افزایش حمایت‌ها از راهپیمایی برای دمکراسی

جانان یوجه و اوزلم گوموشتاش ریاست مشترک دو حزب SYKP و ESP از تمامی نیروهای اپوزیسیون و چپ در ترکیه خواستند در همبستگی با حزب دمکراتیک خلق‌ها به راه‌پیمایی اعتراضی ملحق شوند.

سازماندهی حزب دمکراتیک خلق‌ها در مقابله با فشار و خشونت حاکمیت آ.ک.پ/م.ه.پ فردا راهپیمایی دمکراسی خود را آغاز می کند. این راهپیمایی در جولمرگ و ادرنه آغاز شده و در ۲۰ ژوئن در آنکارا خاتمه می‌یابد.

جانان یوجه: راهپیمایی اعتراضی علیه سیاستهای آ.ک.پ/م.ه.پ است

جانان یوجه ریاست مشترک حزب آفرینش نوین سوسیالیسم (SYKP) در این رابطه اعلام نمود که تصمیم برای برپایی راهپیمایی مبارزه برای آزادی اعتراضی علیه سیاستهای آ.ک.پ/م.ه.پ و فشار و خشونتهای این دو حزب است. یوجه خاطرنشان ساخت که اخیرا علیه تمامی بخش‌های اپوزیسیون در ترکیه خشونت‌ها و فشارها افزایش یافته است و  اعمال محدودیتها علیه راهپیمایی برای دمکراسی نیز اقدامی غیر قانونی است. این راهپیمایی خواست اتخاذ موضعی مشترک برای دمکراسی و حقوق بشر است. لازم است که تمامی نیروهای حزبی اپوزیسیون در این رابطه موضعی مشترک اتخاذ کنند. از ۷ ژوئن ۲۰۱۵ تا کنون همیشه علیه نیروهای اپوزیسیون فشار و خشونت روی داده است. از تمامی نیروهای اپوزیسیون می‌خواهیم که در این راهپیمایی شرکت کنند. اکنون در مقابل ما حاکمیتی قرار دارد که تمامی افراد مخالف و شرکت کننده در اعتراضات را تروریست می‌خواند. به همین علت است که باید تمامی نیروهای دمکراسی‌طلبی که خواهان صلح هستند بیش از پیش وارد میادین و خیابانها شده و مطالبات خود را طنین‌انداز نمایند.

گوموشتاش: حزب دمکراتیک خلق‌ها اعلام موضع نموده است

اوزلم گوموشتاش ریاست مشترک حزب سوسیالیست فرودستان (ESP) نیز در همین رابطه خاطرنشان ساخت که این راهپیمایی بر مبنای روح فرایند جاری کنونی است و حزب دمکراتیک خلق‌ها از اراده‌ای سیاسی و موضعی بسیار مهم برخوردار بوده است. در این فرایند که آ.ک.پ تلاش دارد جامعه را با بیماری و گرسنگی مشغول نگاه دارد، این راهپیمایی بسیار معنادار و مهم است. ا.ک.پ در فرایند کنونی می‌خواهد که سرمایه‌داران را نجات دهد. به همین علت است که سیاستهای اعمال فشار را مشروعیت می‌بخشد و این فشارها را به قانون تبدیل می‌کند. آ.ک.پ تلاش می‌کند تا قوانین انتخاباتی، قوانین عضویت در مجلس را تغییر داده و با فشارهای بدون  مرز، عرصه جامعه را بیش از پیش تنگ کند. این دو حزب تلاش می کنند حتی قوانین کار را نیز تغییر دهند.. حق حمل سلاح را به اعضایی دهد که مانند بسیج سازماندهی شده‌اند. در این مرحله که خشونتها افزاش یافته است باید نیروهای دمکراسیخواه و ازادی‌طلب بیش از هر مرحله دیگری به خیابانها آمده و مطالبات سیاسی خود را  بر زبان بیاورند. باید بلوک فاشیستی از میان برداشته شود. حزب دمکراتیک خلق‌ها از نظر این بلوک فاشیستی متهم است و مرتبا به این حزب حمله می‌شود. اما ما نیز در این راهپیمایی مشارکت می‌کنیم. حزب دمکراتیک خلق‌ها به نمایندگی از فرودستان، کارگران، دمکراسی و آزادی مرکز سیاست‌ورزی است. ما نیز به عنوان همکاران و کسانی که با این حزب نقطه نظراات مشترکی داریم، به این راهپیمایی می‌پیوندیم.