اسناد جنگ دولت ترکیه علیه کردها افشا شد

نقشه استراتژیک جنگ تازه دولت ترک برای جنگ با کردها افشا شد. طبق این نقشه جنگ علیه ملت کردستان از ٢۴ ژوئیه ٢٠١۵ آغاز شد و در همه زمینه‌ها همچنان این جنگ ادامه دارد. TeN TV یکی از تلویزیون‌های ملی مصر این مدارک را فاش کرد

دکتر نشاط دهیلی در یک برنامه‌ی تلویزیونی TeN TV اسناد و مدارک استراتژیک و بسیار مهمی را در ارتباط با جنگ دولت ترک علیه کردها فاش کرده است. در این اسناد مشخص می‌گردد که دولت ترک تمامی قوانین و هتجارها را نقض کرده و با تمامی نیروی جنگی خود به حمله علیه کردها پرداخته، همراه با عملیات‌های وسیع خود در راستای نابودی گریلاها، فرمان به تخریب شهرها داده و از سوی دیگر همگام با اشغال روژآوا، جنگ ویژه‌ای‌ را نیز علیه جنوب کردستان مدیریت می‌کند. دکتر نشاط در این گفتگو رسانه‌های ترک را نیز به عنوان یکی از ستون‌های دیگر این جنگ ویژه قلمدا می‌نماید که  جنگ را از طریقی دیگر مدیریت می‌کنند.

دولت ترک در سال ۱۹۹۷ و در راستای پذیرش در اتحادیه‌ی اروپا تصمیم گرفت که در ازای قرار دادن حزب کارگران کردستان در لیست ترور از سوی این اتحادیه، حقوق فردی را در ترکیه به رسمیت بشناسد. اوجالان همراه با پذیرش بی‌دولتی کردها، تلاش نمود دولت ترک را به سوی دمکراتیزاسیون سوق دهد. به رغم بهره‌برداری این تلاش از سوی دولت ترک، خلق کرد با اقدامات در پیش گرفته به پیشرفت‌‌هایی دست یافت. با شروع انقلاب روژآوا ایده‌ی گروهان‌های طبیبه به تحقق نپیوسته و روژآوا بر مبنای ایده‌های خلق کرد مسیر دیگری را برگزید. دولت ترک از سوی دیگر تلاش نمود تا سیاست‌های قانونی حزب دمکراتیک خلق‌ها را از مبنای کرد و کردستانی بودن دور نموده و این حزب را به یکی از ابزارهای دولت تبدیل نماید. تلاش‌های رهبر خلق کرد عبدالله اوجالان به منظور ارائه‌ی راه‌حلی دمکراتیک در سال ۲۰۱۳ بسیار چشمگیر بوده و فرایند دیالوگی که با بیانیه‌ی نوروز آغاز شد دو سال ادامه پیدا کرد. در سپتامبر سال ۲۰۱۴ از سوی هیات امنیتی رژیم حاکم طرح از میان بردن این فرایند آماده شد. هیات امنیتی این طرح را به ریاست فرماندهی کل ارائه داد. اداره‌ی طرح‌های استراتژیک فرماندهی کل و مدیریت بخش استراتژیک نیز بر جزئیات این طرح کار کردند. این طرح در ۴۳-۴۲ صفحه تحت عنوان محرمانه‌ آماده و به دولت آ.ک.پ تحویل داده شد. آ.ک.پ نیز این طرح را مورد پذیرش قرار داد.

طبق این طرح مقرر شد:

* تیم‌های ویژه و نیروهایی آموزش دیده‌ی زبده و ارتشیان ترک شهرها را به محاصره در آورده و در میادین و محلات به انجام عملیات بپردازند.

*حملات در فرماندهی ژاندارمری شهرها مدیریت شوند. در صورت لزوم هواپیماها نیز به پرواز درآیند.

*مناطق مسکونی، میادینی که به کنترل درآمده و محاصره شده‌اند تخریب گشته تا شرایط بازگشت شهروندان به این مناطق از بین برود.

*قلع و قمع سریع

*تلویزیون‌های مد نوچه، سترک، روناهی، نوروز، IMC، اوزگور گوندم و نیز روزنامه‌های اوزگور گوندم و دیگر نشریات ساکت شوند.

*بیمارستان‌ها و دیگر مراکز بهداشتی بدین منظور از آمادگی برخوردار باشند.

*به منظور انتقال مجروحان، وسایط نقلیه‌ی هوایی در مناطق امن استقرار یابند.

