ارائه لایحه جدید بودجه ایران به مجلس

حسن روحانی ساعاتی قبل در صحن علنی مجلس آماده شد و بدون اشاره مجلس و رئیس جمهوری ایران به اعتراضات خونینی که به قیمت جان صدها معترض تمام شد، بودجه سال آینده ایران ارائه داد.

ساعات گذشته حسن روحانی با حضور در مجلس ایران بودجه سال آینده را به مجلس ارائه کرد. بعد از تقدیم بودجه سال آینده ایران و بدون آنکه نمایندگان اجازه پرسش از رئیس جمهور را در رابطه با اعتراضات خونین ماه گذشته داشته باشند، روحانی به سرعت صحن مجلس را ترک کرد.

روحانی در شروع سخنان خود با توهین به شعور مردم، همزمانی تقدیم این لایحه را با ایام شعف ملت ایران و نمایندگان برای حضور در انتخابات یازدهمین دور مجلس شورای اسلامی به فال نیک گرفته و اظهار داشت امیدوار است با حضور پرشور مردم بهترینها برای مجلس شورای اسلامی توسط ملت ایران انتخاب شوند.

روحانی در بخش دیگری از سیاه نماییهای خود اظهار داشت که مبنای بودجه طبق فشار حداکثری و ادامه تحریم‌ها بوده است. از همین رو بودجه سال ۹۹ با شرایطی که پیش‌بینی شده است تقریبا خیلی به نفت اتکا ندارد. روحانی در سخنانش به تاثیر تحریم‌ها نیز اشاره کرده و اظهار داشت ما می‌دانیم قدرت خرید مردم کاهش یافته، صادرات و واردات ما و جابه‌جایی پول با مشکل مواجه شده و در صادرات نفت هم مشکل داریم. برای کمک به کاهش مشکلات معیشتی مردم، ارز واردات کالاهای اساسی در سال ۱۳۹۹ همان ۴۲۰۰ تومان خواهد بود و برای واردات سایر کالاها، غیر از کالاهای اساسی، ارز نیمایی را ۸۵۰۰ تومان در نظر گرفته‌ایم و حقوق ثابت کارمندان را در سال آینده ۱۵ درصد افزایش خواهیم داد.

روحانی در بخش دیگری از سخنان امروز خود با تاکید مجدد برکنترل  اینترنت اظهار داشت که: سعی می‌کنیم شبکه ملی اطلاعات داخلی به‌گونه‌ای تقویت شود که رفع نیازمندی‌های مردم نیازی به خارج نداشته باشد و اخیرا هم رهبر ایران دستوری در این زمینه دادند که در شورای عالی فضای مجازی آن را دنبال می‌کنیم.

در بودجه امسال ایران، بودجه شرکتها و بانکهای دولتی بیش از سه برابر بودجه عمومی ایران است، تا جایی که این بودجه حتی از نظارت مجلس نیز برخوردار نیست. تنها بودجه‌ای که مورد رسیدگی قرار می گیرد بودجه عمومی دولت است. کارشناسان اقتصادی براین باورند که بودجه آینده ایران احتمالا تا ٢٠٠ هزار میلیارد تومان کسری داشته باشد. از همینرو شایعاتی مبنی بر دریافت یک وام ٣٠ میلیارد دلاری از روسیه منتشر شده است.  در حالی که کارشناسان اقتصادی نرخ تورم در ایران را  بسیار بالاو نرخ رشد اقتصادی این کشور را  بسیار پایین قلمداد می‌کنند، روحانی در سخنان امروز خود در مجلس تاکید نمود که شاخص‌های اقتصادی در ایران رو به سوی بهبودی دارد. این سیاه‌نمایی روحانی در صحن مجلس به گونه‌ای است که حتی گزارش مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری اظهار داشته است که نرخ تورم در ایران، بالاتر از ۵٠ درصد بوده و گفته‌های روحانی مبنی بر کاهش تورم به ٢٧ درصد دروغی بیش نیست.