اعدام دو جوان کورد از سوی رژیم اشغالگر ایران

دو زندانی سیاسی کورد با نام‌های دیاکو رسول‌زاده و صابر شیخ عبدالله در زندان اورمیه اعدام شدند.

به گزارش شبکه‌ی حقوق بشر کوردستان ساعت یک بامداد سه‌شنبه ۲۴ تیر (١۴ ژوئیه) دو زندانی سیاسی کورد با نامهای دیاکو رسول‌زاده و صابر شیخ عبدالله در زندان مرکزی اورمیه اعدام شدند.

این دو زندانی روز قبل از بند ۱-۲ زندان اورمیه به سلول انفرادی منتقل شده و با توجه به تایید حکم اعدام آنها در دیوان عالی نگرانی در مورد اعدام آنها وجود داشت.

هنوز پیکر این دو زندانی به خانواده‌ی آنها تحویل داده نشده است.

دیاکو رسول‌زاده در ۶م اسفند سال ۱۳۹۲ و صابر شیخ عبدالله در ۲۴ اسفند همان سال توسط نیروهای امنیتی رژیم در مهاباد دستگیر شدند. همچنین فرد دیگری با نام حسین عثمانی نیز در ۴ اسفند همان سال پس از احضار به ستاد خبری اطلاعات مهاباد بازداشت شد.

این افراد به مدت یک سال در اداره‌ی اطلاعات اورمیه جهت اعتراف به شرکت در بمبگذاری شهر مهاباد در سال ۱۳۸۹ تحت شدیدترین شکنجه‌های جسمی و روحی قرار گرفته و سرانجام مجبور به اعتراف تلویزیونی شدند و پرس تی وی اعترافات آنها را در سال ۱۳۹۳ پخش کرد.

این افراد در حالی به دست داشتن در بمب‌گذاری مهاباد متهم شده بودند که پیشتر در ۴ مهر ۱۳۸۹ محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران از "کشته شدن عوامل اصلی و محوری" این بمبگذاری خبر داده بود.

سرانجام در ۱٨ فروردین ۹۴ حکم اعدام دیاکو رسول‌زاده و صابر شیخ عبدالله و همچنین در ۱۲ اسفند ۹۲ نیز حکم اعدام حسین عثمانی با اتهام "محاربه از طریق عضویت در کومله" و "دست داشتن در بمب‌گذاری مهاباد" صادر شد.

 پس از اعتراض متهمان و وکلای تسخیری به این حکم پرونده این سه زندانی سیاسی به شعبه ۴۷ دیوان عالی کشور ارجاع و جهت رسیدگی مجدد به شعبه اول دادگاه انقلاب اورمیه ارسال شد. این دادگاه نیز برای دومین بار صابر شیخ عبدالله و دیاکو رسول‌زاده را به اعدام محکوم کرد.