اختلال پروازهای ایران کار امریکا بوده است!

کمتر از دو هفته پیش خبرهایی مبنی بر "اختلال در سیستم راداری و مخابراتی تمام پروازهای ایران" منتشر شد که واکنش‌های متفاوتی در پی داشت. این موضوع تا آنجا پیش رفت که برخی از منابع در ایران، به دلایل امنیتی این موضوع را کاملاً تگذیب نمودند

کمتر از دو هفته پیش خبرهایی مبنی بر "اختلال در سیستم راداری و مخابراتی تمام پروازهای ایران" منتشر شد که واکنش‌های متفاوتی در پی داشت. این موضوع تا آنجا پیش رفت که برخی از منابع در ایران، به دلایل امنیتی این موضوع را کاملاً ت;ذیب نمودند

 

بنابر گزارش‌های رسیده، "ماجرای اختلال ۲۰ دقیقه‌ای در سیستم راداری و مخابراتی ایران"، امری‌ست که در ارتباط مستقیم با برنامه جدید آژانس امنیت ملی امریکا موسوم به "ان.اس.اِی" می‌باشد. به گزارش یک منبع آگاه در ایران که نخواسته نامش فاش شود، در پی شدت‌یابی تنش‌های ایران و امریکا، ایالات‌متحده برای اولین‌بار بزرگترین حمله سایبری خود را به سیستم راداری و مخابراتی ایران انجام داده است. این طرح که تنها ۲۰ دقیقه به طول انجامید، در حقیقت اوتلیماتوم جدی امریکا به ایران بوده است و هدف از آن، این بوده است که ایالات‌متحده نشان دهد توان مقابله و از کار انداختن تمام خطوط ارتباطی ایران از جمله برنامه‌های پروازی و موشکی ایران را دارد.

به گفته همین منبع، مخاطب اصلی امریکا در این عملیات، سپاه پاسداران بوده و قبلاً نیز از طریق کانال‌هایی مخصوص، هشدارهایی در این رابطه به ایران مخابره شده بود.

 

خبرها در این باره درحالی دوباره مطرح می‌شود که اخیراً یکی از نمایندگان مجلس ایران در گفتگویی با خبرگزاری تسنیم ـ کانال رسمی سپاه پاسداران ـ گفته است: "مسئولان شرکت فرودگاه و ناوبری هوایی ایران اعلام کرده‌اند برای برخی از به‌روزرسانی‌ها٬ سیستم کنترل را قطع کردند اگر به فرض اینکه خود مسئولان این سیستم را قطع کرده باشند باید از قبل اطلاع رسانی مناسب صورت می ‌گرفت". این امر می‌تواند به‌نوعی اثبات‌گر این موضوع باشد که علی‌رغم ادعاهای برخی منابع حکومتی، جمهوری اسلامی هیچ‌گونه دخالت و کنترلی بر آن موضوع نداشته است.

 

گفته می‌شود این برنامه عملیاتی که توسط آژانس امنیت ملی امریکا (NSA) انجام شده، رونمایی و عملیاتی نمودن بزرگ‌ترین طرح سایبری تاریخ ایالات متحده می‌باشد که تحت عنوان "نیترو زئوس" از آن نام برده می‌شود. گفته می‌شود که آژانس امنیت ملی امریکا در ادامه کار بر روی پروژه استاکس‌نت، طرح تازه‌ای را با نام "پروژه نیترو زئوس" آغاز کرده و در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما میلیاردها دلار بر روی آن هزینه شده است. طبق این پروژه، ایالات‌متحده می‌تواند کنترل تمامی خطوط ارتباط راداری و مخابراتی کشور متخاصم را به‌دست گیرد؛ کانال‌‌هایی که شامل کنترل خطوط ارتباطی راه‌ آهن، کشتی‌رانی، اینترنت داخلی، شبکه‌های تلویزیونی و ... می‌باشد. این طرح که گفته می‌شود هدف اصلی آن ایران می‌باشد، می‌تواند هم‌چنین کنترل برنامه‌های موشکی ایران را بدست گرفته؛ به‌طوری که جمهوری اسلامی نتواند حتی یکی از موشک‌های بالستیک خود را به پایگاه‌های اسراییل و امریکا در منطقه شلیک کند.

 

بنابر اظهارات این منبع، این حمله کوتاه‌ سایبری ایالات متحده، پس از آن صورت گرفته که برخی از جریان‌های داخل سپاه، با پیشنهاد امریکا برای "معرفی و بازدید از پایگاه‌‌های موشکی جمهوری اسلامی" مخالفت کرده‌اند. اگرچه این خبر هنوز به‌طور رسمی توسط مقامات امریکایی تأیید نشده اما گمانه‌زنی‌ها و اظهارات ضدالنقیض مقامات ایرانی، صحت این ادعاها را هر روز بیشتر می‌کند.

 

درصورت صحت چنین ادعاهایی می‌توان گفت که درپی این تهدیدات تازه! جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران نهایتاً به درخواست‌های جدید امریکا برای کنترل پایگاه‌‌های موشکی‌شان تن خواهند داد. فرانسه نیز اخیراً اعلام کرده است که درصدد گنجاندن بندی در برجام است که طبق آن، دسترسی به پایگاه‌‌های نظامی ایران مسجل شود.