آغاز خروج نیروهای آمریکا؛ رجزخوانی رژیم ترکیه علیه شمال و شرق سوریه ادامه دارد

اعلام آغاز روند خروج نیروهای آمریکا از سوریه در حالیست که دیگر کشورهای عضو ائتلاف گفته اند که تصمیم مشابهی نگرفته اند

در حالی که سخنگوی ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا دیروز اعلام کرد روند خروج نیروهای آمریکایی از سوریه آغاز شده است، مقامات فرانسه و آلمان از ترکیه خواسته اند طرح حمله نظامی به شمال سوریه را لغو کند. ترکیه که می گوید این حمله را بهرحال انجام خواهد داد بزودی در اینباره با روسیه و ایران مذاکره خواهد کرد.

 

شان رایان سخنگوی ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا روز جمعه از آغاز خروج نیروهای آمریکایی از سوریه خبر داد.

 

او گفت برای حفظ امنیت، از زمان یا محل تحرکات نیروهای نظامی خود سخن نخواهیم گفت.

 

دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده یکماه پیش بود که اعلام کرد نیروهای آمریکا به دنبال پایان جنگ با داعش از سوریه خارج خواهند شد. حدود دو هزار سرباز آمریکا از سال ۲۰۱۴ به بعد که ائتلاف ضد داعش تشکیل شد به سوریه رفتند.

 

در این بین، دولت آلمان به حکومت ترکیه هشدار داد که اقدام نظامی در شمال سوریه یا هر جای دیگری در این کشور کمکی به حل بحران آن  نخواهد کرد. آلمان از ترکیه خواسته حملۀ نظامی برنامه ریزی شدۀ خود به مناطق شمالی سوریه را عملی نکند.

 

اشتفن زایبرت سخنگوی دولت آلمان از ترکیه خواست از اقدام نظامی پرهیز کند.

 

همچنین وزارت خارجۀ آلمان ابراز امیدواری کرد که دیدار اخیر جان بولتون مشاور امنیت ملی رئیس جمهور ایالات متحده با ابراهیم کالین سخنگو و مشارو ارشد اردوغان رئیس جمهور ترکیه، بتواند به یک راه حل مسامت آمیز برای تنش موجود منتهی شود.

 

این در حالی است که به نظر می رسد این دیدار چندان سازنده نبود چون اردوغان از دیدار با بولتون خودداری کرد و در یک سخنرانی علیه حرف‌های او در مورد حفاظت از کردها صحبت کرد.

 

اعلام آغاز روند خروج نیروهای آمریکا از سوریه در حالیست که دیگر کشورهای عضو ائتلاف گفته اند که تصمیم مشابهی نگرفته اند.

 

وزیر امور خارجۀ فرانسه، روز پنجشنبه گفت که فرانسه هر وقت یک راه حل سیاسی برای بحران سوریه پیدا شود قوای خود را از این کشور خارج خواهد کرد.

 

ژان-ایو لودریان  در مصاحبه با کانال " سی‌نیوز" از تجدید نظر رئیس جمهوری آمریکا در طرح خروج نیروهای این کشور از خاک سوریه ابراز خرسندی کرد و آن را نتیجۀ فشارهایی دانست که از هر سو از جمله از سوی فرانسه بر دونالد ترامپ اعمال شده است بعد از آنکه او اعلام کرد که نیروهای نظامی این کشور فوراً خاک سوریه را ترک می کنند.

 

خبرگزاری فرانسه می گوید این كشور روی‌هم ۱۲۰۰ نیروی نظامی را در چارچوب ائتلاف بین المللی علیه جهادیون در سوریه به کار گرفته است. این نیروها شامل حملات هوایی، توپخانه، قوای ویژه و آموزش ارتش عراق می‌شود.

 

وزیر امور خارجۀ فرانسه در سخنان بر ضرورت تأمین امنیت کردهای سوریه نیز تأکید کرد و از آنان به عنوان بهترین متحدان در نبرد با داعش یاد کرد. او گفت که خروج نیروهای آمریکایی از سوریه امنیت کردهای سوریه را مستقیماً به خطر می اندازد.

 

فرانسه از سرنوشت جهادی‌های دارای تابعیت اروپایی که در جنگ با داعش دستگیر شده اند ابراز نگرانی کرده چون نیروهای سوریه دمکراتیك گفته اند اگر ترکیه حمله کند نگهداری این زندانیان که تعدادشان بسیار زیاد است مشکل خواهد بود. فرانسه خواسته که این افراد در همانجا محاکمه شوند.

 

ترکیه از تغییر نظر نسبی ترامپ در مورد چگونگی خروج از سوریه و اظهارات مقامات دیگر در مورد جلوگیری از کشتار کردها خشمگین است. وزاری خارجه و دفاع ترکیه مدعی شده اند حتی اگر نیروهای آمریکا از منطقه خارج نشوند آنها حملاتشان را آغاز خواهند کرد.

 

ترکیه اکنون بار دیگر چشم به کمک روسیه و ایران دارد و به زودی نشست سه جانبه روسای جمهور سه کشور در مسکو برگزار می شود.

 

در حالی که نشانه هایی که از احتمال تحویل استان ادلب سوریه توسط ترکیه دیده می شود، مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه این کشور همچنین درخواست آمریکا برای عدم خرید سامانه دفاع موشکی اس ۴۰۰ از روسیه را رد کرد و گفت اگر آمریکا فروش سامانه موشکی پاتریوت را مشروط به عدم خرید اس ۴۰۰ کند این معامله امکان پذیر نخواهد بود.

 

در میانه این تحولات، ماریا زاخاروفا سخنگوی وزارت خارجه روسیه در کنفرانس خبری روز جمعه اعلام کرد مسکو از گفتگوی میان کردها و دمشق حمایت می کند. او گفت کردها بخشی از اجتماع سوریه هستند و گفتگوی آنها با حکومت این کشور از نظر مسکو مهم است،

 

مسئولین خودمدیریتی دمکراتیک شمال و شرق سوریه نسبت به هرگونه حمله رژیم ترکیه متذکر شده‌اند که به هرگونه تعرض به مناطق تحت کنترل نیروهای خویش پاسخ شدیدی خواهند داد.