اعتراف وزیر کشور ایران به کشتار معترضان آبانماه ٩٨ به دست نیروهای دولتی

با گذشت ۷ ماه از اعتراضات آبان ماه و قتلعام معترضان به دست نیروهای امنیتی رژیم جمهوری اسلامی، وزیر کشور رژیم به کشتار ۸۰ درصد معترضان به دست نیروهای امنیتی و با سلاح‌های سازمانی اعتراف کرد.

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور ایران شامگاه شنبه دهم خرداد در یک مصاحبه‌ی تلویزیونی گفت:"حدود ۴۰ یا ۴۵ نفر یعنی حدود ۲۰ درصد کشته‌شدگان، افرادی بودند که با سلاح‌هایی کشته شدند که سلاح سازمانی نبود و آنها شهید شدند".

وی همچنین گفت، تعداد کشته شدگان به زودی اعلام خواهد شد اما با توجه به اظهارات او و سایر مقام‌های رژیم ایران به نظر می‌رسد حکومت ایران تعداد کشته‌شدگان را بین ۲۰۰ تا ۲۲۵ نفر اعلام خواهد کرد.

این در حالیست که عفو بین‌الملل تعداد کشته‌ها را حداقل ۳۰۴ نفر(۲۳ کودک) اعلام کرده است. همچنین خبرگزاری رویترز به نقل از برخی منابع در وزارت کشور ایران شمار کشته‌شدگان آبان را ۱۵۰۰ نفر اعلام کرد.

وی همچنین به دفاع از قطع ده روزه‌ی اینترنت در زمان اعتراضات پرداخت و گفت؛"در آبان ۹۸ تمام رسانه‌های آمریکا و مخالف ایران از جمله سلطنت‌طلبان، منافقین و داعش آموزش مسلحانه می‌دادند. می‌گویند رحمانی اینترنت را در اعتراض‌ها قطع کرد. وقتی از طریق اینترنت آموزش نظامی می‌دهند، باید اینترنت قطع شود. آنها می‌خواستند در ایران جنگ داخلی راه بیندازند. از چند ماه قبل آبان، آموزش نظامی را آغاز کرده بودند و حتی ورود سلاح قاچاق در مرزها بیشتر شده بود ولی ما این اقدامات را رصد کرده بودیم. گران شدن بنزین بهانه برای ایجاد آشوب در ایران شد. اگر بنزین دلیل ناآرامی‌ها بود، سطح نا‌آرامی‌ها خیلی گسترده‌تر می‌شد."

اعتراضات آبان ماه که در ابتدا به دلیل افزایش سه برابری قیمت بنزین رخ داد به سرعت در سرتاسر ایران گسترش یافت و مردم سایر مطالبات خود را اعلام کرده و به اعتراضی سیاسی تبدیل شد.

هنوز از تعداد دقیق کشته شدگان اطلاعی در دست نیست. علاوه بر کشته‌شدگان به اذعان مقام‌های خود رژیم ایران دست کم ۷ هزار تن پس از اعتراضات آبان ماه دستگیر و زندانی شدند. این افراد با شکنجه و آزارهای روحی، جسمی و جنسی مواجه شده و تعداد کثیری هم مفقود شدند.