آلمان: حضور ترکیه در روژاوای کوردستان مشروع نیست

حکومت آلمان برای اولین بار به شیوه‌ای آشکار اعلام کرد، آنها مخالف اشغالگری دولت ترکیه در روژاوا هستند

زمانی که دولت ترکیه در ابتدای سال ۲۰۱۸ حملات اشغالگرانه‌اش به عفرین را آغاز کرد، آلمان به صورت آشکار و مصمم در مقابل این اشغالگری ترکیه نایستاد. حکومت فدرال آلمان فقط با گفتن "قوانین بین‌المللی نقض نشوند و غیرنظامیان محفوظ باشند" رژیم آنکارا را نصیحت کرد. همچنین در اکتبر ۲۰۱۹ در مخالفت با حمله‌ی ترکیه به شمال و شرق سوریه فقط به صورت سمبلیک تحریم فروش سلاح را بر کشور ترکیه قرار داد. اما حکومت فدرال آلمان با ریاست آنگلا مرکل پس از دو سال و برای اولین بار با بیانی مشخص و آشکار اعلام کرد، مخالف حضور ترکیه در روژاوای کوردستان و شمال و شرق سوریه است. این بیانیه‌ی حکومت آلمان پس از پروژه پرسش حزب چپ آلمان در مورد ارتباطات با خودمدیریتی شمال و شرق سوریه و تولیدات در آن منطقه است. ماریا فلاکس‌بارت مشاور وزارت توسعه‌ی فدرال پاسخ پروژه پرسش حزب چپ را داد.

"پروژه‌های ترکیه مشکوک هستند"

لایحه پرسشی توسط هلین اوریم سومر پارلمانتار حزب چپ آلمان به حکومت برلین ارائه شد. در پاسخ آن، ماریا فلاکسبارت از حضور دولت ترکیه در مناطق شمال و شرق سوریه و روژاوای کوردستان انتقاد کرد و اعلام کرد، حضور ترکیه در آن مناطق بر اساس قوانین بین المللی غیرقانونی می‌باشد.

فلاکسبارت هچنین اعلام کرد، مدارک و پروژه‌هایی که دولت ترکیه در مورد دلایل حضورش در منطقه ارائه کرده است، توسط حکومت فدرال قابل اعتماد نیستند و گفت؛"زمانی که عملیات "چشمه‌ی صلح" انجام شد حکومت ما اعلام کرد، دلیلی مبنی بر قانونی بودن این عملیات وجود ندارد."

ماریا فلاکس‌بارت مشاور وزارت توسعه فدرال اعلام کرد، حکومت آنها قصد دارد به منظور مقابله با ویروس کرونا یک میلیون یورو به روژاوا کمک کند. این همکاری نیز توسط سازمانهای جمعیتهای مدنی به منطقه فرستاده خواهد شد.

هلین اوریم سومر پارلمانتار حزب چپ پاسخ به پروژه پرسش را مناسب ارزیابی کرد و گفت؛"اقدام مهمی است که برای اولین بار با صدایی رسا و آشکار حملات ترکیه به خودمدیریتی شمال و شرق سوریه غیر مشروع اعلام شد. جنبه‌ی مثبت آن این است که از بهانه‌های ترکیه پشتیبانی نمی‌شود، که از این بهانه‌ها به طور مداوم برای حمله به کوردها استفاده می‌کند. من از این بیانیه و اعلامیه‌ی حکومت پشتیانی می‌کنم."