*گفت‌وگو و سخنرانی فرماندارن شهرها، شهرداران انتصابی از سوی دولت و نظامیان بلندپایه با نمایندگان حزب دمکراتیک خلق‌ها ممنوع شود.

*تانک‌ها و وسایل نقلیه‌ی زرهی در مناطق لازم، استقرار یابند.

*آمد و شد در تمامی مناطق عملیاتی کاملا ممنوع شود.

*شرکت‌های گاز، آب و برق طبق دستورات صادره به کار مشغول شوند.

*امور ادارت محلی به فرماندهان نظامی سپرده شود.

*این طرح مرگ ۱۵ هزار نفر، ۸ هزار مجروح، ۵ تا ۷ هزار دستگیری و کوچ ۳۰۰ هزار نفر را پیش‌بینی کرده بود. 

*به منظور اجرای این طرح  نظامیان عالی‌رتبه ژیتم( اطلاعات ژاندارمری) و پیشین ارگنکون که پیش از این در منطقه کار کرده‌اند، مجددا به کار گرفته خواهند شد.

*پرسنل اداری و غیر نظامی دولت از منطقه فراخوانده می‌شوند.

*ساختمان‌ها و مراکز عمومی در اختیار نیروهای عملیاتی قرار گیرند

*عملیات هوایی علیه قندیل بدون وقفه تداوم یابد.

*حتی در صورت اعلام آتش‌بس یك‌طرفه از سوی سازمان [پ.ک.ک]، اجرای این نقشه متوقف نگردد.

نشست شورای عالی امنیت ملی در ماه اکتبر
   در نشست شورای عالی امنیت ملی که در ماه اکتبر ٢٠١۴ برگزار شد، طرح امحای کلی [جنبش آزادیخواهی کرد] مورد پذیرش واقع شد. متعاقب این نشست که بیش از 
۱۰ ساعت و ۲۰ دقیقه به طول کشید بیانیه‌ای صادر شد که در آن آمده است: فرایند راه حلی که در چارچوب مبارزه‌ی همه‌ جانبه علیه ترور پیگیری می‌شود مورد ارزیابی واقع شد، علیه اقدامات مخربی که برای از میان برداشتن آرامی و ثبات منطقه انجام می‌شود، تصمیم به پاسداری از امنیت و سیستم عمومی گرفته شده است. موضوعات دیگری در بیانیه‌ی پایانی این نشست مطرح نشد. اما بعد از این نشست، همراه با ادامه‌ی فرایند گفت‌وگو تدریجا اعلام جنگ صورت گرفت. از آنجا که اعلان جنگ داده شد، ریاست مشترک حزب دمکراتیک خلق‌ها، صلاح الدین دمیرتاش [که اکنون زندانی است] در مصاحبه‌ای با خیری دمیر به نشست شورای عالی امنیت ملی در اکتبر سال ۲۰۱۴ و تصمیم این شورا مبنی بر خاتمه‌ی گفت‌وگو [با ایمرالی و حزب دمکراتیک خلق‌ها]  و آغاز عملیات پاکسازی گسترده اشاره شده است. تدریجا اعلام می‌شد که آ.ک.پ قبل از تفاهمنامه‌ی دلما باغچه تصمیم به جنگ گرفته و مترصد فرصت بوده است. ریاست مشترک ک.ج.ک نیز در بیانیه‌ی خود به موضوع جنگ اشاره کرده و اعلام نمود: جنگ برای حفظ حکومت رجب طیب اردوغان و آ.ک.پ با تصمیم نشست شورای عالی امنیت ملی در اکتبر سال ۲۰۱۴ اتخاذ شده است.

