اردوغان و باغچلی موعد انتخابات پارلمانی را جلو انداختند

یک روز پس از آنکه رئیس حزب حرکت ملی خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام در ترکیه شد، اردوغانرئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد انتخابات که موعد مقرر آن سال ٢٠١٩ بود در ماه ژوئن امسال برگزار خواهد شد

یک روز پس از آنکه رئیس حزب حرکت ملی خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام در ترکیه شد، اردوغانرئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد انتخابات که موعد مقرر آن سال ٢٠١٩ بود در ماه ژوئن امسال برگزار خواهد شد. این اقدام در حالیست که وضعیت فوق‌العاده در ترکیه تمدید شده و کمیسیون اروپا به شدت از دولت این کشور انتقاد کرده است.

 

دولت ترکیه بار دیگر وضعیت فوق‌العاده در این کشور را به مدت سه ماه دیگر تمدید کرد. این تصمیم به دنبال جلسه شورای عالی امنیت ملی و تأئید هیئت وزیران اتخاذ شد.

 

بکر بوزداغ از سخنگویان کاخ ریاست جمهوری ترکیه در یک کنفرانس خبری مدعی شد وضعیت بحرانی هنوز به پایان نرسیده است. به دنبال کودتای ارتش در ماه ژوئیه ٢٠١۶ تاکنون، وضعیت اضطراری تاکنون تمدید شده است.

 

تمدید شرایط امنیتی در حالیست که دولت باغچلی رئیس حزب حرکت ملی که مدتیست با اردوغان و حزب عدالت و توسعه ائتلاف کرده است دیروز خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری و پارلمان شد.

 

اردوغان امروز پس از دیدار دو جانبه با باغچلی اعلام کرد که انتخابات پارلمان در بیست و چهارم ماه ژوئن امسال برگزار خواهد شد. موعد قبلی انتخابات، ماه نوامبر ٢٠١٩ بود.

 

پروین بولدان، ریاست مشترک حزب دمکراتیك خلق‌ها دیروز در میان نمایندگان حزبش اعلام کرد آ.ک.پ و م.ه.پ قصد دارند از خفقان کنونی به نفع خود استفاده کنند. او با این وجود اعلام کرد ه.د.پ آماده است ائتلاف فاشیستی حاکم را در صندوق رأی‌گیری دفن کند.

 

بولدان به اردوغان که حین اعزام ارتش به عفرین گفته بود سیلی عثمانی را خواهیم زد هشدار داد خود را برای دریاف سیلی کردها در انتخابات آماده کند.

 

حزب جمهوری‌خواه خلق نیز برای شرکت در انتخابات زودهنگام اعلام آمادگی کرد با اینحال گفت یکی از اهداف باغچلی این است که "حزب خوب" که اخیرا از م.ه.پ منشعب شده است نتواند در انتخابات شرکت کند.

 

اوضاع بغرنج داخلی در ترکیه در حالیست که کمیسیون اتحادیه اروپا نیز در گزارش سالانه خود از عقب‌گرد ترکیه در زمینه حقوق بشر ابراز نگرانی کرد.

 

یوهانس هان، کمیسر توسعه اتحادیه اروپا در استراسبورگ به خبرنگاران گفت اعضای اتحادیه اروپا به پسرفت‌های جدی ترکیه در زمینه حاکمیت قانون واکنش نشان داده و تصمیم گرفته‌اند، فصل دیگری از گفت‌وگوها برای پیوستن ترکیه به این اتحادیه را باز نکنند.

 

او خواستار پایان وضعیت فوق‌العاده و لغو هر چه سریع‌تر اختیارات ویژه رجب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه شد.