ادامه‌ی بازداشت امدادرسانان مردمی سیل در استان خوزستان

بازداشت امدادرسانان مردمی سیل در خوزستان در حالی ادامه دارد که جمهوری اسلامی عملا از مدیریت بحران‌های موجود ناکام مانده است.

به گزارش هرانا روز دوشنبه ۹ اردیبهشت ۹٨ چهار شهروند عرب اهل خوزستان توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت شده و به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند.

 

این چهار تن که ۳ تن آنها معلم بوده‌اند در مدارس محل تدریس خود و بدون ارائه‌ی حکم قضایی به صورت غیر قانونی بازداشت شده‌اند. همگی این افراد جزء امدادرسانان مردمی سیل در اهواز بوده‌اند.

 

 هویت این شهروندان ناجی سواری (۳۸ ساله) متاهل و دارای ۳ فرزند و معلم مدرسه طالقانی فرهنگشهر و از اهالی شهرک برق اهواز، ماهر دسومی (۳۰ ساله) متاهل و دارای ۱ فرزند، معلم در مدرسه غیرانتفاعی منطقه شیبان و از اهالی کوی پاستوریزه اهواز، علی عبیداوی (۳۶ ساله) متاهل و دارای ۳ فرزند، معلم مدرسه قدس حمیدیه و از اهالی کوی علوی اهواز، عبدالله فریسات (۲۷ ساله) و از اهالی کوی بهارستان اهواز توسط هرانا احراز شده است.

 

از زمان وقوع سیل در ایران و استان خوزستان دهها تن از فعالین و امدادرسانان و شهروندان عرب در این استان با بهانه‌های مختلف دستگیرشده‌اند. به عنوان مثال روز ۲۴ فروردین رئیس پلیس فتای استان خوزستان اعلام کرد، آنها ۲۴ تن را که در فضای مجازی به نشر شایعات و اخبار دروغین پرداخته و موجب تشویش اذهان عمومی شده‌اند را به مراجع قضایی معرفی کرده‌اند.

 

رژیم جمهوری اسلامی در حوادث اینچنینی مانند سیل خوزستان و لرستان و همچنین زلزله‌ی سال پیش در کرماشان با گروههای امداد‌رسان مردمی به شدت برخورد کرده و تعداد زیادی را دستگیر و زندانی نموده است.

 

به نظر می‌رسد آنچه موجب وحشت رژیم شده است اتحاد مردم و خلق‌ها و تشکیل گروههای مردمی و خودمدیریتیهای کوچک است به گونه‌ای که این گروهها بسیار موثرتر از سازمانها و نهادهای دولتی قادر به مهار و مدیریت بحران هستند. همین امر سبب شده است تا رژیم در صدد سرکوب گروههای امدادی مردم برآید.

 

در جریان زلزله‌ی کرماشان و پس از آن نیز تعداد زیادی از امدادرسانان مردمی دستگیر و زندانی شدند.