در نشست شورای عالی امنیت ملی چه روی داده بود؟
    دولت ترک با اصرار درصدد تحمیل خلع سلاح بر حزب کارگران کردستان برآمده و خواهان تحویل سیاست سوریه و روژآوا از سوی [حزب کارگران کردستان] به ترکیه برآمده بود. اعتراضات پارک گزی خاتمه یافته بود،  عملیات آغازین علیه گروه فتح‌الله گولن به نتیجه دست یافته بود. گفت‌وگوها ادامه داشتند،  حکومت دیدار با حزب اتحاد دمکراتیک و حزب دمکراتیک خلق‌ها را نپذیرفته بود، همراه با اعضای حزب دمکراتیک خلق‌ها اعضای میت نیز در دیدارهای امرالی حضر می‌یافتند. دولت مایل به نشر بیانیه‌ی اوجالان در مراسم نوروز شهر آمد نبود. اوجالان در این بیانیه بر نقاط مشترک خلق‌ها تاکید و مشخص می‌ساخت که دست‌یابی به راه‌حل صلح آمیز امری امکان پذیر است. اوجالان می‌گفت: در زمان مقاومت ما نهراسیدیم، به هنگام تحقق صلح نیز ما نمی‌هراسیم و در این رابطه به دمکراسی رادیکال اشاره می‌نمود. بعد از نوروز همانسال، در انتخابات محلی در
۳۰ مارس ۲۰۱۴، حزب مناطق دمکراتیک با آرایی فراوان، بیش از ۱۰۳ شهرداری مناطق کردنشین را نصیب خود ساخت. این امر به شدت مایه‌ی ناراحتی دولت را فراهم ساخته بود. ایجاد مراکز بازرسی و پایگاه‌های نظامی افزایش یافتند. ۵ تا ۷ ژوئن در لیجه، در جریان اعتراض علیه ساخت پایگاه‌های جدید نظامی دو نفر به قتل رسیدند. ۲۶ آوریل در قانون سازمان اطلاعات ترکیه، میت تغییراتی ایجاد و دیدارهای میت در امرالی محرمانه قلمداد شدند. حکومتی که در ظاهر به تداوم گفت‌وگو می‌پرداخت، در ۱۰ ژوئیه  قانون امحای ترور و تشدید انسجام اجتماعی را هدف اصلی خود قرار داد. بعد از آنکه اردوغان در ۱۰ آگوست در دور اول انتخابات ریاست جمهوری با ۵۲ درصد آرا به پیروزی رسید، احمد داود اوغلو را در ۲۸-۲۷ آگوست به دبیر کلی آ.ک.پ و نخست وزیری منصوب کرد. در سوم سپتامبر ریاست میت، هاکان فیدان عازم جزیره‌ی امرالی شده و با اوجالان به دیدار پرداخت. اعضای حزب دمکراتیک خلق‌ها نیز عازم قندیل شده و وضعیت جدید را مورد ارزیابی قرار دادند. داود اوغلو که در ۱۰ سپتامبر با اعضای حزب دمکراتیک خلق‌ها دیدار کرده بود با زبان متمایزی گفت پ.ک.ک باید تمامی اقدامات خود را پایان دهد. پنج روز بعد از این دیدار تبهکاران داعش کوبانی را مورد حمله قرار دادند. دوم اکتبر فرمان جنگ در روژآوا بدون آنکه به رای گذارده شود مورد تصویب قرار گرفت. با تمامی تلاش‌های دولت ترک، با حقارت و تهدید مترصد سقوط کوبانی شد. اما نتیجه خوشامد دولت ترک نبود. از ششم تا هشتم اکتبر کردها در شمال کردستان و به منظور حمایت از روژآوا طی اقداماتی اعتراضی دولت ترک را محکوم کردند. نیروهای دولت ترک و سازمان‌های شبه نظامی آن، ده‌ها نفر را به قتل رساندند. جوانان از تمامی مناطق به کوبانی رفته و همزمان با آن رزمندگان یگان‌های مدافع خلق به مقاومت می‌پرداختند.

    داوود اوغلو در ۱۹ اکتبر با هیاتی از ریش‌ سپیدان منطقه دیدار به عمل آورد. همان روز ریاست میت، هاکان فیدان در امرالی با اوجالان به دیدار پرداخت. تهدید‌ها ادامه یافتند.  بعد از انکه معلوم شد یگان‌های مدافع خلق با تمامی دشواری‌ها به مقاومت خود ادامه می‌دهند، آمریکا مایل به شروع نبرد با داعش بود و در ۲۰ اکتبر از طریق هوایی به کمک رزمندگان در کوبانی آمده و از این طریق اقدامی که می‌توانست به تغییر مسیر جنگ منتهی شود برداشته شد. در چنین وضعیتی نشست شورای عالی امنیت ملی ترکیه در ۳۰ اکتبر برگزار شد و در مورد سناریویی که قرار بود در ماه سپتامبر بر روی صحنه رود تصمیم گیری شد.

