آمریکا مرزهای ترکیه-روژاوا را تحت نظارت قرار می‌دهد

​​​​​​​جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد، در مرزهای روژاوا که توسط دولت ترکیه تهدید میشوند مراکز ایست و بازرسی ایجاد خواهیم کرد

جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا در پنتاگون به روزنامه نگاران گفت: ترکیه در مورد مرزهای سوریه نگران است. ما این نگرانیها را می‌بینم و با این هدف در چندین نقطه مراکز ایست و بازرسی دایر خواهیم کرد.

 

ماتیس همچنین گفت: مراکز بازرسی در مناطقی ایجاد می‌شوند که ممکن است از آنجا ترکیه تهدید شود و این مراکز با هدف آگاه کردن دایر خواهند شد.

 

دولت ترکیه برای حملات اشغالگرانه‌ی خود به عفرین، کوبانی و سایر نقاط روژاوا از بهانه‌ی حمله از نقاط مرزی روژاوا به ترکیه استفاده می‌کرد. اما واضح است که همه‌ی این بهانه‌ها واهی بوده و تا بحال از این مرزها هیچ حمله‌ای به ترکیه صورت نگرفته است.

 

ماتیس همچنین گفت در زمینه‌ی مرزها با وزیر امور خارجه و ارتش ترکیه دیدارهایی انجام خواهیم داد. وی همچنین گفت: مراکز کنترل در داخل خاک روژاوا و در زمینهای باز ایجاد خواهند شد تا سربازان ترک بتوانند آنها را ببینند.

 

ماتیس در ادامه‌ی سخنانش گفت: برای آنکه بر جنگ علیه داعش خللی ایجاد نشود این مراکز کنترل ایجاد خواهند شد.

 

ماتیس به جنگ در دشت مرکزی فرات اشاره کرد و گفت: ما نمی‌خواهیم مبارزان ق.س.د از مناطقی که در حال جنگ هستند عقب بکشند.

 

مبارزان ق.س.د در جنگ سنگینی با تبهکاران داعش هستند. بعد از آنکه ترکیه به عفرین و بسیاری از مناطق دیگر حمله کرد، مبارزان جنگ با تبهکاران داعش را متوقف کردند و تعدادی از نیروهایشان را برای مقابله با ترکیه عقب کشیدند.

 

دولت ترکیه مدتی پیش نیز به کوبانی و گرسپی حمله کرد، ق.س.د بعد از این حملات اعلام کرده بود عملیات نیروهایش بر ضد تبهکاران داعش را برای مدتی متوقف خواهد کرد. همزمان با حملات ارتش ترکیه، تبهکاران داعش نیز به مواضع نیروهای ق.س.د در دیرالزور حمله کرده بودند.

 

مسئولین ق.س.د و شمال سوریه می‌گویند یکی از اهداف حملات ترکیه پیش‌گیری از پیروزی جنگ علیه داعش است.

 

در چهارسال گذشته مدارک مستدل فراوانی از روابط استراتژیک رژیم ترک با گروه تروریستی داعش در رسانه‌های منطقه‌ای و جهانی منتشر شده است. از دولت ترکیه به عنوان بزرگترین حامی داعش و گروههای تروریستی دیگر در سوریه نام برده می‌شود.