احتمال طغیان دوباره‌ی کرونا در ایران

بر اساس آمار رسمی اعلام شده توسط وزارت بهداشت ایران، تعداد مبتلایان و قربانیان کووید-۱۹ در ایران به غیر از چند نوسان کوچک، روند کاهشی به خود گرفته است. اما برخی مسئولین می‌گویند این روند کاهشی را شامل همه‌ی استانها نمی‌دانند.

بنابر آمار رسمی اعلام شده توسط وزارت بهداشت ایران، تعداد مبتلایان و قربانیان کووید-۱۹ در ایران به غیر از چند نوسان کوچک، روند کاهشی به خود گرفته است. اما برخی مسئولین می‌گویند این روند کاهشی شامل همه‌ی استانها نیست و احتمال آغاز موج‌های جدید ابتلا به کرونا وجود دارد.

تعدادی از مسئولین وزارت بهداشت و کارشناسان معتقدند که اگر در ایران فاصله گذاری اجتماعی به طور جدی رعایت نشود، خطر شیوع موج‌های تازه‌ی ویروس کرونا در ایران بسیار جدی است.

در این زمینه یک مقام ارشد وزارت بهداشت اعلام کرد، اگر مردم به توصیه‌های بهداشتی عمل نکنند با شیوع دوباره‌ی کرونا روبه‌رو خواهیم شد. معاون وزارت بهداشت نیز در مورد عواقب جدی نگرفتن فاصله گذاری اجتماعی هشدار داد.

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیردار وزارت بهداشت نیز گفت، در برخی استانهای پرتردد و مهمان‌پذیر مانند تهران، اورمیه، تبریز و فارس تعداد مبتلایان به کرونا افزایش یافته است.

محمد مهدی گویا همچنین گفت، در استان‌هایی مانند گیلان، مازندران و قم نیز که شیوع کرونا کاهش یافته است اگر ترددهای شهری و بین شهری از سرگرفته شود و مردم به توصیه‌های بهداشتی عمل نکنند و در خانه‌های خود نمانده و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نکنند باز هم شاهد شعله‌ور‌شدن کووید-۱۹ خواهیم بود و تا کنترل کامل آن چندین موج جدید را شاهد خواهیم بود.

ایرج حریرچی معاون وزارت بهداشت هم به مردم بخصوص در کلان‌شهرها هشدار داد که اگر فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت نشود ممکن است شرایط بیماری به روزهای اول شیوع آن بازگردد.

حریرچی همچنین تاکید کرد که تا کشف دارو و واکسن برای درمان و پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید- ۱۹ دو یا سه "طغیان دیگر" ویروس کرونا را در جهان شاهد خواهیم بود و به همین دلیل ضرورت دارد که مردم همچنان به توصیه‌های بهداشتی عمل کنند.

توصیه‌های مکرر مسئولین رژیم به مردم برای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و در خانه ماندن در حالیست که مردم برای تامین معیشت خود با مشکل جدی مواجه هستند و قادر به ماندن در خانه‌هایشان نیستند.

بسیاری از کسب و کارهای کوچک در ایران در حال نابودیست و دولت نیز هیچ کمکی به شهروندان نمی‌کند.

شرایط اقتصادی بد و نیاز به تامین معیشت بسیاری را مجبور کرده است تا علی‌رغم خطر ابتلا به کرونا، به سر کارهایشان بازگردند و عملا رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و در خانه ماندن غیرممکن است.