 

۲۴ ژوئیه و آغاز جنگ
    ۲۸
فوریه سال ۲۰۱۵ هیات‌های امرالی و دولت تفاهمنامه‌ی دلما باغچه را در ۱۰ ماده منتشر ساختند. این تلاش متعاقبا از سوی اردوغان و حکومت وی انکار، و میز دست‌یابی به راه حل تعطیل شد. ارتش ترک در ۲۴ ژوئیه سال ۲۰۱۵ به طور بسیار گسترده‌ای منطقه‌ی حفاظتی میدیا را بمباران کرد. دهها هواپیما و طی چندین ساعت منطقه را بمباران کردند. نخست وزیر وقت، داوود اوغلو هر باز اظهار می‌داشت که من دستور این عملیات‌ها را صادر کرده‌ام. بدینگونه راه را برای فرایند گفت‌وگو مسدود کرد. ک.ج.ک نیز بعد از این بمباران‌ها با اعلام بیانیه‌ای گفت: ۲۴ ژوئیه بزرگترین اشتباه آ.ک.پ و اردوغان خواهد بود. جنگی که در آن روز مجددا آغاز شد در چارچوب طرح نابودی قرار داشت که دولت ترک ان را در سپتامبر سال ۲۰۱۴ آماده کرده بود و در نشست اکتبر ۲۰۱۴ شورای عالی امنیت ملی تصویب شده بود.

اسناد جنگ در تلویزیون مصر نشان داده شد
    دکتر نشاط دهیلی مجری یکی از کانال‌های ملی مصر
TeN TVدر برنامه‌ی اخیر تلویزیونی خود، اسناد محرمانه‌‌ای را تحت عنوان اتخاذ تدابیر سریع در عملیات‌های منطقه‌ای و وظایف واحدها نظامی ۸۴۹۳۳۸۴۰-۳۰۰۰-۳۵۰-۱۴ به نمایش درآورد که از سوی مدیریت بخش استراتژیک، اداره‌ی طراحی استراتژی فرماندهی کل به واحدهای ذیربط ارسال  شده بود. دکتر دهیلی تصاویر این اسناد را در این برنامه نمایش داد. در این اسناد نشان ‌داده می‌شود که دولت ترک تمامی قوانین و هتجارها را نقض کرده و با تمامی نیروی جنگی خود به حمله علیه کردها پرداخته، همراه با عملیات‌های وسیع خود در راستای نابودی گریلاها، به تخریب شهرها پرداخته و از سوی دیگر همگام با اشغال روژآوا، جنگ ویژه‌ را علیه جنوب کردستان نیز مدیریت می‌کند. دکتر نشاط در این گفتگو اظهار داشت که رسانه‌های ترک نیز به عنوان یکی از ستون‌های دیگر این جنگ ویژه، همان جنگ را از طریقی دیگر مدیریت می‌کنند. در این طرح جنگی که در ۲۴ ژوئیه ۲۰۱۴ آغاز شد، ۱۲ شهر کردستان تخریب شدند، صدها انسان کشته و همراه با عملیات کشتار سیاسی، عملیات نابودی نظامی نیز به پیش برده شد. دستاوردهای ۴۰ ساله‌ی کردها آسیب دیده، سیاستمداران به اسارت کشیده شدند، شهرداران شهرهای کردستان زندانی شدند، و به این تبعات بسنده نکرده بلکه دامنه‌ی آن به روژآوا و جنوب کردستان نیز کشیده شد. شهرها به اشغال نیروهای نظامی ترک درآمدند، قتل‌عام‌های وسیعی انجام و در صدد پاکسازی کردها برآمدند. واحدهای مذهبی و نژادپرست دولت که دشمنی با کردها نقطه‌ی مشترک، اصلی و محرک آنان به شمار می‌رود تحت لوای ریاست اردوغان متحد شدند. اردوغان با قدرت تفاهمنامه‌ داخلی دولت در ۹ ژوئیه ریاست جمهوری را با خط ترکی به رسمیت درآورد. فرایند جنگ ۲۴ ژوئیه ۲۰۱۵ آغاز شد، به رغم گذشت سه سال از آغاز، این جنگ هنوز نیز تداوم دارد. مقاومت کردها و نیروهای دمکراسی‌خواه نیز روزبروز گسترش یافته است.

