اعلام فراخوان برای راهپیمایی دمکراسی

نمایندگان حزب دمکراتیک خلق‌ها فراخوانی را برای راهپیمایی دمکراسی از ادرنه و جولمرگ به آنکارا منتشر و از تمامی آحاد خلق درخواست کردند که در این راهپیمایی مشارکت کنند. نمایندگان خواستند که تمامی طرفداران حق و عدالت و دمکراسی در این راهپیمایی مشارکت کنند.

یعد از آنکه وزیر کشور ترک دستور غصب  ۴۵ شهرداری و انتصاب گماشتگان خود را بر شهرداری‌های کوردها به اجرا درآورده و دو نماینده حزب دمکراتیک خلق‌ها در پارلمان نیز دستگیر شدند، این حزب با انتشار فراخوانی از تمامی آحاد خلق درخواست نمود که در ۱۵ ژوئن از جولمرگ و ادرنه به سوی آنکارا راهپیمایی کنند.

لیلا گووَن ریاست مشترک کنگره جامعه دمکراتیک و نماینده جولمرگ در پارلمان از حزب دمکراتیک خلق‌ها از زندان آزاد شد. اما  موسی فارس‌اُغلولاری نماینده شهر آمد از این حزب  همچنان در زندان به سر می‌برد. صلاح الدین دمیرتاش و فیگن یوکسکداغ روئسای مشترک پیشین حزب دمکراتیک خلق‌ها،  سباحت تونجل دبیرکل پیشین حزب مناطق دمکراتیک و شهرداران مشترک کلان شهر آمد، گلتن کشاناک و عدنان سلجوق میزراکلی و ده‌ها نماینده و شهردار نیز همچنان در زندان به سر می‌برند.

حزب دمکراتیک خلق‌ها راهپیمایی دمکراسی را تا ۲۰ ژوئن در آنکارا ادامه می‌دهد. ارول کاترجی اوغلو نماینده این حزب از حوزه‌ی انتخابیه استانبول خاطرنشان ساخت که این تصمیم حزب صرفا بعد از لغو مصونیت پارلمانی اتخاذ نشده است و در ادامه افزود: حزب دمکراتیک خلق‌ها سومین حزب ترکیه است. اما در این کشور روز به روز فشارها افزایش می‌یابند. باید علیه این فشارها صدایمان را بلند کنیم. در این رابطه ما تصمیم به برگزاری راهپیمایی دمکراسی گرفته‌ایم. در برخی از مناطق این راهپیمایی به شیوه کاروان برگزار می‌گردد. در برخی از مناطق دیگر نیز این راهپیمایی با حضور خلق در خیابانها برگزار می‌شود. برای نمونه در میدان تاکسیم گردهمایی برگزار کرده و در آنجا بیانیه قرائت می‌شود.

کاترچی اوغلو در بخش دیگری از سخنان خود افزود که حزب آنها در ترکیه، حزبی مشروع و قانونی بوده و اظهاراتی را بر زبان می‌آوردند که باید به جامعه گفته شود. حاکمیت آ.ک.پ تلاش می‌کند اقتدار خود را ادامه دهد. اما هیچ کس از آن حمایت نمی‌کند. به همین دلیل است که فشارها افزایش یافته‌‌اند. لازم است که در مقابل این فشارها صدای آزادی و دمکراسی طنین‌انداز شود. در این مرحله لازم است که تمامی طرفداران آشتی، عدالت و دمکراسی از این راهپیمایی حمایت کنند. در مرحله کنونی رسانه‌ها و حاکمیت به گونه‌ای رفتار می‌کند که ما مجرم بوده و مرتکب جرم شده‌ایم. اما لازم است همه بدانند که سیاستهای مدنی و دمکراتیک را پیگیری می‌کنیم. ما امیدوار هستیم که تمامی طرفداران صلح و دمکراسی از ما حمایت کنند.

کنعان اوغلو: راهپیمایی دمکراسی در مقابله با فشارها

علی کنعان اوغلو دیگر نماینده حزب دمکراتیک خلق‌ها از استانبول در پارلمان نیز اظهار داشت که حزب آنها پیش از این  طرحی را برای فعالیتهای سه ماهه خود تنظیم کرده بود. در این مرحله فعالیتهای دمکراسی‌طلبانه علیه کودتا آغاز می‌شوند. در چارچوب این طرح‌ها، راهپیمایی دمکراتیک که از اردنه و جولمرگ آغاز می‌شود و در آنکارا به پایان می‌رسد، یکی از بخش‌های این طرح است. این راهپیمایی در مرحله‌ای صورت می‌گیرد که فشار و خشونت علیه سازمان‌های جامعه مدنی و دمکراتیک افزایش یافته و خشونت پلیس نیز افزایش یافته است. زیرا با سخنرانی و اعلام نارضایتی در مجلس نمی‌توان از دامنه این اقدامات کاست و آنها را محدود نمود. به همین دلیل این طرح آماده شده است. حاکمیت از این راهپیمایی در هراس است و کار به جایی رسیده است که حاکمیت از راهپیمایی سه نفره نیز در هراس است.