"آ.ک.پ فقط یک هدف دارد و آنهم نابودی دستاوردهای کورد است/ ١٠٠ سال است با زبان کوردی دشمنی می‌کنند"

سزای تملی رئیس مشترک ه.د.پ در مورد رخدادهای ادلب گفت: "آ.ک.پ به طور مداوم به دنبال روسیه و آمریکاست و تلاش می‌کند خود را سر پا نگه دارد. آ.ک.پ تنها یک هدف دارد، آن نیز از بین بردن دستاوردهای خلق کورد است."

سزای تملی رئیس مشترک حزب دمکراتیک خلق‌ها (ه.د.پ) در جلسه‌ی هفتگی حزبش به رخدادهای اخیر و حوادث مهم اشاره کرد.

تملی در آ‌غاز سخنان خود به سفرش به شهر جزیر اشاره کرد و گفت: "در ۷ فوریه‌ ۲۰۱۶ تعداد ۱٨۹ تن در زیرزمینهای جزیر کشته شدند. متاسفانه کسی در مورد این کشتارها بازخواست نشد. در حقیقت ما انتظار نداریم که این حکومت کسی را بازخواست کند. ما آن هموطنانمان را از یاد نمی‌بریم و در مقابل این شهدا سر تعظیم فرو می‌آوریم. چرا در آن زیرزمینها این جنایات رخ داد؟ چون توطئه‌ی این حکومت بود. این نقشه برای از بین بردن و نابودی بود. در ۵ آوریل سال ۲۰۱۵ با شدت بخشیدن به حصر این توطئه عملی شد. سپس قتلعام شهرهای آمَد، پرسوس و آنکارا انجام شد و تاکنون نیز ادامه دارد."

به سیاست دمکراتیک آسیب رساندند

تملی همچنین اعلام کرد، حکومت با توطئه‌هایش کشور را وحشت‌زده و نگران کرده است. او گفت: "نابرابری با شدت بخشیدن به حصر آغاز شد. این شرایط را به وضعیتی عادی تبدیل کرده‌اند. در همه جا نابرابری و بی‌عدالتی وجود دارد. شهرها را ویران کردند. مصونیت اعضای پارلمان را از آنها گرفتند و سیاست دمکراتیک را از بین بردند. با کودتای ۴ اکتبر سال ۲۰۱۶، آسیب بزرگی به سیاست دمکراتیک وارد کردند. با جایگزین کردن قیمها در کشور آشتی اجتماعی را از بین بردند. نمونه‌ی قیمها در منطقه‌ی هزخ به خوبی دیده می‌شود. از یک طرف فرماندهی جندرمه و از طرف دیگر نیروهای امنیتی، این تابلویی از ترکیه است. این حقیقت موجود این کشور است. پیروزی توطئه‌ی نابودسازی همین است. در این کشور چیزی با عنوان سیاست دمکراتیک باقی نمانده است، چیزی با عنوان صلح و آشتی اجتماعی باقی نمانده است."

مزدوران را در هر جایی مستقر می‌کنند

تملی سیستم حکومتی که رژیم کنونی می‌خواهد آنرا بنیان گذارد را به عنوان "سیستم زورگویی" معرفی کرد و اینگونه به سخنانش ادامه داد:" مکانیسم خشونت ادامه دارد. حکومت می‌خواهد کل کشور را تحت کنترل خود قرار دهد و می‌خواهد با روش‌های مختلف آنرا عملی کند. مانند سیستم مزدورسازی در کوردستان، امروز نیز با قانونی ویژه مزدوران را در محلات و کوچه و خیابان مستقر می‌کند. می‌خواهند جامعه و کشور را تروریزه کنند. ما در میانه‌ی کابوسی بی‌پایان زندگی می‌کنیم. دلیل درست شدن این کابوس نیز حکومت است."

هدفشان تنها از بین بردن دستاوردهای خلق کورد است

تملی به سیاست خارجی ترکیه اشاره کرد و با انتقاد از حکومت گفت: "زمانی که به ادلب می‌نگری، آخرین تصویر همه‌ی موضوع‌ها در ادلب خود را نشان می‌دهد. من نمی‌دانم چکار می‌کنند، آیا از سیاست و سیستم جهانی مطلع نیست؟ این حاکمیت می‌خواهد در امپریالیسم منافع خود را بدست آورد. آنچه ما به آن سیاست سوریه می‌گوییم همین است. می‌خواهد خود را در این چهارچوب مستقر کند. یک روز به دنبال روسیه و یک روز به دنبال آمریکا است. حکومت می‌خواهد از تنش‌ها نفع ببرد و هدفش نیز فقط دشمنی با کورد و ازبین بردن دستاوردهای کورد در منطقه است."

رئیس مشترک ه.د.پ همچنین به فشارها و موضع‌گیری‌ها در مقابل زبان کوردی اشاره کرد و گفت: "بله، ما در مورد یک شیوه از تفکر و بیان سخن می‌گوییم. ما در مورد سیاستهایی که به کوردها تحمیل می‌شوند سخن می‌گوییم. در حقیقت یکی از فجایع ذهنیت آسمیلاسیون صد ساله این است که نمی‌تواند کورد را بپذیرد. موضع‌گیری‌هایش در مقابل کورد مشخص‌ترین تابلوهاست. زبان میلیونها انسان کوردی است. فقط در ترکیه ۲۵ میلیون کورد وجود دارد. در مرحله‌ی جایگزین کردن قیمها همه‌ی موضع‌گیریهای‌شان در مقابل کورد و زبان و فرهنگ کوردی را نشان دادند. آنچه آشتی اجتماعی را زنده نگه می‌دارد بدون شک هویتهای متفات است که  می‌توانند با زبان و فرهنگ خود زندگی کنند. بجز این هیچ راه دیگری برای بنیاد نهادن آشتی اجتماعی وجود ندارد. چون حکومتی بر سر کار است که زبان کوردی را نمی‌شناسد و نمی‌پذیرد. ما باید از این حکومت نجات پیدا کنیم. اگر از این حکومت نجات پیدا نکنیم، این کشور که باغی از زبان‌های مختلف است به ویرانه تبدیل می‌شود."

نپذیرفتن زبان کوردی

زمانی در این کشور جندرمه‌ی زبان وجود داشت که در حال حاضر وظیفه‌ی آنها به قیمها [گماشتگان اردوغان بر ادارات در باکور کوردستان] سپرده شده است. قیمها این وظیفه را به عهده گرفته‌اند. حتی در زیر سایه‌ی پارلمان نیز زبان کوردی را نمی‌پذیرند. اجازه نمی‌دهند اعضای پارلمان به زبان مادری یعنی زبان کوردی سخن بگویند. حتی به زبان کوردی بی‌احترامی هم می‌شود. این چه شرم و غفلتی است؟ این چه فاجعه‌ای است؟ من از اینجا از رئیس پارلمان می‌خواهم و به او می‌گویم؛ هر چه زودتر به این رسوایی پایان دهد. این پارلمان، پارلمان کورد و ترک است. حق آموزش به زبان مادری از حقوق اولیه است. به همین دلیل باید همه‌ی احزاب ترکیه در مقابل مسئله‌ی زبان هوشیار باشند. هر کسی در زندگی روزمره می‌تواند این مسئله را حس کند. حتی در زمان دیدارها و سفرها نیز برای زبان کوردی مانع‌تراشی می‌کنند. ما سوار هواپیما شدیم، اعلانات فقط ‌به زبان ترکی و انگلیسی وجود دارند. باید در همه‌ی سطوح از زبان کوردی در خدمات نیز استفاده شود. "