افشای جزئیات کمک‌های تجسسی ناتو به ترکیه در کشتار جمعی مردم عفرین

گزارشها حاکیست که ارتش ترکیه از اطلاعات هواپیماهای آواکس متعلق به ناتو در حمله به عفرین استفاده می‌کند. سازمان پیمان اتلانتیک شمالی- ناتو در سالهای اخیر عرصه هوایی سوریه را تحت پوشش فعالیت‌های تجسسی و اطلاعاتی تحت نام مبارزه با داعش زیر کنترل دارد.

سازمان پیمان اتلانتیک شمالی- ناتو در سالهای اخیر عرصه هوایی سوریه را تحت پوشش فعالیت‌های تجسسی و اطلاعاتی تحت نام مبارزه با داعش زیر کنترل دارد. گزارشها حاکیست که ارتش ترکیه از اطلاعات هواپیماهای آواکس متعلق به ناتو در حمله به عفرین استفاده می‌کند.

 

عرصه‌ی هوایی سوریه از جمله عفرین در چارچوب حمله علیه داعش، تحت کنترل و نظارت سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ـ ناتو قرار دارد.

 

دولت اشغالگر ترکیه با دستور و رضایت روسیه به عفرین حمله کرده است. اکنون نیز آشکار گشته که دولت ترکیه دسترسی فراوانی به اطلاعاتی دارد که هواپیماهای تجسسی "آواکس" ناتو از سوریه جمع‌آوری می‌کنند.

 

هواپیمای تجسسی آواکس که متعلق بە ناتو است، اطلاعاتی فوری از آسمان سوریه در چارچوب جنگ علیه داعش جمع‌آوری می‌کند. این هواپیما در عرض ۲۴ ساعت و بدون وقفه تصاویر و اطلاعاتی را از سوریه جمع‌آوری کرده و این تصاویر و اطلاعات در اختیار تمام دولت‌های همپیمان در جنگ علیه داعش قرار می‌گیرد. با وجود کاهش میزان جنگ با داعش نیز این هواپیماها همچنان بدون وقفه به جمع‌آوری اطلاعات از سوریه می‌پردازند و اطلاعات را به مرکز عملیات ترکیبی هوایی ـ سی‌ای‌اُ‌سی واقع در قطر می‌فرستند.

 

ترکیه نیز از اعضای ائتلاف جنگ علیه داعش است و می‌تواند لحظه به لحظه به اطلاعات هواپیماهای تجسسی ناتو دسترسی داشته و از آنها استفاده کند. هواپیماهای آواکس با وجود اینکه پرچم ناتو بر آنها نصب شده است اما در اصل ساخت آلمان می‌باشند. پس از اینکه حزب سوسیال دمکرات آلمان باری دیگر برای تشکیل حکومت در آلمان به بخشی از حکومت ائتلافی این کشور تبدیل شدند، حزب محافظه‌کار آلترناتیو برای آلمان ـ ای‌اف‌دی در پارلمان آلمان به حزبی اپوزیسیون تغییر ماهیت یافت. این حزب از حکومت ائتلافی آلمان سوال کرد که علت حضور هواپیماهای "آواکس" و "تورنادو"ی ناتو در زمان حمله به عفرین چیست؟

 

حکومت آلمان: هواپیماهای "تورنادو" در عفرین به کار گرفته نمی‌شود.

پروژه‌ی پرسش حزب محافظه‌کار آلترناتیو برای آلمان ـ اِی‌اف‌دی که از ۶ عبارت تشکیل شده، توسط یکی از نمایندگان این حزب به نام "رودگَر لوکاسین " مطرح گردیده است. حکومت آلمان نیز در تاریخ ۲۷ فوریه ۲۰۱٨ / ٨ اسفند ۱۳۹۶، به پرسش‌های این حزب پاسخ داده و درمورد چگونگی استفاده از هواپیماهای آواکسی و تورنادو برای حمله به عفرین اطلاعاتی را ارائه نمود.

 

اکنون این پرسش‌ها و پاسخ‌ها در اختیار خبرگزاری فرات قرار گرفته است و خلاصه‌ی آنها به شرح زیر می‌باشد:

 

ـ حکومت فدرال آلمان در رابطه با حمله‌ی دولت ترکیه به عفرین چه نظری دارد؟

_:حکومت فدرال آلمان همانگونه که پیشتر نیز اعلام کرده بود، اکنون نیز از وقوع جنگ نظامی در شمال سوریه بسیار نگران است. در واقع حکومت فدرال آلمان برای جلوگیری از گسترش جنگ در سوریه، با ائتلاف بین‌المللی در ارتباط است تا کمک‌های انسانی به دست شهروندان این مناطق رسیده و جان افراد غیرنظامی در امان باشد. بایستی نگرانی دولت ترکیه در رابطه با موضوع امنیت مرزهایش را در نظر بگیریم، اما برای جلوگیری از وقوع جنگ در سوریه باید راه‌ صلح و گفت‌گوهای سیاسی را در پیش گرفت.

