آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: ایران به نقض توافق اتمی ادامه می‌دهد

بنابر گزارش منتشر شده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، امکان بازرسی از یکی از دو سایت اتمی مورد مناقشه با ایران فراهم شده و دومین سایت هم در ماه سپتامبر (ماه جاری) مورد بازرسی قرار می‌گیرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه ۴ سپتامبر/۱۴ شهریور در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد: بازرسان این نهاد جهانی از یکی از دو مکان هسته‌ای مورد مناقشه با ایران بازدید کرده‌اند.

آژانس در گزارش اخیر به ادامه نقض توافق جامع اتمی از سوی ایران اشاره کرده و می‌گوید: میزان ذخایر اورانیوم در ایران به ١٠ برابر بیش از حد مجاز تعیین شده در توافق سال ۲۰۱۵ در وین میان ایران و کشورهای قدرتمند جهانی رسیده است.

در گزارش اخیر آژانس تاکید شده است: ایران هنوز به غنی‌سازی اورانیوم با غلظت ۴.۵ درصد ادامه می‌دهد. بر اساس توافق جامع اتمی، غنی سازی اورانیوم توسط ایران با درجه خلوص حداکثر ۳.۶۷ درصد و تنها برای مصارف صلح‌آمیز معین شده است.

همچنین‌، در تازه‌ترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اقدامات ایران برای فراهم آوردن مقدمات نصب سانتریفوژهای پیشرفته در نطنز که بر خلاف توافق جامع اتمی است، اشاره شده است.

بر پایه‌ی توافق جامع اتمی سال ۲۰۱۵ میان ایران و کشورهای ۵+١، مقدار ذخایر اورانیوم با غلظت پایین ایران به میزان حدود ۲۰۲ کیلوگرم تعیین شده بود. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش تازه خود اعلام کرده است که اکنون مقدار ذخایر اورانیوم ایران بیش از ۲۱۰۵ کیلوگرم است.