اشغالگران کردستان در قعر رده‌بندی گزارشگران بدون مرز؛ ترکیه در رده‌ی ١۵٧ و ایران ١٧٠

​​​​​​​امروز ۲۹ فروردین سازمان گزارشگران بدون مرز ویرایش ۲۰۱۹ رده بندی آزادی رسانه‌های جهان را اعلام کرد. ترکیه به عنوان بزرگترین زندان روزنامه‌نگاران جهان معرفی شده و ایران هم نسبت به سال قبل ۶ پله سقوط کرده است

در این رده‌بندی که در میان ۱٨۰ کشور جهان انجام می‌شود، هر سه کشور ترکیه، ایران و سوریه در قعر جدول آزادی مطبوعات قرار گرفته‌اند. رژیم ایران با ۶ پله سقوط رتبه‌ی ۱۷۰ را در آزادی رسانه‌ها کسب کرده است.

 

از دلایل سقوط ایران دستگیریهای خودسرانه و محکومیتهای سنگین برای روزنامه نگاران و شهروند-خبرنگارن اعلام شده است. همچنین در این گزارش اعلام شده است که ایران همچنان یکی از بزرگترین زندانها برای فعالین رسانه‌ای می‌باشد. در این گزارش آمده است که رژیم ایران در فاصله ی سالهای ۱۳۵٨ تا ۱۳۹٨، ٨۶۰ روزنامه نگار و شهروند- خبرنگار را مورد پیگرد قرار داده و دستگیر، زندان و حتی اعدام کرده است.

 

بر اساس این گزارش طی سال ۲۰۱٨ در ایران دستگیری روزنامه نگاران و بویژه شهروند-خبرنگارانی که در شبکه‌های اجتماعی به فعالیت مشغول‌اند افزایش یافته است. در ایران به دلیل سرکوب نظام‌مند رسانه‌ها این شهروند- خبرنگاران هستند که مسئولیت اطلاع‌رسانی را در شبکه‌های اجتماعی به عهده گرفته‌اند و حدود دو سوم زندانیان را تشکیل می‌دهند که همین امر از دلایل سقوط ۶ پله‌ای ایران می‌باشد.

 

در بخش دیگری از گزارش به مسدود‌سازی تلگرام توسط رژیم ایران اشاره شده است. پس از اعتراضات مردمی در سال گذشته که در حدود ۱۰۰ شهر ایران را در برگرفت، حکومت ایران اقدام به مسدود سازی تلگرام کرد و این در حالیست که فیس بوک و تویتر همچنان فیلتر هستند. گزارشهایی دال بر فیلترینگ اینستاگرام هم طی روزهای اخیر در رسانه‌های ایران بازتاب یافته است.

وضعیت ترکیه از ایران بهتر نیست. ترکیه به عنوان زندان بزرگ روزنامه‌نگاران جهان معرفی شده است. رژیم ترکیه در رتبه ١۵٧ است. گزارش از بدتر شدن وضعیت آزادی مطبوعات سخن به میان آورده و می‌گوید:"حمله به رسانه‌ها در ترکیه به سطح بی‌سابقه‌ای طی ٢٠ سال گذشته رسیده است. پس از کودتای نافرجام ١۵ ژوئیه ٢٠١۶ فشار بر رسانه‌ها افزایش یافته است. ترکیه به بزرگترین زندان جهان برای روزنامه‌نگاران مبدل شده است. فشار به روزنامه‌ها چنان گسترش یافته که افراد قبل از محاکمه یک سال را در حبس بسر می‌برند. سانسور بر اینترنت و شبکه‌های اجتماعی هم به سطح تازه‌ای رسیده است. مسئولین در تلاشند ارتباط ویدیویی در اینترنت را هم تحت کنترل قرار دهند."

 

در این رده‌بندی نروژ برای سومین سال پی در پی در رده‌ی اول آزادی رسانه ها قرار دارد. فنلاند نیز در جایگاه دوم قرار گرفته است و جای هلند را گرفته است و سوئد هم در جای سوم قرار دارد.

 

در گزارش امسال به برخی حکومتهای اقتدارگرا اشاره شده است که اقدام به سرکوب روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها کرده‌اند. ونزوئلا، روسیه، چین، ایران، ویتنام جزء این کشورها هستند که در این رده‌بندی سقوط کرده‌اند. همچنین ترکمنستان به قعر جدول رفته و به جای کره‌ی شمالی در جایگاه ۱٨۰م قرار گرفته است و کره‌ی شمالی با یک پله صعود به جایگاه ۱۷۹ رسیده است.