افزایش نگرانی‌ها در خصوص وضعیت حمزه درویش در ۵۵مین روز اعتصاب غذا

​​​​​​​با وخامت وضعیت جسمی حمزه درویش زندانی مذهبی، جمعی از هم بندی‌های وی با انتشار بیانیه‌ای از وضعیت سلامتی نامبرده ابراز نگرانی کرده‌اند

حمزه درویش، زندانی سنی مذهب محبوس در زندان رجایی شهر کرج که از روز ۳ مهرماه در اعتصاب غذا به سر می برد بعد از گذشت ۵۵ روز از اعتصابش با کاهش وزن، افت فشار و تداوم درد در ناحیه قفسه سینه مواجه شده است. با این حال خواسته های نامبرده مبنی بر درخواست اعاده دادرسی‌ در دیوان عالی کشور و همچنین دسترسی به وکیل تعیینی تاکنون با بی‌اعتنایی مسئولین زندان روبرو شده است.

 

به نقل از شبکه حقوق بشر کردستان مسئولین زندان پس از ۵۵ روز اعتصاب غذایِ این زندانی، هنوز هم از رسیدگی به خواسته‌های قانونی او اجتناب کرده‌اند. همچنین علیرغم وخیم تر شدن وضعیت جسمی این زندانی، مسئولین از اعزام نامبرده به مرکز پزشکی زندان نیز خودداری کرده‌اند.

 

در ۵۵مین روز اعتصاب غذای این زندانی، جمعی از زندانیان سنی مذهب همبندی وی با صدور بیانیه‌ای خواستار حمایت نهادهای بین المللی از خواسته‌های حقوق و قانونی نامبرده شده اند.

 

در ابتدای بیانیه این زندانیان عقیدتی آمده است: در کشوری که به طور آشکار حقوق بشر نقض می‌شود و مصداق بارز آن زندانی کردن فعالان مذهبی و سیاسی و عدم آزادی های سیاسی، قومی و مذهبی می‌باشد. توجه نکردن به خواسته‌های حقوقی، قانونی و منطقی هر زندانی سیاسی کاملا مشهود می‌باشد و کوچکترین اعتنایی از سوی این ناقضین حقوق بشر به آن نمی‌شود. با وجود مشاهده اعتصاب‌های متعدد، متنوع و طولانی مدت زندانیان سیاسی در زندان های ایران برای رساندن صدای مظلومیت شان به دنیا اما مسولین قضایی و امنیتی بی محابا از کنار آن عبور می‌کنند و انگار آزادی و جان و سلامتی آدم ها برای آنها کوچکترین ارزشی ندارد. با گذشت بیش از ۵۵ روز از اعتصاب آقای حمزه درویش، زندانی عقیدتی اهل سنت، برای درخواست اعاده دادرسی پرونده اش اما تاکنون کوچکترین رسیدگی به خواسته این زندانی سیاسی نشده است.

 

این زندانیان در ادامه بیانیه خویش با اشاره به "مشاهده مرگ تدریجی" این زندانی افزوده‌اند: "طبق کدام قانون و حقوق شهروندی، زندانی که به اعتراض به پرونده سازی و تلف کردن بهترین سالیان عمر در پشت میله های زندان دست به اعتصاب غذای طولانی مدت می‌زند نباید به آن جواب داده شود تا با درخواست اعاده دادرسی طی یک پروسه قانونی و حقوقی و برخورداری از حق انتخاب وکیل و دفاع از خود موافقت شود."

 

حمزه درویش، ۲۴ ساله، فرزند محمد ناصر و اهل تالش است. وی پیشتر با انتشار نامه‌ای اظهار کرده است که وی در سال ۹۳ با تاثیر داعش به ترکیه رفته و از آنجا نیز به سوریه منتقل شده است. او مدتی را در زندان داعش در سوریه به سر برده اما بعدها موفق به فرار شده است. بعد از فرار از زندان داعش، به ترکیه رفته و بعد از گرفتن امان‌نامه از سفارت ایران در این کشور به ایران بازگشته است. وی بعد از بازگشت به ایران، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مدت دو ماه در بند ۲۰۹ زندان اوین تهران تحت بازجویی قرار گرفته اما در ۲۸ تیرماه سال ۹۴ با تودیع وثیقه آزاد شده است. یک سال بعد از آزادی موقت، نامبرده دوباره بازداشت می‌شود.

 

این زندانی پیشتر با انتشار نامه‌ای سرگشاده در خصوص بازداشت مجدد و دادگاهی خود نوشته است: "یک سال بعد از آزادی، در دهم تیرماه سال ۱۳۹۵، دوباره من را دستگیر کردند و بعد از ۱۰۰ روز انفرادی من را به اندرزگاه ۴ زندان اوین انتقال دادند. … در مورخه ۹ اسفندماه سال ۹۵، در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب و به اتهام محاربه از طریق عضویت در داعش و خروج غیر قانونی از کشور دادگاهی شده و در مورخه ۲۹ فروردین سال ۱۳۹۶، حکم بنده که به ۱۸ سال حبس تعزیری محکوم شده بودم را ابلاغ کردند."

 

مسئولین اجرای احکام زندان به این زندانی مذهبی اعلام کرده‌اند که از میزان حکم ۱۸ سال حبس با در نظر گرفتن ماده ۱۳۴، تنها ۱۵ سال از آن قابل اجراء می‌باشد.