اقامه دعوی وکلای اوجالان در دادگاه قانونی اساسی ترکیه

کانون وکلای سده در خصوص مجازات «تخلف انضباطی» زندانیان محبوس در جزیره امرالی به دادگاه قانون اساسی ترکیه مراجعه کردند

بنابر گزارش خبرگزاری مزوپوتامیا، کانون حقوقی وکلای سده علیه مجازات «تخلف انضباطی» که از سوی دادستانی ترکیه بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و سه زندانی سیاسی کورد جزیره امرالی تحمیل شده به دادگاه قانون اساسی ترکیه مراجعه کرد.

دادستانی رژیم ترک در شهر بورسا از ٧ آگوست ٢٠١٩ به بهانه‌ی واهی «تخلف انضباطی» از ملاقات عبدالله اوجالان رهبر خلق کورد، عمر خیری کونار، هامیلی یلدرم و ویسی آكتاش با وکلا و خانواده‌هایشان جلوگیری کرده است.

وکلای کانون سده روز ١٧ ژانویه ٢٠٢٠ به دادگاه قانون اساسی مراجعه کرده‌ و در شکایت‌نامه‌ای یادآوری کرده‌اند که مبانی اساسی محاکمه عادلانه موکلان آنان نقض شده است.

در شکوائیه کانون وکلای سده آمده است:" به شیوه‌ای سیستماتیک طی ١۵ ماه هر ٣ ماه یکبار با بهانه «تخلف انضباطی» به «ممنوعیت ملاقات» حکم داده‌اند. با سپری کردن هر بار دوره محکومیت یکبار دیگر آنرا تمدید کرده‌اند. در طول ١۵ ماه ۵ بار این مجازات را تحمیل کرده‌اند. با درخواست رسیدگی به این پرونده توسط وکلا مخالفت شده است و خارج از محاکمه انضباطی قرار داده شده است. هر پنج دوره مجازات را نیز با همان بهانه طرح کرده و تحمیل نموده‌اند."

در ادامه شکوائیه آمده است که ممنوعت دسترسی وکلا به پرونده «غیرحقوقی» است و حق درخواست کمک حقوقی را از موکلانمان سلب کرده‌‌اند.

کانون وکلای سده در پایان خاطرنشان کرده است که از ٧ آگوست ٢٠١٩ تمامی درخواست‌های وکلا برای ملاقات با اوجالان رد شده است.