کشور، قبل از برگزاری انتخابات گماشتگان خود را برای شهرداری‌ها انتخاب کرده بودند و با نصب گماشتگان خود تلاش نمودند تا خلق را ارعاب نموده و اراده آنها را درهم بشکنند. برای نمونه، بعد از برگزاری انتخابات، مدت ۱۶ روز تاییدیه من برای حضور در شهرداری صادر نشد. اخیرا به من خبر رسیده است که شهرداری را خالی کرده‌اند.

مزراکلی در بخش دیگری از این گفتگوی مکتوب نوشته است: به منظور دست‌یابی به اهداف و منویات خود، برای انتصاب گماشتگان خود به هر اقدامی دست می‌زنند. وی در این گفتگوی مکتوب نوشته است که مدت ۳ ماه و نیم در سمت ریاست شهردای به وظایف خود عمل کردیم، اما نتوانستیم با هیچ یک از کمیسیونها ملاقات کنیم. آماج تمامی حملات قرار گرفتیم. به هر نحو ممکن به ما حمله کردند. گماشتگان را نیز از طریق این حملات بر شهرداری‌ها تعیین کردند. من اکنون به دلیل تصدی مقام شهرداری محاکمه نشده‌ام. زیرا تمامی فعالیتهای من در چارچوب قانون بوده است. اما به منظور انتصاب گماشتگان، عملیات ریشه‌کن کردن را مرتبا انجام دادند.

گفته‌های آنان دروغ و فریبی بیش نیست

در رابطه با تقلب‌های انتخاباتی نیز مزراکلی گفت: در شهرداری‌هایی که نتوانستند از طریق دروغ، تقلب و فشار آن را به دست بیاورند، با نقض حقوق و قوانین خود موفق شدند آنها را از آن خود کنند و از این طریق شهرداریهای کوردستان را به دست آوردند. در این جا نیز خواستند بگویند که کورد نمی‌تواند خود را مدیریت نماید. اگر بخواهند که خودشان را نیز مدیریت کنند، ما اجازه نمی‌دهیم. یعنی تمامی گفته‌های آن مبنی بر برادری دروغی بیش نیست.

مزراکلی در بخش دیگری از این گفتگوی مکتوب با خبرگزاری مزوپوتامیا نوشته است که ذهنیت انتصاب گماشتگان در شهرداری‌های کوردستان به این معناست که کورد اجازه ندارد خود را مدیریت نماید. این مسئله در رابطه با خلق کورد کاملا صحت دارد. علیرغم آنکه هیات عالی انتخابات اجازه داده بود که برای انتخاب به منصب شهرداری خود را کاندیدا نمایم، اما در نهایت با حکم فراقانونی ک.ه.ک تلاش نمود تا نامزدهای ما انتخاب نشوند و تاییدیه نامزدهای ما صادر نشد و این تاییدیه به نامزدهای آ.ک.پ داده شد. در جایی که محکمه و دادگاه به محل بازیهای کوشک سلطان تبدیل شده باشد و همه در مقابل آن سر تعظیم فرود آورند با چنین نتایجی نیز مواجه می‌شویم. تا کنون نیز غیر از حزب دمکراتیک خلق‌ها هیچ کس در مقابل این وضعیت مخالفت و اعتراضی نکرده است.

آلترناتیف را از میان برداشته‌اند

مزراکلی در بخش دیگری از سخنان خود اشاره نموده است که: قیم‌ها و گماشتگانی که در ابتدا نصب شدند، تمامی مبارزات بدیل زنان، کودکان و زبان مادری حزب دمکراتیک خلق‌ها را از میان برداشته‌اند. برای بار دوم نیز که قیم‌ها تعیین شدند، نیز این سیاست ادامه یافت. نه تنها این اقدامات بدیل و آلترناتیف را از میان برداشتند بلکه تمامی تلاش‌های خود را در راستای نابودی زبان، فرهنگ و تاریخ یک ملت بکار گرفتند. تا جایی که اکنون به راحتی گماشتگان خود را در شهرداری‌ها نصب می‌کنند، شهرداران مشترک را دستگیر می‌کنند. اما در هر حال پیروزی از آن ما خواهد بود.

خلق کورد خواهان صلح است

مزراکلی در بخش دیگری از سخنان خود نوشته است که با گماشتن قیم‌ها می‌خواهند خلق را به گونه دیگری به استثمار کشند. می‌خواهند اراده برای رفتن پای صندوق‌ها را در هم بشکنند. تلاش می‌کنند غیر از وابستگان آن‌ها هیچ کس به پای صندوق‌های رای نروند و انتخاب کنندگان حزب دمکراتیک خلق‌ها قادر به انتخاب نمایندگان خود نشوند. مبارزه ما در داخل و خارج ادامه دارد. ما به زانو در نیامده و تلاش‌های خود را برای دست‌یابی به حقوق خود ادامه می‌دهیم. خلق کورد خواهان صلح و دمکراسی است. در انتخابات موضع خلق کورد شفاف و صریح است.

آمَد سر تسلیم فرود نخواهد آورد

مزراکلی با این گفته‌ها پاسخ مکتوب خود را به خبرگزاری مزوپوتامیا به پایان می‌رساند: آمَد همواره کانون سیاست و جستجوی حقوق بوده است. هیچگاه از واقعیت نبریده است. هیچگاه دست از هویت مبارز و نستوه خود برنداشته است و نسبت به باورهای خود هیچگاه امتیاز نمی‌دهد. علیرغم انتصاب گماشتگان و دیگر انواع سرکوب‌ها، آمَد سر تسلیم فرود نمی‌آورد. به زانو در نمی‌آید. من از باورهای خلقمان در آمد نیرو گرفته و حافظ آن خواهم بود. درود با عشق.