اردوغان در دادگاه بین‌المللی محاکمه خواهد شد

فوزا یوسف ریاست مشترک هیئت مدیریت فدراسیون دمکراتیک شمال سوریه به اعترافات رضا ضراب در رابطه با اردوغان و رژیم وی اشاره کرد و خاطرنشان کرد که اردوغان محاکمه خواهد شد

فوزا یوسف ریاست مشترک هیئت مدیریت فدراسیون دمکراتیک شمال سوریه به اعترافات رضا ضراب در رابطه با اردوغان و رژیم وی اشاره کرد و خاطرنشان کرد که اردوغان محاکمه خواهد شد

 

فوزا یوسف تحولات جاری در شمال سوریه و خاورمیانه پس از جنگ داعش، راههای چاره‌یابی بحران‌ها، محاکمه رضا ضراب و انتخابات فدراسیون دمکراتیک را در گفت‌وگو با خبرگزاری فرات مورد ارزیابی قرار داد.

 

ریاست مشترک هیئت مدیریت فدراسیون دمکراتیک شمال سوریه در آغاز سخنان خود به جنگ در سوریه علیه داعش و گروههای به اصطلاح اپوزیسیون اشاره کرده و اظهار نمود: "شواهد حاکی از میل جامعه جهانی برای پایان دادن به جنگ سوریه از سوی نیروهای ائتلاف و اتخاذ راهکار سیاسی است. اما هر کدام راه حل ویژه‌ای برای تأمین حداكثر منافع خود را مدنظر قرار داده‌اند. اگر چه پایان جنگ و آغاز راه حل سیاسی خواسته مشترک آنهاست. این موضوع در رابطه با آمریکا و روسیه آشکارا صدق می‌کند."
 

 

ایشان در ادامه از نشست‌های سوچی و ژنو-٨ سخن به میان آورد و این امر را تلاش نیروهای دخیل برای جهت‌دهی آینده سوریه بر اساس منافع خود عنوان کرد.

 

نیروهای محافظه‌کار منطقه را به سوی جنگ مذهبی سوق می‌دهند

فوزا یوسف در ارتباط با روابط میان نیروهای محافظه‌کار منطقه گفت:"ترکیه، ایران، عراق، سوریه و عربستان سعودی خواهان تداوم جنگ در سوریه هستند. ترکیه صلح در سوریه را برای خود خطر می‌داند. ترکیه برای به حاشیه‌راندن مسائل و لاپوشانی معضل‌های خود سعی در عمیق‌ترکردن بحران سوریه دارد. ترکیه در بحران داخلی عمیقی گرفتار شده و برای ممانعت از دسترسی کردها به موقعیت سیاسی هر آنچه در توان داشته انجام داده است.

 

از سوی دیگر ایران هم با بن‌بست روبرو شده است. ایران برای جلوگیری از فروپاشی رژیم اسد تلاش نمود. اما حضور ایران در سوریه به بحران دامن زده است. به همین دلیل ایران درصدد اتلاف زمان برای مستحکم‌کردن جای پای خود در سوریه است. بر این اساس چارە‌یابی بحران سوریه به زیان ایران است.

 

قبل از همه ایران و ترکیه، دولت-ملت‌های مرکزگرای منطقه خواهان تدوام بحران موجود در سوریه هستند. برای آنان تداوم مدل دولت- ملت ناکام بهتر از هر گزینه‌ای دیگر است.

 

ژنو ٨ بی‌ثمر خواهد بود

ریاست مشترک هیئت مدیریت فدراسیون شمال سوریه در ادامه به نشست‌های ریاض و ژنو پرداخت :"این نشست‌ها نشان دادند که رژیم سوریه خواهان تدوام بحران است. از سوی دیگر توافق صورت گرفته اپوزیسیون هم مواردی کلی و مبهم است. به این معنی که راهکاری اساسی و بنیادین در این سند ارائه نشده است.

 

بحران سوریه دارای اهمیت ویژه‌ای است و برای همین هم نیاز به چارە‌ای اساسی دارد. تاکنون راه‌حلی اساسی تعیین نشده است. اگر نشست ژنو به شکل کنونی ادامه یابد بدون شک نتیجه‌ای متفاوت نخواهد داشت.

