آیهان بیلگن: هنوز در مورد نامزدی دمیرتاش تصمیم نگرفته‌ایم

آیهان بیلگن سخنگوی رسمی حزب دمکراتیك خلق‌ها طی گفتگویی با خبرگزاری فرات به سئوالاتی در مورد انتخابات پیش روی ترکیه پاسخ داده است. او می‌گوید این انتخابات می‌تواند سرنوشت ترکیه را عوض کند.

آیهان بیلگن سخنگوی رسمی حزب دمکراتیك خلق‌ها طی گفتگویی با خبرگزاری فرات به سئوالاتی در مورد انتخابات پیش روی ترکیه پاسخ داده است. او می‌گوید این انتخابات می‌تواند سرنوشت ترکیه را عوض کند.

 

آیهان بیلگن سخنگوی حزب دمکراتیك خلق‌ها با اعلام آنکه حزب حاکم ترکیه سعی دارد مسئولیت برگزاری انتخابات زودهنگام را متوجه درخواست احزاب مخالف کند گفت اردوغان و باغچلی پس از تمدید وضعیت فوق العاده در کشور به تنهایی تصمیم به برگزاری انتخابات زودهنگام گرفتند.

 

او در رابطه با احتمال اعلام نامزدی عبدالله گل برای ریاست جمهوری گفت او هنوز بطور رسمی در این مورد صحبت نکرده است و احزاب مخالف نیز در رایزنی‌های خود به نتیجه مشخصی برای معرفی یک نامزد واحد نرسیدەاند.

 

عبدالله گل رئیس جمهور قبلی ترکیه و از اعضای اصلی حزب عدالت و توسعه بود اما اکنون در جبهه مخالفین اردوغان قرار دارد.

 

آیهان بیلگن همچنین در رابطه با احتمال اعلام نامزدی صلاح الدین دمیرتاش برای ریاست جمهوری گفت کمیسیونی برای تصمیم‌گیری در اینباره در شورای مرکزی ه.د.پ تشکیل شده است. دمیرتاش ریاست مشترک سابق ه.د.پ و نماینده پارلمان از ماه نوامبر ٢٠١۶ تاکنون در زندان بسر می‌برد.

 

بیلگن تصریح کرد اگر ه.د.پ نخواهد برای ریاست جمهوری کاندید معرفی کند از نماینده‌ای حمایت خواهد کرد که به صلح و دمکراسی وفادار باشد.

 

او در مورد گفتگوها جهت ایجاد ائتلافی میان احزاب مخالف ترکیه گفت برخی معتقدند که ه.د.پ نباید در چنین جبهه ای حضور داشته باشد. حزب جمهوری‌خواه خلق و حزب خوب در حال رایزنی برای ایجاد ائتلاف هستند و شواهد حاکیست این احزاب نیز در مورد ه.د.پ مانند حاکمیت کنونی فکر می‌کنند.

 

سخنگوی ه.د.پ که از مجموع ۵٩ نماینده پارلمانی آن تاکنون یازده تن اخراج شده‌اند معتقد است انتخابات ماه ژوئن امسال برای ترکیه سرنوشت‌ساز است و اگر بلوک حاکم به پیروزی برسد ترکیه در وضعیت خطرناکی قرار خواهد گرفت. او با این وجود انتخابات را فرصتی برای به حاشیه راندن احزام حاکم و حرکت بسوی آزادی و دمکراسی می‌داند.