اعتصاب کنندگان غذا به سلول انفرادی فرستاده شده‌اند

فرات ورال وکیل دادگستری و عضو کمیته‌ی مدیریت جمعیت حقوق بشر استانبول اعلام کرد که زندانیان اعتصاب کرده به سلول انفرادی فرستاده می‌شوند

فرات ورال وکیل دادگستری و عضو کمیته‌ی مدیریت جمعیت حقوق بشر استانبول اعلام کرد که زندانیان اعتصاب کرده به سلول انفرادی فرستاده می‌شوند. وی همچنین اعلام کرد که سیستم حصر فقط منحصر به امرالی نیست، بلکه به معنی حل نکردن مسئله‌ی کرد نیز می‌باشد، به همین دلیل زندانیان میخواهند این گره‌ی کور را بازکنند.

 

فرات ورال عضو .کمیته‌ی مدیریت شاخه‌ی جمعیت حقوق بشر استانبول و عضو کمیسیون زندانیان شاخه‌ی جمعیت حقوق شناسی برای آزادی (OHD ) استانبول با خبرگزاری فرات مصاحبه‌ای انجام داد.

 

"با آغاز اعتصابات نقض حقوق افراد شدت یافته است"

وکیل فرات ورال به نقض حقوق زندانیان اشاره کرد و گفت: "از زمان آغاز اعتصابات، هم از راه جمعیت زندانهای جمعیت حقوق بشر و هم از راه نامه‌هایی که دریافت کرده‌ایم متوجه شدیم که نقض حقوق زندانیان شدت یافته است.

 

به ویژه در زندانهای پیلوت، نقض حقوق زندانیان با آغاز اعتصابات افزایش یافته است. در تعدادی از زندانها نیازهای اعتصاب کنندگان مانند لیمو، شکر، نمک و آب در اختیار اعتصاب کنندگان قرار نمی‌گیرد. همچنین در آن زندانهایی که زندانیان اعتصاب کرده‌اند مایحتاج آنها تامین نمی‌شود. در زندانهای سیلیوری، تکیرداغ و گبزه، ویتامین ب که باید ١٠ روز پس از آغاز اعتصاب در اختیار زندانیان قرار می‌گرفت، ۱۵ روز بعد توزیع شد. در تکیرداغ مشخص شد کربنات به زندانیان داده نشده است و همین امر مشکل جدی ایجاد کرده است. در کل، هم مسئولین و هم پزشکهای زندان با زندانیان به شیوه‌ی انسانی برخورد نکرده‌اند".

 

"مادران به خیابانها آمده‌اند تا فرزندانشان زنده بمانند"

ورال همچنین گفت، اعتصابها برای پایان دادن به حصر اوجالان به همه‌ی زندانها گسترش یافته است. خلق خواهان پایان حصر است. وی به مقاومت مادران اشاره کرد و اعلام نمود، آنها به خاطر فرزندانشان هر کاری می‌کنند به همین دلیل در مقابل زندانها در حال مقاومتی متفاوت هستند.

 

این وکیل دادگستری در ادمه‌ی سخنانش گفت: "فعالیت و مقاومت مادران با روسری سفید ابتدا از گبزه آغاز شد، سپس در قزل تپه، آمد و الیح نیز ادامه یافت. این مادران، مادران آشتی و مادران زندانیان هستند. درخواست این مادران زنده ماندن فرزندانشان است، اما در مقابل پلیس به صورت وحشیانه‌ای به آنها حمله کرد".

 

"حصر از امرالی در میان خلق گسترش یافته است"

فرات ورال وکیل دادگستری به درخواستها برای پایان حصر رهبر خلق کرد عبدالله اوجالان اشاره کرد و گفت: "تنها خواست زندانیان پایان دادن به حصر امرالی است. سیاستی که در سیستم ترکیه اجرا می‌شود، بر خلق هم تحمیل شده است. پایان دادن به حصر امرالی به معنی زمینه‌سازی برای صلح و آشتی است. همین امر حقیقت حصر را آشکار می‌کند. دیدار خانواده‌ی وی از امرالی نشان دهنده‌ی اقدام برای حل مشکل است. اقدام نکردن برای حل مسئله‌ی کرد به این معنی است که حصر بر جامعه تحمیل شده است. پایان دادن به این سیستم در امرالی به معنی پایان دادن به آن در همه‌ی زندانها است".

 

"اعتصاب کنندگان با انتقال به انفرادی مجازات می‌شوند"

ورال اعلام کرد، اکنون بازجویی آن ۷۰۰۰ تن در زندانها آغاز شده است. وی گفت: "در گروه T زندان تکیرداغ، زندانیان به سلول انفرادی منتقل شده‌اند که این کار غیرقانونی می‌باشد. در بسیاری از زندانها اعتصاب کنندگان مجازات شده‌اند و آنها را به سلول انفرادی برده‌اند. این مجازات غیرقانونی است. با آغاز اعتصابها حقوق (بیرون آمدن برای ورزش، اماکن عمومی و مشترک زندانها، تماس تلفنی، فرستادن نامه) را از آنها گرفته‌اند. اکنون زندانیانی نیز که دوران محکومیتشان به پایان رسیده است و باید آزاد شوند، همچنان در حبس نگاه می‌دارند."