متن اسناد منتشر شده‌ای که در تلویزیون TeN TV منتشر شده ا‌ند:
    (...)در مقابل هر اقدام سازمان ترور [حزب کارگران کردستان] که درصدد از میان برداشتن تمامیت ارضی سرزمین ما، اتحاد ملت ما و آرامش ما برآمده است، مبارزه از هر طریقی ادامه می‌یابد. این برهه با حمایت و برخورد مسئولانه‌ی خلق ما ثابت ‌قدمانه تداوم یافته و چشمه‌های حامی سازمان ترور خشک خواهند شد. لازم است در این‌باره به شیوه‌ای جدی و مسئولانه، به دولت‌های دوست و متحد اعلام شود که این وضعیت را مد نظر قرار داشته باشند. مانع از اقدامات اعضای سازمان تروریستی و حامیان آن‌ها در کشورهایشان شده و تدابیر لازم به منظور ممانعت از کمک‌های مادی به سازمان تروریستی اتخاذ شود.

     (...)از هم اکنون به بعد، کشور متوجه تهدیدهای داخلی نخواهد بود. زیاده‌طلبی‌هایی که با سازماندهی در عرصه‌ی قانونی ایجاد شدند، موانع حفاظتی و حقوق مبتنی بر قانون اساسی که برای آن‌ها به رسمیت شناخته می‌شود باعث شده است که حزبی که به حمایت از ترور دست می‌زند[حزب دمکراتیک خلق‌ها]، حتی از [حزب کارگران کردستان] کوهستان بیشتر زیاده‌طلبی نماید. این سازمان خائن درصدد از میان برداشتن اتحاد ملی و تمامیت ارضی ما برآمده است، از دولتی موازی علیه دولت ما بهره برده و یکپارچگی سرزمینی ما را تهدید می‌نماید. بسیار مهم است که کادرهای حزب مورد نظر [حزب دمکراتیک خلق‌ها] که تداوم سازمان ترور محسوب می‌شوند، بیش از این شهرداری‌ها را در دست نداشته و از تصدی شهرداری‌ها پاکسازی شده و این امر به عنوان اقدامی اساسی ملاحظه شود. شهرداری‌ها که تحت نظارت وزارت کشور قرار دارند، باید از حزب طرفدار ترور گرفته شده و تحت کنترل دولت ما قرار داده شوند.

وظایف واحدهای نظامی ۸۴۹۳۳۸۴۰-۳۰۰۰-۳۵۰-۱۴
    لازم است مسئولیت واحدهای نظامی در اختیار کادرهای طرفدار حزب حامی ترور که با نام حزب دمکراتیک خلق‌ها شناخته می‌شود قرار داده نشود. اجازه داده نشود که نمایندگان این حزب وارد مناطق عملیاتی شده و موضع  پرسنل نظامی در این باره باید قاطعانه باشد. شهرداری‌های تحت تسلط حزب طرفدار ترور، تمامی ابزارها و وسایل شهرداری را از وسایل حفر خندق گرفته تا انتقال لجستیکی تحت کنترل اعضای وابسته به ترور قرار داده‌ و از این طریق این وسایل را به کار گرفته‌اند. از آنجا که شهرداری تحت نظارت وزارت کشور می‌باشد و نتایج می‌تواند از طریق دادگستری سریعتر به دست آید، ضرورت دارد که سازمان‌های مرتبط این عمل را انجام دهند. تا زمانی‌که تمامی پرسنل ما در منطقه مشغول عملیات می‌باشند، به منظور در هم شکستن سازمان ترور و حزب طرفدار ترور باید سازمان‌های دولت ما همراه باید در نظر داشته باشند که در یک بسیج کامل قرار دارند. لازم است که بدانند از طریق این بسیج پشتیبانی از لجستیک لازم، تمامی محدودیت‌های قانونی در سریعترین وقت رفع و واحدهای اداری درگیر در عملیات به منظور کار و همکاری باید با سهولت و فراغ بال عمل نمایند.

    لازم است هر عاملی که موجب  تهدید داخلی علیه دولت ما می‌شود از میان برداشته شود. این اقدامات بدون هیچگونه تردیدی باید ادامه یابد. فرماندهی واحدها مسئولیت کاربرد اسلحه را بار دیگر به پرسنل نظامی یادآور شوند. در هر عملیات غافلگیرانه‌، عملیات خرابکارانه، شکنجه و حمله‌ای، باید حتما پاسخ لازم از طریق اسلحه داده شود و این امر به تمامی پرسنل ابلاغ گردد. جهت رفع هرگونه تردیدی در این‌باره، فرماندهان واحدها مسئول می‌باشند.

وظایف نظامی کاربرد اسلحه

١- فرماندهی واحدها مسئولیت کاربرد اسلحه را بار دیگر به پرسنل نظامی یادآور شوند.

