آمریکا: ایران قطعنامه‌ی سازمان ملل را نقض کرده است

روز پنج‌شنبه ۲۵ اردیهشت نمایندگی آمریکا در سازمان ملل ایران را به نقض قطعنامه‌ی ۲۲۳۱ سازمان ملل متهم کرد. هم‌ زمان وزیر خارجه‌ی آمریکا با وزیر خارجه‌ی استونی به صورت تلفنی گفتگو کرد. استونی کرسی ریاست ادواری شورای امنیت سازمان ملل را به عهده دارد.

آسوشیتدپرس اعلام کرد، بامداد پنجشنبه نمایندگی آمریکا در سازمان ملل در نشست غیر رسمی متخصصان و کارشناسان کمیته‌ی اجرایی قطعنامه‌ی ۲۲۳۱ سازمان ملل، ایران را به دلیل پرتاب ماهواره به فضا به نقض این قطعنامه متهم کرد. این در حالیست که چند ساعت پیش از این نشست مایک پمپئو با مسئولان اسرائیلی دیدار کرده بود و همچنین با وزیر امور خارجه‌ی استونی به صورت تلفنی گفتگو کرده بود. تلاش آمریکا برای تمدید دائمی تحریم تسلیحاتی ایران با وجود مخالفت روسیه و چین است.

وزارت خارجه‌ی آمریکا در همین روز بیانیه‌ای منتشر کرد و در این بیانیه پرتاب ماهواره به فضا توسط سپاه در ۲۲ آوریل سال جاری را نمونه‌ای آشکار از نقض قطعنامه‌ی ۲۲۳۱ سازمان ملل دانست.

در بیانیه‌ی وزارت خارجه‌ی آمریکا سپاه "سازمانی تروریستی" نامیده شده است که مسئول برنامه های فضایی ایران است. در این بیانیه همچنین تاکید شده است که برنامه های مخفی فضایی سپاه نشان دهنده‌ی "پوچ" بودن ادعای صلح‌آمیز بودن برنامه‌های فضایی ایران است.

در ادامه‌ی بیانیه همچنین به شورای امنیت سازمان ملل یادآوری شده است که ایران با نقض تحریمهای تسلیحاتی همچنان در حال دادن موشک و پهباد به نیروهای نیابتی خود در یمن و عراق و سوریه است.

لازم به ذکر است که بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل متحد تأمین، فروش و انتقال سامانه‌های موشکی، خودروهای زرهی، توپخانه سنگین، بالگردهای تهاجمی، هواپیماهای جنگنده‌ و ناو به ایران ممنوع است. همچنین بر اساس این قطعنامه ارائه آموزش‌های فنی یا تأمین قطعات یدکی یاد شده نیز منع شده است. محدودیت تسلیحاتی پنج سال بعد از امضای برجام و ارائه گزارش جامع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی لغو می‌شود. البته لغو آن بخشی از برجام نبود بلکه دادن امتیاز توسط مذاکره کنندگان هسته‌ای به ایران بود. چین و روسیه قصد دارند از اکتبر آینده به بعد با ایران معاملات تسلیحاتی انجام دهند.

 آمریکا در صدد است تا ایران را به صورت مادام العمر تحریم تسلیحاتی کند و در ۲۹ آوریل، یک هفته بعد از پرتاب ماهواره سپاه به فضا، پیش‌نویس قطعنامه تحریم تسلیحاتی مادام‌العمر ایران را در اختیار برخی از اعضای دست‌چین شده شورای امنیت سازمان ملل، از جمله بریتانیا، آلمان و فرانسه قرار داد. قطعنامه پیشنهادی آمریکا به ۹ رأی موافق نیاز دارد. روسیه، چین، آمریکا، بریتانیا و فرانسه هم نباید آن را وتو کنند