اعترافات تکان‌دهنده‌ی اعضای باند ترور میت در منبج

در ماههای اخیر شبکه‌های مخفیانه‌ای با عناوین گوناگون با هدف ایجاد آشوب در مناطق شمال سوریه و بخصوص در شهر منبج تشکیل شده‌اند. کار این شبکه‌ها حمله به مبارزان و فرمانده‌های ق.س.د و همچنین قتل معتمدان و رؤسای عشایر منطقه است.

یگان عملیات ویژه ی.پ.گ در کانتون کوبانی اعضای شبکه مخفی "جنبش[گروهک] القیام" را شناسایی و بازداشت کردند. این شبکه توسط سازمان جاسوسی میت تشکیل و اداره می‌شد. عناصر این شبکه به جنایت‌های خود علیه خلق‌های شمال سوریه اعتراف کردند. این شبکه به حمله‌های تروریستی در منبج و عین‌عیسی دست زده‌اند.

 

در ماههای اخیر شبکه‌های مخفیانه‌ای با عناوین گوناگون با هدف ایجاد آشوب در مناطق شمال سوریه و بخصوص در شهر منبج تشکیل شده‌اند. کار این شبکه‌ها حمله به مبارزان و فرمانده‌های ق.س.د و همچنین قتل معتمدان و رؤسای عشایر منطقه است.

 

مرکز خبررسانی ی.پ.گ پیشتر در چهارم دسامبر طی اطلاعیه‌ای از شناسایی باند تروریستی وابسته به سازمان جاسوسی میت ترکیه و بازداشت آنان خبر داده بود.

 

این باند در شهرهای عین‌عیسی، منبج، گرسپی و شهرک سرین مستقر شده و نقشه‌ حملات انفجاری و قتل در کوبانی و مناطق اطراف را طراحی می‌کردند. دستورالعمل‌های این باند مستقیما از سوی سازمان میت صادر شده و اسلحه و مواد منفجره مورد نیاز از مناطق اشغالی همچون جرابلس و باب با دستور میت فراهم می‌شد.

 

این باند ۵ نفره شامل احمد یاسین از رقا، عبدالمهیمن شیخانی از جرابلس، محمود عبدالقادر از باب، محمد برکات از حلب و عبود العبود از منبج  بود. احمد یاسین مسئول حملات انفجاری در شهرها، شیخانی رابط گروه با میت و طراح حملات انفجاری، عبدالقادر مسئول باند، برکات مسئول کارهای تروریستی و العبود هم از مسئولان این باند بودند.

 

خبرگزاری هاوار توانسته با این اعضای این باند تحت بازداشت گفتگو کند. عناصر این باند اعلام کرده‌اند که به دلیل ترس از خانواده نمی‌توانند با رسانه‌ها گفتگو کنند.

 

شهر عنتاب مرکز گفتگو در مورد فعالیت‌های جاسوسی در سوریه است

طبق اعترافات المهیمن رابط میت با باند(ابوعماد) از وی خواسته تا به منبج رفته و در تحقیقاتی محل استقرار فرمانده‌های شورای نظامی منبج را کشف و شناسایی کرده و سپس با وی در میان گذارد. اما وی موفق به این کار نشده است.

 

عبدالمهیمن سپس افزود:"ابوعماد من را به فرمانده ترک به نام نازمی در شهر عنتاب شناساند، نازمی از من خواست تا با یک فرد در منبج رابطه برقرار کنم بلکه به این وسیله بتوانیم از تحولات روزانه در منبج باخبر شویم."

 

عبدالمهیمن در ادامه با احمد یاسین که پیشتر عضو شورای نظامی منبج بوده آشنا می‌شود. احمد اهل رقا و پدر دو فرزند است. وی پیشنهاد عبدالمهیمن را مبنی بر همکاری پذیرفته و وارد فعالیت‌‌های میت شده است. وی در مقابل ارائه اطلاعات در مورد فرمانده‌های نظامی و مقرهای منبج پاداش گرفته است.

 

یاسین در اعترافات خود می‌گوید که وظیفه آنان هدف قرار دادن فرمانده‌های ارشد، اعضای مجالس اداری نهادهای غیرنظامی و شیوخ عشایر عرب منبج بوده است، به گفته وی دامن زدن به تفرقه و آشوب در منبج اولویت کاری آنان بوده است.

 

اعضای این باند بواسطه شرکت مبادلات المحطه با فردی به نام محمد منصور در جرابلس که او هم از عناصر گماشته میت بوده مواد منفجره را به منبج منتقل می‌کرده‌اند.

 

احمد می‌گوید که ابوعماد هر بار مواد منفجره را در میان اشیا جاسازی کرده و آنرا به منبج آورده است.

 

در ادامه احمد طبق نقشه از پیش طراحی شده سلسله عملیات انفجاری را علیه شورای نظامی منبج به اجرا می‌گذارد.

 

پیشنهاد دهها هزار دلاری میت برای کشتن هر فرمانده ارشد ق.س.د

سازمان میت برای کشتن هر کدام از فرمانده‌های کل ق.س.د به وی پیشنهاد مبلغ چندین هزار دلار پاداش داده‌اند. در آغاز سال ٢٠١٨ سازمان جاسوسی میت ترکیه برای کشتن فرمانده کل ق.س.د-مظلوم عبدی پیشنهاد ۵٠ هزار دلار پاداش به احمد یاسین داده‌اند. احمد فورا با پیشنهاد موافقت می‌کند و سپس مواد منفجره را از جرابلس دریافت می‌کند و به این شیوه تدارکات انفجار بزرگی را در نشستی که از قرار معلوم مظلوم عبدی در شهر عین‌عیسی در آن شرکت می‌کند فراهم کرده است.

 

احمد یاسین مواد منفجره را در کامیونی جاسازی کرده و در مقابل محل نشست آنرا مستقر می‌کند. ابوعماد از وی خواسته بود تا روی خودرو پیامی به این مضمون نوشته شود؛"الله اکبر، جنبش القیام مسئول این عملیات نظامی است". همچنین از وی خواسته تا تصاویر انفجار خودرو را با تلفن خود قید کند.

 

حین خروج فرمانده مظلوم عبدی انفجار رو می‌دهد. در این انفجار یک مبارز به شهادت رسید و سه مبارز دیگر زخمی شدند.

 

با این حمله تروریستی یگان‌های ویژه آنتی‌ترور ی.پ.گ وارد عرصه شده و در مدت کوتاهی این باند تروریستی کشف و تحت نظر قرار داده می‌شود. مبارزان یگان ویژه سپس در عملیاتی اعضای این باند را دستگیر کردند. اعضای باند در بازجویی‌ها اعتراف می‌کنند که برای سازمان استخبارات ترکیه کار می‌کنند.

 

 گروهک القیام به "چکور" تغییر نام می‌دهد

فرمانده استخبارات ترکیه به نام "نازمی" ویدیوهای گروهک القیام را که در شهرهای شمال سوریه صورت می‌گیرند در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کند. نازمی در شهر گازی عنتاب شمال کردستان ساکن است.

 

احمد یاسین در مورد تغییر نام گروهک مذکور گفت که از وی خواسته شد تا بجای کلمه القیام از کلمه چکور استفاده کند. چونکه معروفترین فیلم ترکیه است. در زبان ترکی به گودال یا حفره "چکور" گفته می‌شود.