٢- به تمامی پرسنل ابلاغ شود که در مواقع حملات غافلگیرانه، عملیات خرابکارانه، شکنجه و حمله‌ای، باید حتما پاسخ لازم از طریق اسلحه داده شود و این امر به تمامی پرسنل ابلاغ گردد.

٣- باید تمامی پرسنل این نکته را همواره مد نظر قرار دهند که در صورتیکه از دادگاهی شدن ترسیده و از بکاربردن اسلحه بپرهیزند، با عواقب سنگینی مواجه خواهند شد، از همین‌رو باید شهید داده شود؛ در صورت عدم استفاده از اسلحه آینده‌ی دولت و ملت ما دچار تهدید می‌شود، خائنان کشور، تروریست و دشمنان دولت از این کار نیرو خواهند گرفت.

۴- تمامی پرسنل نظامی باید بپذیرند که باید به جای قرار گرفتن در تابوت، باید ترجیح دهند که در مقابل دادگاه قرار گیرند.

۵- این دستور باید به تمامی پرسنل ابلاغ گشته و به ذهن هیچ کس خطور ننماید که دولت ما را حتی برای لحظه‌ای دچار زحمت نماید.

۶- در ارتباط با موضوع به کار بردن اسلحه نباید هیچ فردی از تحقیقات قانونی هراسی نداشته باشد، نباید از یاد برود که زمان زمان بسیج و وضعیت اضطراری است و در داگاه‌ نظامی تغییرات لازم ایجاد خواهند شد.

٧- آنچه که وجود دارد قیام است، در ارتباط با آینده‌ی دولت ما نباید هیچگونه تردیدی وجود داشته باشد و اگر در این باره، اگر وضعیت ناگواری ایجاد شود، مسئولیت بر عهده‌ی فرماندهان واحدها خواهد بود.

٨- باید بر این نکته واقف باشند که اگر بمباران از طریق تانک و دیگر وسایل زرهی انجام و نقاطی خارج از منطقه‌ی هدف، هدف قرار گرفته باشند؛ مسئولیتی متوجه انان نخواهد بود.

٩- جهت پیشگیری از شهادت پرسنل، باید از هر نقطه‌ای که مورد هدف قرار می‌گیرند، بدون تردید در بالاترین سطح ممکن به این نقاط حمله شده و خنثی [برطرف] شوند.

١٠- باید مناطقی که از آن‌ها شلیک می‌شود به گونه‌ای ویران گردد که هیچ کس نتواند در آن سکونت نماید، حتی اگر افرادی بعد از اتمام عملیات نیز به آن برگردند، قادر به سکونت نباشند. نتیجه باید بدینگونه باشد.

١١- خانواده‌های خائنی که فرزندانشان عضو سازمان ترور می‌باشند، باید با دقت مورد هدف واقع شوند.

١٢- واحدهای عملیاتی باید چهره‌ی خود را بپوشانند، در بیانیه‌های رسمی دولت نیز چهره‌ی آنان همچنان پوشیده بماند.

١٣- لازم است از یاد نبرد که در عملیاتها ، برنامه‌های ویژه‌ی جنگ روانی اهمیت بیشتری از عملیات فیزیکی دارد. باید عملیات‌های روانی با حساسیت ویژه و بدون تردید اجرا شوند.

ویژگی‌های دیگر

١- اجرایی کردن:

سند استراتژی امنیت که از سوی هیات وزا به تصویب رسیده است.

٢- اجرا و مسئولیت‌پذیری

آ: اجرای سند استراتژی امنیت ملی وزارت کشور بر عهده‌ی فرماندهی کل ژاندارمری و فرماندهی نیروهای زمینی است.

ب: به منظور اجرای سند استراتژی امنیتی، وزارتیهای دیگر، سازمان امنیت داخلی و نهادهای دیگری که در این سند واجد مسئولیت هستند، ناگزیر هستند به وظایفشان در محل انجام وظیفه عمل کنند.

ج : وزارت کشور و وزارت دفاع، با شروع مراحل اجرایی این سند، موارد مندرج در ان را اجرایی و وظایف سارمان‌ها و واحدهای دیگر امنیتی را رصد و هماهنگی‌های لازم را اجرا نمایند.

د : تغییر و ترمیم موارد مندرج در این سند، بر مبنای نتایج عملیات آماده‌سازی؛ تجدید سند نیز از سوی ریاست امنیت و سیستم عمومی، مدیریت شاخته‌ی استراتژی و اداره‌ی طرح استراتژیک فرماندهی کل امکان پذیر است.

