تبدیل ترکیه به زندانی بزرگ از سوی حکومت آ.ک.پ

عملیات دستگیری فعالان کورد و اوپوزیسیون به امری روزانه در ترکیه تبدیل شده است. نیروهای امنیتی و پلیس هر روز به منازل کوردها، چپ‌گرایان، علویان و مخالفان حمله کرده و آنها را بازداشت می‌کنند.

هر روز افراد مخالفی که افکار و نظرات خود را بیان می کنند بازداشت و دستگیر می‌شوند. بر حسب آمارهای موجود، زندانهای در دست احداث ترکیه نشان می‌دهد که بازداشت‌ها و دستگیری‌ها امری از پیش تعیین شده می‌باشند. براساس اقدامات انجام شده می‌توان دریافت که حکومت ا.ک.پ/م.ه.پ در پی دستیابی به این هدف است که حکومت تمامی نیروهای مخالف و افرادی را مجدانه سیاستهای دمکراتیک را پیگیری می‌‌کنند، در آینده مورد حمله قرار خواهد داد و در تلاش است تا تمامی نیروهای مخالف را از صحنه سیاسی به حاشیه براند.

طبق آمارهای وزارت دادگستری در ترکیه، تا روز ۸ اکتبر ۲۰۱۹، ۳۵۵ زندان فعال در این کشور وجود داشته است. طبق همان داده‌های مدیریت عمومی زندانهای کشور نیز ۳۷۵ زندان در این کشور وجود دارد. وزیر دادگستری دولت ترک، عبدالحمید گل اعلام نموده است که تا سال ۲۰۲۱ ، تعداد ۳۹  زندان دیگر در این کشور  احداث می‌شوند. همین امر نشان می‌دهد که شمار بیشتری در سال‌های آینده دستگیر و زندانی خواهند شد.

عبدالحمید گل در رابطه با بحث‌های پیش آمده در رابطه با بودجه ترکیه در سال ۲۰۲۱ نیز اظهار داشت که بودجه لازم برای احداث ۳۹ زندان در این کشور باید تامین گردد. طبق اطلاعات بدست آمده، ۲۳ میلیارد و ۹۷۳ میلیون و ۵۲ هزار لیر ترک به زندان‌ها اختصاص داده است. عبدالحمید گل انتظار دارد تا در سال ۲۰۲۱، ۹ هزار زندانی نیز به شیوه الکترونی در حبس‌های خانگی نگاه داشته شوند. و همزمان با آن پیش‌بینی می‌کند که ۱۲ هزار کودک زندانی را از خارج از زندان کنترل کند. طبق اطلاعات به دست امده از وزارت دادگستری این کشور، بین سالهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۹، یعنی در یک فاصله ۱۴ ساله، ۱۷۸ زندان در این کشور احداث شده است.

 طبق پاسخ وزارت دادگستری این کشور معاون دبیرکل حزب خلق جمهوری و نمایندگان استانبول، اونورسال آدی گوزل، از ژوئیه سال ۲۰۱۹ به بعد، در ترکیه قرار بوده است که در این کشور ۱۱۴ زندان جدید احداث شوند و ساختمان این زندانها در حال احداث است، و ساخت  ۲۳ زندان نیز همچنان ادامه دارد. طبق این آمارها، در سال ۲۰۲۰ نیز ۲۹ زندان وارد مدار اجرایی شده و ساختمان ۸۵ زندان جدید نیز همچنان در دست احداث قرار دارد. انتظار می‌رود که تا پایان سال ۲۰۲۱ ، تعداد ۳۹ زندان دیگر نیز وارد مدار اجرایی شوند.

با نگاهی دقیق به این امارها می‌توان مشاهده کرد که حکومت آ.ک.پ/م.ه.پ بدون وقفه تا کنون دست به احداث زندان‌های جدید زده و طرح‌هایی را برای گسترش زندان در دست دارد. سیاستمداران کورد و از جمله نمایندگان مجلس، روسای مشترک، اعضا و مدیران احزاب دمکراتیک خلق‌ها و حزب مناطق دمکراتیک، شهرداران مشترک، اعضای شوراهای شهرداری، نمایندگان و روسای سازمانهای مدنی، روزنامه نویسان و وکلا و دانشجویان بدون وقفه دستگیر شده‌اند. هیچیک از این افراد بدون آنکه اتهام مشخصی داشته باشند، بازداشت شده و به زندان فرستاده می‌شوند. زمانیکه مسئولان حزب آ.ک.پ به قدرت دست یافتند به سیاستمداران کورد از سر طعنه گفته بودند: تا پیش از این کشته می‌شدید، قاتلان و مزارهایتان نا مشخص بود، اما اکنون زندانی می‌شوید و زندانهایتان نیز مشخص و معلوم هستند. و پیام داده بودند که زنده به گور خواهید شد.

این اقدامات و ذهنیت حاکمان نشان می‌دهد که آ.ک.پ تلاش می‌کند تمامی کوردها و نیروهای مخالف را زنده به گور نماید. اما تا کنون هیچ نمونه‌ای از این دست در جهان به هیچگونه موفقیتی دست نیافته است.

منبع: e-rojname