آغاز بکار کمیته بررسی سانحه هواپیمای اوکراین در ایران

به گفته رئیس سازمان هواپیمایی ایران کارشناسان اوکراینی برای بررسی علل سقوط هواپیمای خطوط هوایی این کشور پنجشنبه شب وارد تهران شده‌اند.

بامداد روز چهارشنبه ١٨ دی/ ٨ ژانویه چند ساعت پس از حملات موشکی سپاه پاسداران به پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق که به گفته‌ی مسئولان آمریکایی هیچ تلفاتی به همراه نداشت یک فروند هواپیمای بوئینگ ٧٣٧ شرکت هواپیمایی اوکراین با ١٨٨ سرنشین در نزدیکی صبا شهر در استان تهران سقوط کرد و تمامی ١٧٩ مسافر و ٩ خدمه آن جان باختند.

ترودو؛ هواپیمای اوکراینی به دلیل اصابت موشک سقوط کرده است

شامگاه پنج‌شنبه ١٩ دی/ ٩ ژانویه جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا در نشستی خبری گفت که برپایه گزارش‌های نهادهای امنیتی کانادا و کشورهای دوست وی اکنون متقاعد شده که به دلیل اصابت موشک زمین به هوای سامانه پدافند هوایی ایران هواپیمای اوکراینی سقوط کرده است.

رئیس سازمان هواپیمایی کشور ایران: برخورد موشک به کلی مردود است

علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمای کشوری روز جمعه در یک کنفرانس خبری شایعه‌های مربوط به هواپیمایی اوکراینی در اثر برخورد موشک را به کلی مردود دانست.

عابدزاده شب گذشته در گفتگوی ویژه با تلویزیون دولتی ایران گفته بود که ایران در نظر دارد «خواندن اطلاعات جعبه سیاه» هواپیمای ساقط شده را «داخل ایران» انجام دهد. او مدعی شد که ایران بارها و بارها این کار را انجام داده  و در صورت نیاز از کشورهای دیگر کمک می‌خواهند.

مقام‌های آمریکایی: اصابت موشک تصادفی بوده است

یک مقام دولتی آمریکا در گفتگو با خبرگزاری رویترز از رصد پرتاب دو موشک پدافند هوایی ایران توسط ماهواره‌های آمریکایی لحظاتی قبل از سقوط هواپیمای بوئینگ ٧٣٧ خبر داده است. همچنین دو مقام امنیتی دیگر آمریکا نیز به رسانه‌های این کشور گفته‌اند که تحقیقات نشان می‌دهد اصابت موشک به این هواپیما تصادفی بوده است.