سند:

آ : بر مبنای  سطح محرمانه‌ی خود، حفاظت شود، تدابیر لازم جهت حفاظت و عدم دسترسی افراد غیر مسئول به سند اتخاذ شود.

ب : اجرای موارد مندرج در این سند با حفظ اصول لازم باید انجام شود.

ج: با تغییر مسئولین اجرای این سند، افراد جدیدی که در اجرای آن ایفای نقش می‌کنند، در سریع‌ترین زمان ممکن فرامین و دستورهای لازم به انان ابلاغ گردد.

(...) باید چنین کاری با دقت انجام شود؛ منطقه‌ی شرق و جنوب شرق میهن ما از سازمان ترور پاکسازی گردد، ساختمان‌ها و خانه‌ها به گونه‌ای ویران شوند که هیچ کس قادر به بازگشت به آن‌ها نباشد. میادین ویران شوند، کارمندان بخش عمومی مجبور به ترک منطقه گردند. کودکان در دبستان‌های موقتی، قبل از پایان عملیات در دبستان‌های باقی‌مانده، دبیرستان‌های آناتولی و مدارس ویژه سازماندهی شوند. دستورات اصلی در منطقه بر مبنای وضعیت اضطراری صادر شوند، سازمان ترور [حزب کارگران کردستان] و حامیان آن با قاطع‌ترین شیوه پاکسازی شوند، تمامی فرصت‌ها  امکانات در این رابطه بسیج شوند، وزارت کشور، وزرات‌های مرتبط الزامات نیروهای ما را در ارتباط با امنیت برآورده نمایند، برای مجروحان آمبولانس‌های زرهی تدارک دیده شوند و جنگ کوچه‌ها از سوی واحدهای مشخص شده انجام شود. به منظور برآوردن تمامی این موارد، تمامی وزارتخانه‌ها، وزارتخانه‌هایی که در حوزه‌ی امنیت داخلی استراتژی مشخص شده‌اند، طراحی می‌نمایند، اهداف را مشخص کرده، نظر و طرح‌های مسئولان نظامی را در عالیترین سطح مد نظر قرار دهند. تمامی سازمان‌ها و نهادهای ما، نهادهایی که در حوزه‌ی امنیت داخلی به اجرای ظایف خود مشغولند، (MASAK، حفاظت گمرک) در اماده باش کامل و در چارچوب برنامه‌های تعیین شده خود را اماده نمایند. در چارچوب طراحی و پیشنهادات وزارت کشور، فرماندهی کل ژاندارمری و مدیر کل امنیت، به منظور اجرای مدیریت با ثبات داخلی و منسجم و تاثیرگذار، بر مبنای برنامه‌ی زمانبندی کوتاه مدت، میان مدت  و بلند مدت خود را مجددا سازماندهی نمایند. در چارچوب این هدف:

باید پروژه‌ی مرنیس (سیستم آمار مرکزی جمعیت) در منطقه اجرایی گردد؛ قانون اعلام هویتی وارد مرحله‌ی اجرایی گردد. در این رابطه وظایف سنگینی بر عهده‌ی کدخداها خواهد افتاد. در روستاهایی که فاقد سازمان امنیتی هستند، در مناطقی که لازم دیده شود و در شهرداری‌ها باید قدم به قدم مرکز امنیتی توانمند گشته و به سطحی برسند که واحدهای عملیات ویژه در این مناطق استقرار یابند. در این مرحله، جهت ممانعت از تضعیف نیروهای عملیاتی و کاسته شدن از انگیزه‌های انان، لازم است سریعا در بعد مادی و معیشتی به شیویه‌ای مناسب عمل گردد و در این رابطه تغییرات لازم انجام شوند. بسیار لازم است که در منطقه، نیروهای امنیتی محلی مورد استفاده قرار نگیرند. لازم است خلا ناشی از اعزام نیروهای ویژه و نیروهای عملیاتی که از مراکز آموزشی اعزام شده‌اند، پر شود و خصوصا پرسنل نظامی که اهالی منطقه عملیاتی هستند، در این عملیات مورد استفاده قرار نگیرند.

(...) به منظور تداوم  تاثیرگذاری و کارایی نیروهای امنیتی در منطقه، سیستم استخدام، انتقال، ترفیع و بازنشستگی، در مواقع ضروری، بر مبنای معیارهای عینی بر اساس شرایط زمانی و سیستم شایستگی بر مبنای لزوم بکار گرفته شود. باید نیروهای عملیاتی در تمامی مناطق استقرار یابند، اموزش، آگاهی به انجام وظیفه، راهکار و وسایل انان در این چارچوب مورد ارزیابی قرار گیرند.

