اردوغان یکی از افراد شرکت کننده در قتلعام مادیماک را مورد عفو قرار داد

احمد توران یکی از قاتلان قتلعام سیواس بعد از ۲۷ سال از سوی رجب طیب اردوغان مورد عفو قرار گرفت و از زندان آزاد شد.

احمد توران یکی از قاتلان قتلعام سیواس بعد از ۲۷ سال از سوی رجب طیب اردوغان مورد عفو قرار گرفت و از زندان آزاد شد.

گروهی از هنرمندان و روشنفکران در اول ژوئیه سال ۱۹۹۳ به منظور مشارکت در جشن پیر سلطان ابدال عازم سیواس شده بودند. افراد سرشناسی از جمله عزیز نسین، بهجت آیسان، متین آلتیوک، اوغور کاینار، حسرت گلتکین، نسیمی چیمن و یاسمین آیسان در این مراسم حضور داشتند. مراسم جشن از ۱ ژوئیه با سخنرانی افتتاحیه عزیز نسین آغاز شد.

دو روز قبل از رویداد مادیماک، برخی از گروههای مرتجع در سیواس اطلاعیه‌هایی را در مخالفت با آن منتشر کرده بودند. در اطلاعیه‌های منتشر شده، عزیر نسین مورد حمله قرار گرفته و آمده بود که نسین به منظور شوخی با مردم با راحتی در میان شهر رفت و آمد دارد! در دوم ژوئیه بعد از برگزاری نماز جمعه، گروههای مرتجع به سوی میدان برگزاری مراسم پیرسلطان ابدال رفتند. در جریان این راهپیمایی، شعارهایی مانند سیواس را از لوث لاییکها پاک می‌کنیم، سر داده شد. شمار حمله کنندگان به هتل مادیماک لحظه به لحظه افزایش می‌یافت و در ساعت ۱۸:۰۰ به ۱۵ هزار نفر رسید. متعاقبا مجسمه هنرمند خلق تخریب و در مقابل درب هتل به آتش کشیده شد. پنجره‌های هتل شکسته شد و حمله کننده‌گان هتل را به آتش کشیدند.

سوخته شدن ۳۵ نفر در آتش

نیروهای امنیتی به منظور ممانعت از روی دادن قتلعامی بزرگ دیر به محل هتل رسیدند و نیروهایی نیز که به محل رسیدند وارد عمل نشدند. در نتیجه این حمله وحشیانه، دو نفر از کارمندان هتل و ۳۳ روشنفکر و هنرمند و در مجموع ۳۵ نفر در شعله‌های آتش سوختند. یکی از شهروندان هلندی نیز در این آتش‌سوزی جان خود را از دست داد.

واکنشهای چیلر و دمیرل

در زمان وقوع آتش‌سوزی و حمله به هتل مادیماک در سیواس، سلیمان دمیرل و تانسو چیلر در مناصب ریاست جمهوری و نخست وزیری ترکیه قرار داشتند. بعد از این رویداد چیلر با سخنان خود از این قتلعام پشتیبانی نمود: «خدا را شکر که مردم ما خارج از هتل آسیبی ندیدند.» دمیرل نیز همانند چیلر سخن گفته و اظهار داشت: «رویداد کم اهمیتی است که در رابطه با آن زیاد سخن گفته شده است. به همین دلیل نیز مردم عصبانی شده‌اند. نیروهای امنیتی تمامی اقدامات لازم را انجام داده‌اند.» محمد قاضی‌اوغلو وزیر کشور وقت نیز در رابطه با این رویداد اظهار داشت: «به دلیل تحریکات عزیز نسین علیه اعتقادات مردم، مردم نیز نارحت شده و واکنش نشان دادند.»

تصمیم آزاد کردن یکی از قاتلان از سوی اردوغان

۲۷ سال از قتلعام هتل مادیماک در سیواس می‌گذرد، اما هنوز نیز ابعاد پشت پرده این قتلعام آشکار نشده است. هیچ یک از گروههای سیاسی و نظامی که در این رویداد دست داشتند محاکمه نشدند. همچنین با دستگیری چند نفر تلاش شد تا ابعاد مختلف این قتلعام مخفی نگاه داشته شود. یکی از افراد دستگیر شده احمد توران کلیچ بود. کلیچ که مدت ۲۷ سال را در زندان به سر برده بود، با تصمیم شخص اردوغان از زندان آزاد شد.