اَرَن کسکین: حصر را به فراسوی امرالی گسترش داده‌اند

لیلا تأکید کرد که هیچ درخواستی را برای پایان دادن به اعتصاب نمی‌پذیرد و تا کسب نتیجه به اعتصاب ادامه خواهد داد

ارن کسکین رییس مشترک نهاد حقوق بشر با یادآوری تحمیل حصر در ١٩ سال گذشته در جزیره امرالی از گسترش آن به دیگر نقاط دیگر سخن به میان آورده است. وی حصر عبدالله اوجالان توسط رژیم ترک را زیر پا نهادن تمام مبانی حقوقی دانست و تلاش رژیم  ترک را مشروعیت بخشی به شکنجه با توسل به قانون عنوان کرد

 

وکلای عبدالله اوجالان رهبر خلق کرد از ٢٧ ژوئیه ٢٠١١/ ۵ مرداد ١٣٩٠ موفق به دیدار با موکل خود نشده‌اند. از سوی دیگر خانواده اوجالان هم از سپتامبر ٢٠١۶/ شهریور ١٣٩۵ نتوانسته‌اند با رهبر خلق کرد ملاقات به عمل آورند. ارن کسکین رییس مشترک نهاد حقوق بشر-ای.ه.د در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فرات به تداوم حصر رهبر خلق کرد عبدالله اوجالان و اعتصاب غذای ٢۴ روزه لیلا گووَن رییس مشترک ک.ج.د در اعتراض به حصر اوجالان پرداخت.

کسکین در سخنان خود گفت که متعاقب توطئه بین‌الدولی در ربودن اوجالان در فوریه ١٩٩٩، وی یکی از ١٢ وکلایی بوده است که به دفاع از اوجالان برخاسته‌اند. وی با یادآوری تشدید حصر خاطرنشان کرد که رژیم ترک با اینچنین اقداماتی موازین قانونی خود را نقض کرده است. کسکین تصریح کرد که دولت ترکیه حصر را به فراسوی زندان امرالی گسترش داده و هدف از این کار را مشروعیت بخشی به انزوای اوجالان با توسل به قوانین دانست. وی عدم موافقت دولت ترک برای دیدار وکلا و خانواده اوجالان با رهبر خلق کرد را جنگ ویژه دولت خواند و مخالفت صریح خود را با اعمال رژیم ترکیه بیان کرد.

 

کسکین در رابطه با حکم دادگاه حقوق بشر اروپا در مورد شکنجه رهبر خلق کرد از سوی رژیم ترکیه گفت:"در مبانی حقوقی حین صدور حکم نباید جایگاه فرد در آن تأثیری داشته باشد و الزاما بایست طبق موازین حقوقی حکم صادر شود. به این معنی که آیا نقض حقوق وجود دارد یا ندارد. باید به زندگی انسان اولویت داده شود. متأسفانه در اروپا هم همچون ترکیه احکامی سیاسی صادر می‌شوند. اقدام دادگاه حقوق بشر اروپا در مورد اوجالان نقض صریح حقوق بشر است و اقدامی کاملا سیاسی است. تصمیمات این دادگاه در مورد عبدالله اوجالان اقداماتی سیاسی هستند. خود حصر نوعی شکنجه است. اگر تنها حصر را مد نظر قرار می‌دادند می‌بایست چنین تصمیمی اتخاذ نمی‌شد."

 

کسکین سپس اعتصاب غذای لیلا گووَن رییس مشترک ک.ج.د و نماینده سابق جولمرگ حزب دمکراتیک خلق‌ها در مجلس ترکیه را در محکومیت حصر اوجالان قانونی خواند. وی حمایت کامل خود و نهاد حقوق بشر را از خواسته‌های لیلا گووَن اعلام کرد و از سازمان‌ها و نهادهای دمکراتیک خواست تا به سکوت خود در این رابطه پایان دهند. شایان ذکر است که اعتصاب غذای لیلا گووَن امروز در ٢۴مین روز خود ادامه دارد.

 

ارن کسکین سپس به وضعیت لیلا گووَن اشاره کرده و گفت:"لیلا زنی ۵۵ ساله و دارای بیماری 'آدنوم هیپوفیز' است. قبل از اعتصاب دو بار در هفته از دارو استفاده می‌کرد. از روز اعتصاب از این درمان هم استفاده نمی‌کند. قبل از هرچیز سلامتی گووَن برای ما اهمیت دارد. در دیدار با گووَن از وی در مورد دلیل اعتصاب پرسیدیم و او با اشاره به حصر رهبر خلق کرد عبدالله اوجالان گفت که برای پایان دادن به حصر چنین تصمیمی گرفته است. لیلا گفت که برای خود هیچ چیز نمی‌خواهم. گفت که دولت باید به حصر در امرالی و دیگر زندان‌ها پایان دهد. لیلا تأکید کرد که هیچ درخواستی را برای پایان دادن به اعتصاب نمی‌پذیرد و تا کسب نتیجه به اعتصاب ادامه خواهد داد."