(...) مسئولان عالیرتبه‌ی سازمان ترور [حزب کارگران کردستان] در شمال عراق، از سوی کنسولگری ما در منطقه رصد می‌شوند و یگانهای مدافع خلق که از سوی سازمان جهت و مدیریت می‌شوند نیز برای میهن ما تهدیدی بزرگ به شمار می‌روند. کنسولگری ما در هولیر، در مواجهه با رخدادهای ناخواسته و احتمالی باید وضعیت خطیر و غیرعادی را مد نظر قرار دهد. علیه تاثیر سازمان ترور بر کردهای سوریه به عملیات روانی دست بزند؛ [برای مثال] در میان ساکنان منطقه باید [ این شایعات منتشر شود]:  از رژیم اسد حفاظت می‌کند، با آن [رژیم اسد] توافق کرده است؛  حقوق خلق کرد را قربانی امنیت رژیم می‌نماید؛  به عملیات روانی دست بزند. به منظور درهم شکستن باور و طرفداری از سازمان ترور؛ پیوسته با شخصیت‌ها، رهبران سیاسی و شخصیت‌های مهم و ریش سپید کرد در سوریه دیدار نماید، وظایفی را به آنها واگذار کرده و آن‌ها را مدیریت نماید، آن‌ها را به نیروهای منطقه‌ای نزدیک نماید، اتفاق و اتحاد را بین آن‌ها و نیروهای منطقه‌ای ایجاد نماید، چنین مواردی در راستای منافع دولت ما هستند. به منظور تنگ کردن عرصه بر سازمان ترور در میان کردهای سوریه و درهم شکستن تاثیرگذاری این سازمان،  درصورت امکان به پاکسازی آن‌ها دست زده و در بعد سیاسی منفعل شود. باید حمایت‌های مادی و معنوی به هر شیوه‌ای از آنان به عمل آید. به منظور آنکه کردها با ملی‌گرایان عرب سنی مخالف با رژیم اسد به مبارزه‌ی مسلحانه دست بزنند، حمایت‌های مادی و معنوی از روسای عشایر و ریش سپیدان منطقه به عمل آید.

(...) با انتشار اخبار عملیات از سوی رسانه‌ها، باید بر ین نکته واقف بود که پرواکاسیون و ضد اطلاع‌رسانی محدود شود، اطلاعات در دسترس افکار عمومی گذاشته شده و روحیه‌ی نیروهای امنیتی ما تضعیف نگردد. مهم است که به منظور پیشبرد عملیات، اطلاعات و تصاویر از سوی خبرگزاری آناطولی منتشر شده و روزنامه‌ها و آزانس‌های خبری در مواقعی که لازم نباشد، خبرنگاران خود را به منطقه اعزام نکنند. در صورت لزوم و با صدور اجازه‌ی فرماندهان عملیات می‌توانند به منطقه رفته، تصاویر لازم را ضبط و آن‌ها را منتشر نمایند. لازم است که خبرنگاران خبرگزاری آناتولی آناطولی و تی‌آرتی در منطقه حضور داشته باشند. تصاویر و اخبار تنظیم شده را با سازمان‌ها و مراکز خبری دیگر در میان بگذارند. خبرگزاری‌های خارجی نیز می‌توانند نظارت داشته و در منطقه حضور داشته باشند. رسانه‌ها در اعلام شمار تروریست‌های کشته‌ شده مستقل و مخیر هستند. زیرا شمار معمولی افکار عمومی را دچار آشفتگی می‌نماید. آگر نه آمار معمولی فکر ساکنان منطقه را بهم می‌ریزد. مسئولیت پرسنل مدیریتی که مانع از اعلام مرگ غیر نظامیان می‌شوند و اخبار و تصاویری که راه را بر از دست دادن رحیه نیروهای عملیاتی ما باز میکند نباید منتشر شوند. نامی که بر عملیات اطلاق شده و استفاده از گفته‌هایی که سازمان ترور را کوچک انگاشته و روحیه‌ی آنان را تحت تاثیر قرار دهد، باید از سوی مسئولان رسانه‌ها کنترل و ممانعت شود. نباید از یاد برد که مهمترین بخش عملیات، رسانه می‌باشد.