تورنادوهای آلمان چگونه از روژوا محافظت خواهند کرد؟

گفته می‌شود کشور آلمان بوسیله‌ی هواپیماهای تورنادو که در کشور  اردن مستقر کرده است، از پروژه‌ی "منطقه‌ی امن" مد نظر آمریکا در روژاوا حمایت می‌کند. پس از این ادعا، سفر مایک پمپئو به آلمان نظر هر کسی را جلب نمود.

  آنلاین شپیگل‌ سایت رسمی مجله دِرشپیگل که یکی از مجلات خبری معروف آلمان است، روز گذشته اعلام کرده بود، کشور آلمان از پروژه منطقه امن آمریکا حمایت خواهد کرد. درشپیگل اعلام کرد ،‌این پروژه برای حمایت از نیروهای کرد در برابر دولت ترکیه و رژیم شام خواهد بود. این مجله ادعا کرده است، ‌هواپیماهای تورنادوی آلمان که با هدف مبارزه‌ی علیه داعش در کشور اردن مستقر شده بودند، در پروژه‌ی آمریکا جای خواهند گرفت.

  همچنین اعلام شده است، تلاش‌های دونالد ترمپ رئیس جمهوری آمریکا برای مشارکت آلمان در این پروژه تازگی ندارد، ماه فوریه پاتریک شاناهان وزیر دفاع آمریکا در کنفرانس امنیتی مونیخ با مسئولین کشور‌های غربی از جمله آلمان در این مورد گفتوگو کرده بود. همچنین گفته می‌شود هایکو ماس وزیر امور خارجه و اروسولا وندر‌لین وزیر دفاع آلمان چند روز قبل به واشنگتن سفر کرده و در چند و چون پروژه آمریکا قرار گرفته‌اند.

 

انشقاق در حکومت آنگلا مرکل پس از پروژه آمریکا

  پس از اعلام مشارکت آلمان با ۲۸۰ سرباز و ۶ هواپیمای تورنادو در این پروژه همه نگاه‌ها به دولت مرکل جلب شد. پس از نابودی داعش به پیشاهنگی نیروهای سوریه دمکراتیک، انتظار می‌رفت در ۳۱ اکتبر /۹ آبان نیروهای آلمان از اردن خارج شوند و مدت استقرار آن‌ها تمدید نگردد.

  پروژه‌ای که در رسانه‌های آلمان منتشر شده است،‌ به چند دستگی در حکومت فدرال انجامید. رولف موتزنیخ سخنگوی ارتباطات خارجه گروه مجلس فدرال مشترک حکومت SPD' در مطاحبه‌ای با آژانس خبری آلمان اعلام کرد؛"انتظار نمی‌رود که مدت استقرار نیروهای آلمان در اردن تمدید شده و یا در مناطق دیگر مستقر شوند."

  از سوی دیگر حزب دمکرات مسیحی که حزب آنگلا مرکل است در بیانیه‌ی خود نظر متفاوتی دارد. ژورگن هاردت سخنگوی امور خارجه گروه CDU اعلام کرد؛ "درخواست مسئولین آمریکایی برای مشارکت در پروژه منطقه‌ی امن در شمال سوریه را به شکلی دوستانه ارزیابی می‌نماییم."

 در این مسئله سفر امروز مایک پمپئو وزیر امور خارجه‌ی آمریکا به برلین نظر همه را به خود جلب کرده است. احتمال دارد مایک پمپئو در این سفر با آنگلا مرکل نخست وزیر آلمان، هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان و اورسولا وندر وزیر دفاع آلمان دیدار داشته باشد. معلوم نیست که مایک پمپئو درباره‌ی این پروژه قادر به قانع نمودن مسئولین آلمان خواهد بود یا خیر. بحران ایران در سفرهای پمپئو به کشورهای اروپایی یکی از مسائل مورد بحث خواهد بود. احتمال دارد کشور آمریکا در مسئله‌ی تهران از دولت آلمان درخواست کمک کند.

 

آلمان، از روژایی که به رسمیت نمی‌شناسد چگونه دفاع خواهد کرد؟

  در ۷ سال گذشته کشور آلمان به شکلی مستقیم در درگیری‌های سوریه شرکت کرده است. این کشور در ائتلاف بین‌المللی ضد داعش، ۶ هواپیمای جاسوسی از نوع تورنادو به منطقه اعزام کرده بود. سپس در سال ۲۰۱۷ در نتیجه‌ی مشکلاتی با ترکیه هواپیماهای خود را از پایگاه هوایی انجرلیک به اردن منتقل کرد.

  از سویی دیگر هواپیماهای راداری آواکس ارتش آلمان تحت نظر مرکز تجهیزات ناتو، ۲۴ ساعت بدون وقفه به تصویر برداری و کسب اطلاعات از سوریه اقدام می‌نمایند. به دلیل مشارکت ترکیه در نیروهای ائتلاف بین‌المللی، این کشور حق دسترسی به این اطلاعات را دارد.  بارها ادعا شده است که ترکیه در عملیات‌های نظامی نیروهای ق.س.د علیه تبهکاران داعش این اطلاعات را در اختیار داعش قرار داده است.

  چگونگی مشارکت دولت مرکل در پروژه منطقه‌ی امن آمریکا پرسش‌های بسیاری را در پی داشته است. زیرا مواضع دولت مرکل علیه خودگردانی‌های روژاوا و نیروهای دمکراتیک تا کنون هم مورد بحث است. مقام‌های آلمان در قبال درخواست مسئولان روژاوا برای تحویل گرفتن عناصر آلمانی داعش از سوی برلین سکوت کرده‌اند. همچنین وزارت امور داخلی آلمان از ۲ مارس ۲۰۱۷/ ۱۲ اسفند ۱۳۹۵ پرچم ی.پ.گ و پ.ی.د را ممنوع کرده بود.

  همچنین میشل مونتفریگ مشاور وزیر امور خارجه آلمان در نشستی به نمایندگی حکومت مرکل سخن گفته و اعلام کرد؛"ما سیستمی که در منطقه‌ی کردنشین در شمال سوریه تشکیل شده است را به رسمیت نمی‌شناسیم."