 

فوزا یوسف شکل‌گیری اراده دمکراتیک در شمال سوریه را از مهم‌ترین دلایل ناکامی راهکارهای نیروهای محافظه‌کار خواند و محروم نمودن این بخش از سوریه در نشست‌ها را پاسخ نیروهای منطقه عنوان کرد.

 

فوزا یوسف در بخشی دیگر از سخنان خود به تهدیدهای ترکیه علیه عفرین پرداخت و اظهار کرد:"بارها این مهم را خاطرنشان کرده‌ایم. درصورتی که ترکیه به عفرین حمله کند به باتلاقی دچار می‌شود که به پایان دولت ترکیه خواهد انجامید. آشکارا گفته‌ایم و تکرار می‌کنیم حمله به عفرین به معنای آغاز جنگ فراگیر و پایان دولت ترکیه خواهد بود. بدون شک لازم است افکار عمومی ترکیه و بخش‌های دمکراتیک چنین وضعیتی را مدنظر قرار دهند و در مقابل دسیسه‌های جنگ‌طلبانه اردوغان ایستادگی نمایند."

 

اعترافات ضراب اهمیت ویژه‌ای دارند

فوزا یوسف در ادامه به موضوع محاکمه رضا ضراب در آمریکا پرداخته و افزود:"محاکمه ضراب دارای اهمیت ویژه‌ای است. اگر این محاکمه عادلانه ادامه داشته باشد پای ترکیه را به دادگاه بین‌المللی خواهد کشید. بخصوص شخص اردوغان و نزدیکان وی به دادگاه فراخوانده می‌شوند. این پرونده نشان می‌دهد که ترکیه تا چه حدی منحرف شده است. ترکیه در مقابله با توافقات بین‌المللی به تقلبی گسترده دست زده و در داخل هم با فساد بزرگی دست و پنجه می‌زند. رانت هم در داخل و هم در خارج ترکیه حرف اول را می‌زند. این اقدام ترکیه بر جامعه‌ جهانی تأثیر خواهد گذاشت. البته چنانچه این پرونده به روال قانونی محاکمه‌ای عادلانه را طی نماید.

 

بدون شک مسئله تنها به این مورد محدود نمی‌شود. ترکیه امروز در چنگال یک دیکتاتور گرفتار آمده و علیه کردها به کشتار دسته‌جمعی می‌پردازد. از سوی دیگر علیه نیروهای دمکراتیک به اعمال دیکتاتوری دست می‌زند. بدون شک لازم است که نیروهای بین‌المللی در این رابطه وارد عرصه شوند. تمام این مراحل در ارتباط مستقیم با هم قرار دارند و نتایج فلاکت‌باری را با خود برای ترکیه در پی خواهند داشت.

 

انتخابات زمینه سوریه دمکراتیک را فراهم می‌کنند

فوزا یوسف، ریاست مشترک هیئت مدیره فدراسیون دمکراتیک شمال سوریه، در رابطه با انتخابات شمال سوریه گفت:"مراحل اول و دوم انتخابات با موفقیت برگزار شدند و همه به شیوه‌ آزادانه رأی خود را به صندوق‌ها واریز کردند. سطح مشارکت خلق در انتخابات قابل تحسین بود. کمیسیون عالی انتخابات هنوز در رابطه با سومین مرحله این انتخابات اطلاعیه‌ای منتشر نکرده‌اند. نمی‌دانیم چه زمانی انتخابات برگزار می‌شود.

 

اما معتقدیم که سومین مرحله از مراحل دیگر بهتر برگزار خواهد شد و نتایج بهتری را با خود به همراه خواهد داشت. از اکنون می‌توانم بگویم که این انتخابات راه را بر تحولات اساسی در شمال سوریه و خلق‌های منطقه با خود به همراه خواهد داشت. این انتخابات نتایج سیاسی بزرگی را در پی دارد و برای چاره‌یابی بحران سوریه راهکاری نیرومند ارائه می‌دهد. دولت- ملت راه‌حل نیست بلکه چارە‌یابی با سیستم دمکراتیک و ملت دمکراتیک متحقق می‌شود. انتخابات آزادانه فدراسیون دمکراتیک شمال سوریه بنیاد دمکراسی را شکل می‌دهد."