اعلام حمایت فعالان مدنی و فرهنگی مهاباد از کولبران

واکنش‌ها به کشتار کولبران کرد توسط نیروهای امنیتی هم‌چنان ادامه دارد. در روزهای گذشته فعالان مدنی و فرهنگی شهرهای مختلف روژهلات کردستان بیانیه‌هایی را در حمایت از اعتراضات مردم بانه و دیگر شهرهای روژهلات صادر کرده‌اند. در همین

واکنش‌ها به کشتار کولبران کرد توسط نیروهای امنیتی هم‌چنان ادامه دارد. در روزهای گذشته فعالان مدنی و فرهنگی شهرهای مختلف روژهلات کردستان بیانیه‌هایی را در حمایت از اعتراضات مردم بانه و دیگر شهرهای روژهلات صادر کرده‌اند. در همین راستا، فعالان مدنی شهر مهاباد در بیانیه‌ای ضمن محکوم نمودن اعمال جمهوری اسلامی در قبال کولبران، خواسته‌های خود را تحت عنوان ۶ ماده عنوان کرده‌اند. مخاطب این نامه، حسن روحانی رییس‌جمهور ایران است. متن بیانیه مذکور بدین شرح است:

  

مسئولین معضلی را که خود عامل آن هستند درمان کنند

 

از زمان پیمان قصرشیرین که آغازگر تجزیه کردستان می‌باشد، تاکنون نظام‌های حاکم بر ایران و روژهلات کردستان همیشه از ارتباط مردم این بخش با سایر بخش‌های دیگر کردستان بیمناک بوده و هستند و مسئله مرزهای ساختگی و دروغین را بارها بهانه تجاوز به حریم مقدس جامعه و قتل عام کوردهای ساکن نواحی مرزی ایران و عراق و ترکیه  قرار داده اند.

 

کردها، مردمی که هزاران سال در برابر وحشیانه ترین و خوفناکترین استبدادها و امپراطوری‌های خون‌آشام تاریخ مقاومت کرده‌اند و حتی در بدترین شرایط، برده‌داری و یوغ ظالمان را برنتابیده‌اند، امروز نیز این مرزهای ساختگی را به رسمیت نمی‌شناسند و برای نجات از دامی که توسط سیستم امپریالیسم جهانی تحت عناوین مختلف برایشان گسترانده شده است و همچنین بنیادنهادن جامعه‌ای دمکراتیک و آزاد مبارزات خود را تا نیل به پیروزی ادمه می‌دهند.    

 

سال‌هاست که سیاست گرسنه نگهداشتن و بیکارنمودن و عقب ماندگی عمدی از سوی حاکمان ایران بر ملت کرد در روژهلات کردستان تحمیل می‌شود تا مردم این بخش از کردستان به بردگی تن در داده و تسلیم خواست حاکمان شوند. کولبری شغلی‌ست که در نتیجه سیاست‌های اشتباه تمرکزگرای سیاسی و اقتصادی و فرهنگی نظام جمهوری اسلامی بر مردم کرد تحمیل شده است.

 

مردمی که به جای دست دراز کردن به سوی نظام حاکم و گدایی کردن،  نان شرافت و مردانگی و رنج خود را می‌خورد چند سالی است که با گلوله مزد سرافرازیشان را می‌گیرند.

 

پس از روی کار آمدن دولت آقای روحانی و براساس وعده‌های انتخاباتی ایشان مبنی بر ساماندهی وضعیت کولبران، نه تنها کشتار و قتل عام این قشر زحمتکش و رنجدیده متوقف و حتی کم نشد، بلکه ظاهراً هدفمندتر از گذشته گلوله‌های خود را این بار نه بر پای کولبران بلکه مستقیم بر پیشانی ایشان می‌زنند. پدر یا پسری که خانواده‌ای چشم به‌راه لقمه دستشان می‌باشد جنازه‌اش تحویل خانواده می‌شود.

 

هدف از اجرای این سیاست اگر چیزی بیشتر از ادامه دورباطل فقرو تنگدستی و بردگی است پاسخ دهید. اما نه با بازداشت فعالین مدنی و سیاسی و کشتار بیرحمانه کولبران، بلکه با گشودن دریچه آشتی ملی و برجام داخلی پاسخ درخواست‌های برحق ملت کرد را بدهید.

 

ما جمعی از فعالان سیاسی و مدنی ، اعضای سازمان‌های مردم نهاد، کارگران، کولبران، کسبه و بازاریان، علمای دینی، دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های شهرستان مهاباد ضمن برحق دانستن حق اشتغال و زندگی مرفه برای کولبران همچون سایر شهروندان صدای عدالت خواهی خود را بلند کرده و حمایت خود را از اعتراضات مسالمت‌آمیز روزهای گذشته شهرهای بانه، مریوان، سردشت و سنه و دیگر شهرهای روژهلات کردستان اعلام می‌داریم و از دولت آقای روحانی خواستاریم که :

 

۱. هرچه زودتر به کشتار وقیحانه کولبران و کاسبکاران کرد واکنش نشان دهد.

۲. قتل‌عام و کشتار کولبران و کاسبکاران کرد فوراً متوقف شود.

۳. به خاطر اوضاع بوجود آمده از مردم وردستان عذرخواهی شود و در جهت تسکین درد و آلام خانواده کولبران قربانی اقدام عاجل صورت گیرد.

۴. بازداشت شدگان اعتراضات چند روز اخیر شهرهای روژهلات کردستان بدون هیچ قید و شرطی آزاد شوند.

۵. ضمن احترام به حریم خصوصی و حق شهروندی مردم ، فضای میلیتاری و امنیتی را از شهرهای کردستان برداشته شود.

۶. وعده های انتخاباتی ریاست‌جمهوری  مبنی بر ساماندهی وضعیت کولبران، عملی شده و کارت مرزنشینی کولبران که در چند روز اخیر از سوی نیروهای امنیتی مصادره شده‌اند تحویل صاحبانشان گردد

 

در پایان برای زخمی شدگان خشونت نیروهای امنیتی چند روز اخیر اعتراضات مسالمت‌آمیز شهرهای کردستان آرزوی بهبودی داریم.

 

۱۸ شهریور ۹۶- مهاباد

 

این بیانیه هم‌چنین از مردم مهاباد خواسته‌ است تا وظیفه خود به‌عنوان "پیشاهنگ خلق‌های روژهلات کردستان" بجای آورده و تصمیمات رادیکال‌تری را در صورت عدم پاسخگویی دولت به خواسته‌هایشات اتخاذ نماید.