 

ـ حمله‌ی دولت ترکیه به منطقه‌ی عفرین بر اساس ماده‌ی ۵۱ پیمان‌نامه‌ی ناتو بوده است یا خیر؟

_:دولت ترکیه در تاریخ ۲۲ ژانویه ۲۰۱٨ / ۲ بهمن‌ماه، به شورای امنیت بین‌الملل آمریکا اطلاع داده است که عملیات آنها در تاریخ ۲۰ ژانویه ۲۰۱٨ / ۳۰ دی‌ماه علیه عفرین، بر اساس ماده‌ی ۵۱ پیمان‌نامه‌ی ناتو و در چارچوپ دفاع مشروع می‌باشد. ترکیه اعلام کرد که به دلیل حملات تروریستی‌ای که در داخل سوریه انجام می‌گیرد، مرزهایش در معرض تهدید قرار دارند. ترکیه همچنین تصریح کرده که این عملیات علیه خطرات تروریسم بوده و حکومت آن حق دفاع از خود را به کار می‌گیرد. بدون شک در رابطه با برخورداری ترکیه از حق بین‌المللی برای حمله‌ی نظامی به عفرین در تلاش هستیم. حکومت فدرال آلمان اکنون اطلاعات کافی برای تصمیم‌گیری در رابطه با مشروعیت یا عدم مشروعیت حمله‌ی ترکیه به عفرین از لحاظ حقوق بین‌المللی در دسترس ندارد.

 

ـ آیا حکومت فدرال آلمان از دسترسی ارتش ترکیه به اطلاعات هواپیماهای تجسسی تورنادو مطلع است؟

_:تمام دولت‌های عضو ائتلاف بین‌المللی علیه داعش، توانایی دسترسی به اطلاعاتی را دارند که توسط هواپیما‌های تجسسی آلمان جمع‌آوری می‌شود. ترکیه نیز یکی از اعضای این ائتلاف بین‌المللی است.

 

ـ آیا حکومت فدرال آلمان از دسترسی ارتش ترکیه به اطلاعات جمع‌آوری شده توسط هواپیماهای تجسسی آواکس مطلع است؟

_:هواپیماهای آواکس برای حمایت از ائتلاف بین‌المللی جنگ علیه داعش، در آسمان سوریه به نظارت مناطق می‌پردازند. این هواپیماها با گرفتن تصاویر اطلاعات جمع‌آوری می‌کنند. این اطلاعات نیز برای ائتلاف بین‌المللی جمع‌آوری می‌شود تا در جنگ علیه داعش از آنها استفاده کند. این اطلاعات به مرکز عملیات ترکیبی هوایی سی‌اِی‌‌اُ‌سی در قطر و عربستان سعودی فرستاده می‌شود. ترکیه به عنوان عضوی از ناتو و ائتلاف ضد داعش می‌تواند به این اطلاعات دسترسی یابد و از آنها استفاده کند.

 

-:آیا حکومت فدرال آلمان ازین موضوع مطلع است که اطلاعات جمع‌آوری شده توسط هواپیماهای تجسسی آلمان در جنگ علیه ی.پ.گ به کار گرفته می‌شود؟

_:اطلاعات جمع‌آوری شده توسط هواپیماهای تجسسی ارتش آلمان تنها برای اهداف مشخصی یعنی " عملیات ضد داعش" منتشر می‌شود. هواپیماهای تجسسی تورنادوی آلمان از ابتدای سال ۲۰۱٨ هرگز بر فراز آسمان عفرین که در کنترل نیروهای ی.پ.گ می‌باشد، به گشت نپرداخته‌اند.

 

حزب چپ آلمان : به دولت ترکیه اطلاع داده‌اند

نیروهای آلمان و چگونگی کار آنها در پایگاه هوایی اینجرلیک همواره جای بحث بوده است. الاخصوص از زمانی که موضوع تخلیه‌ی اینجرلیک از سوی نیروهای آلمان مطرح شده است. گریگُر گسی یکی از رهبران سابق حزب چپ آلمان در این رابطه گفته است:" ارتش ترکیه بر اساس اطلاعاتی که هواپیماهای تجسسی آواکس و تورنادوی متعلق به ارتش آلمان از سوریه جمع‌آوری می‌کنند، کُردها را هدف حملات بمباران قرار مید‌هند."

 

همچنین اَندری هانکو، نماینده‌ی حزب چپ آلمان اعلام کرد:" آیا اطلاعاتی که در پایگاه هوایی اینجرلینک جمع‌آوری می‌شود توسط ترکیه در اختیار داعش قرار می‌گیرد؟ ما در رابطه با این موضوع بسیار نگران هستیم. این سوال را بارها با حکومت آلمان مطرح کرده‌ایم اما این حکومت تاکنون نتوانسته که پاسخ قانع‌کننده‌ای به ما ارائه دهد."