آمریکا برنامه پهپادی مشترک اطلاعاتی با ترکیه را متوقف کرد

آمریکا اعلام کرد که برنامه مشترک اطلاعاتی با ترکیه را متوقف کرده است. این برنامه سال‌هاست که از سوی ترکیه و آمریکا بر علیه ملت کورد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خبرگزاری رویترز به نقل از چهار مقام آمریکایی که نخواستند نامشان فاش شود خبر داد که واشنگتن در مخالفت با اقدام نظامی ترکیه در شمال سوریه به یک برنامه اطلاعاتی محرمانه مشترک با ترکیه پایان داده است.

مقام‌های آمریکایی مدعی شده‌اند که دلیل توقف همکاری اطلاعاتی آمریکا با ترکیه مستقیما به مخالفت واشنگتن با حمله اشغالگرانه رژیم ترکیه به شمال سوریه برمی‌گردد.

این در حالی است که دولت آمریکا در خلال حمله اشغالگرانه ترکیه در ماه اکتبر ٢٠١٩ و قتلعام ساکنان شمال و شرق سوریه صرفا نظاره‌گر بود و نیروهای دیگر ائتلاف ضدداعش، آمریکا را به مماشات و همکاری با ترکیه برای کشتار کوردهای شمال سوریه متهم کردند.

این تصمیم به معنی بحران عمیق مابین دو دولت عضو ناتو است.

یکی از مقام‌های آمریکایی اعلام کرده است که پهپادهای آمریکایی از سال ٢٠٠٧ در چهارچوب برنامه مشترک اطلاعاتی با ترکیه اقدام به فعالیت تجسسی در کوهستان‌های جنوب کوردستان و مرزهای باکور کوردستان کرده‌اند.

سخنگوی پنتاگون اعلام کرده است:"آمریکا از سال ١٩٩٧ پ.ک.ک را در «لیست ترور» قرار داده است. چندین سال است که ما علیه پ.ک.ک مبارزه می‌کنیم، به دلایل سیاسی هیچ اطلاعاتی را در زمینه عملیات‌های مشترکمان منتشر نمی‌کنیم."

بنابر گزارش خبرگزاری رویترز یک مقام دفاعی رژیم ترکیه توقف همکاری‌ پهپادی مشترک اطلاعاتی آمریکا با ترکیه را تأیید کرده است.